رفلاکس اسید معده چیست؟ راهکارهایی برای بهبود آن

Remedies for Acid Reflux

رفلاکس اسید معده، به عارضه ای اطلاق می شود که اسید معده به مری وارد شده و سوزش و بعضاً دردی در قفسه سینه ایجاد می کند. در ادامه اطلاعاتی دربارۀ اقداماتی که ممکن است علائم سوزش سر دل را کاهش دهند، ارائه شده است.

رفلاکس اسید معده چیست؟

رفلاکس اسید معده می تواند منجر به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که اسید معده وارد مری شده و پوشش داخلی آن را تحریک کند. بیماری ریفلاکس اسید معده به مری به موردی اطلاق می شود که رفلاکس اسید به طور منظم اتفاق می افتد، اگرچه بسیاری از افراد بدون ابتلا به این بیماری نیز گهگاه رفلاکس اسید معده به مری را تجربه می کنند که به عنوان سوزش سر دل یا ترش کردن نیز شناخته می شود. التهاب طولانی مدت مری در نتیجه ریفلاکس اسید می تواند منجر به عوارض دیگری مانند موارد زیر گردد:

  • باریک شدن مری که می تواند منجر به مشکلات بلع شود.
  • ایجاد زخم های باز (یا ulcers) در مری که می تواند خونریزی کرده و باعث مشکل در بلع شود.
  • تغییرات پیش سرطانی در مری مانند تغییر در پوشش داخلی مری.

درمان رفلاکس اسید چنانچه خیلی شدید نباشد و فقط باعث علائم خفیفی مانند ناراحتی قفسه سینه یا مشکل در بلع شود، می تواند بسیار ساده باشد. در اینجا نگاهی به برخی از درمان های خانگی برای این وضعیت و زمانی که باید به پزشک مراجعه کنید، آورده شده است.

درمان ریفلاکس معده

راهکارهایی برای بهبود رفلاکس اسید معده

رفلاکس اسید معده، بسته به رژیم غذایی و شدت آن می تواند علائم مختلفی داشته باشد. علائم شایع عبارت اند از سرفه مزمن، اختلال در خواب به دلیل ناراحتی، سوزش سر دل در قفسه سینه بعد از غذا خوردن یا احساس توده در گلو.

اقداماتی وجود دارد که می توانید در خانه انجام داده تا علائم را به حداقل برسانید و از بروز رفلاکس اسید جلوگیری کنید، اگرچه ممکن است برای همه کارساز نباشد.

از پرخوری پرهیز کنید

از آنجایی که رفلاکس اسید معده معمولاً توسط غذایی که می خوریم ایجاد می شود، تمرکز بر رژیم غذایی می تواند علائم را کاهش دهد.

قانون شماره یک، پرهیز از پرخوری است. تحقیقات نشان داده که بیشتر علائم عارضه بعد از غذا رخ می دهد و هر چه حجم غذا بیشتر باشد، علائم بدتر می شود.

کاهش وزن

اضافه وزن یکی از علل رفلاکس اسید معده است.

اضافه وزن از علل ابتلا به ریفلاکس معده

مصرف الکل را محدود کنید

مطالعات دیگری مصرف الکل را با افزایش اسید معده مرتبط دانسته اند که منجر به افزایش علائم رفلاکس اسید، حتی در افراد سالم می شود؛ بنابراین، محدود کردن میزان مصرف الکل می تواند به جلوگیری از سوزش سر دل کمک کند.

محدود کردن مصرف الکل از راه های بهبود ریفلاکس معده

از غذاها و نوشیدنی های اسیدی خودداری کنید

علاوه بر الکل و پرخوری، غذاهای اسیدی نیز ممکن است باعث تشدید سوزش سر دل شوند که برخی انواع آن عبارت اند از:

  • آب مرکبات.
  • سس گوجه فرنگی.
  • غذای سرخ شده.
  • شکلات.
  • قهوه.
  • کافئین.
  • نوشیدنی های گازدار.
  • سیر و پیاز.

تشدید ریفلاکس معده با خوردن غذاهای سرخ شده

غذاهای پر فیبر بخورید

غذاهایی که فیبر بالایی دارند می توانند به جلوگیری و کاهش علائم رفلاکس اسید معده کمک کنند. سعی کنید غذاهایی مانند غلات کامل، سبزیجات ریشه دار مانند هویج و چغندر و سبزیجات سبز مانند بروکلی مصرف کنید. آجیل و میوه هایی با محتوای آب بالا مانند هندوانه نیز می توانند مفید باشند.

تاثیر غذاهای پر فیبر بر بهبود ریفلاکس معده

قبل از خواب غذا نخورید

یکی از راه های جلوگیری از تأثیر رفلاکس اسید بر خواب، اجتناب از خوردن غذا برای حداقل سه ساعت قبل از خواب می باشد. مطالعات نشان داده است افرادی که نزدیک به زمان خواب غذا می خورند، بیشتر دچار علائم بیماری می شوند.

از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید

پوشیدن لباس های تنگ که به معده فشار می آورند، مانند کمربند تنگ، علائم رفلاکس اسید معده را تشدید می کند. سعی کنید لباس های گشاد پوشیده تا فشار اضافی به شکم وارد نشود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

گاهی اوقات درمان های خانگی برای کنترل رفلاکس اسید، برای کاهش علائم کافی نیستند. حتی ممکن است علائمی مشابه رفلاکس اسید معده ایجاد شده باشد، اما در واقع نشانه های یک بیماری شدیدتر باشند.

علائم ریفلاکس اسید، به ویژه درد و ناراحتی در قفسه سینه، در برخی موارد می تواند نشانه ای از مشکل قلبی یا حمله قلبی باشد. در صورت داشتن درد قفسه سینه و همچنین تنگی نفس یا درد در بازو یا فک، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

مراجعه به پزشک به دلیل ابتلا به ریفلاکس معده

اگر به طور منظم سوزش سر دل یا سایر علائم ریفلاکس اسید را تجربه می کنید، با پزشک در مورد داروهایی صحبت کنید که می تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند. گاهی اوقات رفلاکس اسید می تواند منجر به آسیب مری شده که نیاز به درمان بیشتری دارد.

پزشک ممکن است برای بررسی بیشتر موارد و ارزیابی آسیب و میزان آن، معاینه قفسه سینه یا آندوسکوپی فوقانی را تجویز نماید.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره