آیا منیزیم برای خواب مفید است؟

Is Magnesium Good for Sleep?

ممکن است در مورد فواید بالقوه مکمل های حاوی منیزیم برای خواب شنیده باشید. منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که در بیش از 300 فرآیند بیوشیمیایی در بدن، از جمله فرآیندهای مرتبط با خواب، نقش دارد. برخی تحقیقات نشان می دهند که برخی انواع منیزیم از جمله منیزیم گلیسینات و ال-ترئونات منیزیم می توانند کیفیت و مدت خواب را بهبود بخشند.

در این مقاله به این موضوع که چگونه مکمل های منیزیم می توانند به بهبود کیفیت خواب کمک کرده و همچنین به مزایا و عوارض جانبی بالقوه آن برای خواب پرداخته می شود.

تاثیر مکمل های منیزیم روی خواب

انواع مکمل های منیزیم برای خواب

انواع مختلفی از مکمل های منیزیم وجود دارد و هر کدام فواید بالقوه ای برای مغز و بدن دارند. مکمل های منیزیم زیر ممکن است به بهبود کیفیت خواب کمک کنند:

  • منیزیم گلیسینات: منیزیم گلیسینات، منیزیم متصل به گلیسین (نوعی اسید آمینه) می باشد. این ماده به راحتی توسط بدن جذب می شود. منیزیم گلیسینات به دارا بودن خاصیت آرام بخشی شناخته شده است و می تواند با کاهش استرس و اضطرابی که می تواند خواب را مختل کند، به آرامش اعصاب و بهبود کیفیت خواب کمک کند.
  • منیزیم اکسید: گاهی اوقات منیزیم اکسید برای جبران کمبود منیزیم و کاهش رفلاکس اسید معده به مری (ترش کردن) مصرف می شود. برخی از مطالعات نشان داده اند که کمبود منیزیم ممکن است بر طول مدت و کیفیت خواب تأثیر منفی گذارد، بنابراین افزایش سطح منیزیم در بدن به کمک اکسید منیزیم ممکن است به بهبود خواب کمک کند.
  • ال-ترئونات منیزیم: این شکل از منیزیم به دلیل قدرت بالقوه خود در افزایش مهارت های شناختی مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهد که ال-ترئونات منیزیم می تواند مهارت شناختی را بهبود بخشیده، بی خوابی مرتبط با سن را در افراد مسن تر برطرف کند و به داشتن خواب آرام تری کمک کند.

آیا منیزیم سیترات هم برای درمان بی خوابی مفید است؟

منیزیم سیترات اغلب به عنوان یک ملین برای درمان یبوست استفاده می شود. این ماده، آب را به داخل روده کشیده و به نرم شدن مدفوع و رفع یبوست کمک می کند. هنگام استفاده از منیزیم سیترات برای یبوست، دستورالعمل های پزشک را به دقت دنبال کنید و برای جلوگیری از کاهش آب بدن (دهیدراتاسیون)، مایعات و به خصوص آب فراوان بنوشید.

فواید مصرف مکمل منیزیم برای خواب

تقریباً 30 درصد از بزرگسالان با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنند و روز به روز محبوبیت منیزیم به عنوان یک مکمل طبیعی خواب در حال افزایش است. اگرچه محققان هنوز در حال بررسی ارتباط بین منیزیم و خواب می باشند، با این حال شواهد بسیاری نشان داده است که منیزیم دارای مزایای بالقوه ای است که می تواند به شما کمک کند تا آرامش بیشتر و خواب خوب تری داشته باشید.

آرام شدن سیستم عصبی

منیزیم با هماهنگ سازی فعالیت پیام رسان های شیمیایی که سیگنال ها و پیغام های عصبی را در مغز و سیستم عصبی ارسال می کنند، نقش مهمی در تنظیم سیستم عصبی بازی می کند. منیزیم با اتصال گیرنده های گاما-آمینوبوتیریک اسید (GABA) آن را فعال می کند. افزایش سطح این ماده در مغز به آهسته تر شدن فعالیت سیستم عصبی و آرام تر شدن ذهن و جسم و در نتیجه خواب بهتر کمک می کند.

به علاوه، منیزیم در تنظیم ملاتونین -هورمونی که ریتم شبانه روزی بدن (چرخه خواب و بیداری) را حفظ می کند- نیز نقش دارد.

بهبود اینسومنیا و بی خوابی های شدید

برخی تحقیقات نشان می دهد که کمبود منیزیم می تواند منجر به اینسومنیا شود. مکمل های حاوی منیزیم می تواند سطح منیزیم را در بدن تنظیم کرده و به آن در داشتن الگوی خواب سالم کمک کند. در مطالعه ای مشاهده شد که مکمل های منیزیم تولید طبیعی ملاتونین را در بدن افزایش می دهد، در نتیجه این سلسله واکنش ها ممکن ست افراد مسن مبتلا به بی خوابی، سریع تر به خواب بروند، در طول شب کمتر از خواب بیدار شوند و مدت زمان طولانی تری بخوابند.

در مطالعه دیگری، شرکت کنندگانی که روزانه مکمل های حاوی منیزیم، ملاتونین و ب کمپلکس را به مدت سه ماه مصرف کردند، بهبود خواب و اختلالات خواب کمتری را گزارش کردند.

کاهش اضطراب و افسردگی

اختلالات سلامت روان، مانند اضطراب و افسردگی، با افزایش خطر بی خوابی و پایین آمدن کیفیت پایین خواب مرتبط هستند. تحقیقات نشان می دهد که مکمل منیزیم می تواند علائم افسردگی را بهبود بخشیده و اضطراب را کاهش دهد؛ تمامی این اتفاقات می توانند به مرور به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

تسکین سندرم پای بیقرار (RLS)

سندرم پاهای بی قرار (RLS) یک بیماری عصبی است که به صورت احساس ناراحتی در پاها و تمایل بی امان برای حرکت دادن آنها خود را نشان می دهد. افراد مبتلا به RLS اغلب به دلیل احساسات ناخوشایند در پاهای خود در به خواب رفتن و حفظ یکپارچگی خواب مشکل دارند. تحقیقات نشان می دهد که مکمل منیزیم با کمک به آرامش عضلات می تواند ناراحتی و میل به حرکت دادن پاها در طول خواب را تسکین داده و به کاهش علائم RLS کمک می کند.

منیزیم برای خواب بهتر است یا ملاتونین؟

اثربخشی منیزیم یا ملاتونین می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. منیزیم با آرام کردن سیستم عصبی و آرامش ماهیچه ها عمل می کند و آرامش را برای خواب افزایش می دهد. ملاتونین به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می کند و به بدن زمان خواب را علامت می دهد. برای انتخاب مکملی که متناسب با نیازها، ترجیحات و سلامت کلی شما باشد، با یک پزشک صحبت کنید.

منیزیم برای خواب بهتر است یا ملاتونین؟

دوز مناسب منیزیم برای بهبود خواب

مقدار توصیه شده روزانه (RDA) منیزیم، بسته به سن و جنسیت متفاوت است. انستیتوی ملی سلامت، مصرف روزانه 310 تا 320 میلی گرم منیزیم را برای زنان بالغ و 400 تا 420 میلی گرم را برای مردان بالغ توصیه می کند.

این مقدار، یک دستورالعمل کلی برای مصرف منیزیم است و به طور خاص برای بهبود خواب ارائه نشده است. مانند هر مکمل دیگری، بهتر است پیش از شروع مصرف منیزیم، با یک پزشک مشورت کنید تا مناسب ترین دوز را بر اساس وضعیت شما تعیین کند.

به طور قطعی هیچ زمان مناسب توصیه شده ای، برای مصرف منیزیم به منظور بهبود کیفیت خواب وجود ندارد. با این حال، در برخی تحقیقات مشاهده شده است که مصرف مکمل منیزیم حدود یک ساعت قبل از خواب، زمان کافی را به آن برای شل کردن عضلات و در نتیجه بهبود آرامش مغز و بدن می دهد.

مدت زمانی که لازم است تا منیزیم اثر خود را برای بهبود خواب نشان دهد، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد ممکن است در عرض یک هفته متوجه بهبود کیفیت خواب شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا اثر آن را ببینند.

چه کسانی برای بهبود خواب به منیزیم نیاز دارند؟

اکثر افراد می توانند نیاز بدن به منیزیم را با داشتن یک رژیم غذایی متعادل تأمین کنند؛ با این حال، گاهی ممکن است به علت عوامل مختلفی بدن دچار کمبود منیزیم شود. از جمله افرادی که معمولاً مکمل های حاوی منیزیم می تواند برایشان مفید باشد عبارتند از:

  • افراد مسن: افزایش سن اغلب با کاهش جذب منیزیم و افزایش اختلالات خواب همراه است.
  • افراد مبتلا به اختلالات گوارشی: بیماری های التهابی روده (IBD) مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو و بیماری سلیاک می توانند در توانایی بدن برای جذب منیزیم و سایر مواد مغذی اختلال ایجاد کنند.
  • افراد مبتلا به سوءمصرف الکل: مصرف زیاد الکل می تواند سطح منیزیم را در بدن کاهش دهد.
  • افراد مبتلا به دیابت نوع 2: دیابت می تواند باعث از دست دادن بیش از حد منیزیم از طریق ادرار و در نتیجه کمبود منیزیم شود.
  • افراد مبتلا به بی خوابی: خواص آرام بخش منیزیم می تواند به آرامش سیستم عصبی کمک کرده و به طور بالقوه علائم بی خوابی را کاهش داده و خواب بهتر را تسهیل کند.
  • افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی: توانایی منیزیم در تنظیم انتقال دهنده های عصبی مانند GABA می تواند استرس و اضطراب را کاهش داده و باعث پایین آمدن احساس اضطراب و افسردگی شود.

چه مواد غذایی حاوی منیزیم هستند؟

گنجاندن غذاهای غنی از منیزیم در رژیم غذایی، به رفع نیازهای بدن به منیزیم و سلامت عمومی بدن کمک کرده و ممکن است خواب را بهبود بخشد. غذاهای زیر منبع طبیعی و مناسبی برای منیزیم می باشند:

  • سبزیجات با برگ های بزرگ و ضخیم: سبزیجات به رنگ سبز تیره و یا دارای برگ های بزرگ مانند کلم پیچ، اسفناج، و برگ چغندر
  • آجیل و دانه ها: بادام، بادام هندی، دانه کدو تنبل و تخمه آفتابگردان
  • غلات کامل: برنج قهوه ای، کینوا و جو دوسر
  • حبوبات: لوبیا، عدس، و نخود
  • میوه ها: آووکادو، موز، و برگه زردآلو

مواد غذایی حاوی منیزیم

عوارض مصرف منیزیم برای خواب

به طور کلی منیزیم برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود، اما ممکن است هنگام مصرف مکمل منیزیم، عوارض جانبی، به خصوص در صورت مصرف دوزهای زیاد، ایجاد شود. عوارض جانبی احتمالی مکمل منیزیم عبارتند از:

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • دل درد
  • فشار خون پایین
  • سرگیجه
  • ضعف عضلانی

نتیجه گیری

مکمل منیزیم ممکن است با آرام کردن سیستم عصبی، شل کردن عضلات، کاهش اضطراب، کاهش سندرم پای بی قرار و کمک به تنظیم ریتم شبانه روزی، خواب بهتری را ایجاد کند. انواع مختلف منیزیم، مانند منیزیم گلیسینات و منیزیم ال ترئونات، فواید زیادی برای ذهن و بدن در ارتقای خواب خوب دارند. بیشتر افراد می توانند مقادیر کافی منیزیم را تنها از طریق رژیم غذایی دریافت کنند، با این حال در بسیاری موارد گروه های خاصی مانند افراد مبتلا به اختلالات گوارشی یا دیابت، ممکن است نیاز به مصرف مکمل های منیزیم داشته باشند.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره