بروشور و برچسب روی داروها چه اطلاعاتی به ما می دهند؟

The Medicine Labels

خواندن برچسب محصول مهمترین بخش مراقبت از خود یا خانواده در هنگام استفاده از داروها به خصوص داروهای در دسترس بدون نسخه است. هر قسمت از برچسب دارو اطلاعاتی را به ما می دهد، در ادامه توضیحاتی درباره قسمت های مختلف برچسب یا بروشور یک دارو ارائه شده است.

مقدمه

اطلاعات بسیار مهمی همراه با دارویی که از داروخانه می خرید وجود دارد. اطلاعات دارویی که روی بسته بندی داروها درج شده است، در داروهای بدون نسخه به شما این امکان را می دهد تا درباره نحوه مصرف آن، مواد تشکیل دهنده آن و اتفاقات احتمالی پس از مصرف آگاهی یابید. گاهی نحوه نوشتن اطلاعات می تواند درک آن را مشکل کند. در اینجا نحوه مطالعه برچسب های دارویی ارائه شده است تا بتوانید از بروز اشتباهات رایج و بعضاً خطرناک جلوگیری کنید.

عوارض جانبی داروهای بدون نسخه

ماده فعال و اندام هدف

این اطلاعات در قسمت بالایی برچسب دارو وجود دارد. این برچسب شامل ماده تشکیل دهنده دارویی است که علائم بیماری را درمان می کند. همچنین توضیح می دهد که مقدار دارو در هر دوز چقدر است. همواره پیش از شروع مصرف دارو، این برچسب را بررسی کنید تا مطمئن شوید که داروی دیگری را با همان مواد اولیه مصرف نمی کنید و همچنین بدانید که این ماده چه تأثیری روی بدن شما می گذارد.

توجه به میزان دوز دارو و پرهیز از مصرف داروی مشابه

موارد مصرف

این بخش تصویری از علائم یا بیماری هایی که دارو می تواند آن را درمان کند، به شما ارائه می کند. به عنوان مثال، در برچسب داروهای تسکین دهنده درد نشان داده شده که این دارو دندان درد، سردرد، درد مفصل و گرفتگی ها و درد های قاعدگی را تسکین می دهد. همیشه به هنگام خرید داروی جدید این قسمت را بررسی کنید تا مطمئن شوید که این دارو آنچه را که شما احتیاج دارید، انجام می دهد.

توجه به موارد مصرف دارو در برچسب دارو

هشدار مصرف

این یکی از مهم ترین بخش های برچسب دارو است و معمولاً طولانی ترین آن ها است. این قسمت به شما جزئیات ایمنی در مورد مصرف دارو را می دهد. در اینجا چهار مورد پیدا خواهید کرد: چه کسی نباید این دارو را مصرف کند، چه زمانی باید مصرف آن را قطع کنید، چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرید و عوارض جانبی که ممکن است داشته باشید. این قسمت می تواند کمک کند تا تداخل مصرف این دارو را به سایر داروها را بررسی کنید.

راهنمایی نحوه مصرف

این قسمت را با دقت مطالعه کنید. راهنمای نحوه مصرف به شما مقدار و زمان مصرف دارو را می گوید. به عنوان مثال، ممکن است گفته شود که هر 4 تا 6 ساعت دو قرص مصرف کنید. هرگز بدون صحبت با پزشک خود بیشتر از آنچه در برچسب ذکر شده است مصرف نکنید. دستورالعمل ها و نحوه مصرف براساس سن افراد و نوع و شدت بیماری طبقه بندی می شوند. همچنین در این قسمت اطلاعاتی درباره جزئیات مربوط به حداکثر مقداری را که باید طی 1 روز مصرف کنید را متوجه شوید.

دریافت راهنمای مصرف دارو از داروخانه یا پزشک معالج

سایر اطلاعات

گرما و رطوبت ممکن است به داروها آسیب برساند، بنابراین نگه داشتن آنها در حمام یا در اتومبیل که هوا گرم است فکر خوبی نیست. این قسمت از برچسب محدوده دمایی مناسب برای نگهداری از محصول را به شما خواهد گفت. همچنین به شما یادآوری می کند که قبل از استفاده از آن، پلمپ بسته باز نشده باشد چرا که می تواند نشانه دستکاری باشد.

عناصر غیرفعال

اینها مواد تشکیل دهنده دارو هستند که به طور مستقیم علائم بیماری را درمان نمی کنند. عناصر غیرفعال ممکن است مواد نگهدارنده، رنگ یا طعم دهنده باشند. اگر شما یا فرزندتان حساسیت غذایی یا رنگی دارید این بخش را همیشه بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که برندهای مختلف از یک نوع دارو ممکن است مواد غیر فعال متفاوتی داشته باشند.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره