آیا قهوه برای سلامتی مفید است؟

?Is coffee actually good for you

یکی از نوشیدنی های محبوب در سراسر جهان قهوه است، اولین چیزی که از قهوه به دهن ما می رسد کافئین است اما بهتر است بدانید قهوه حاوی مواد مؤثر و آنتی اکسیدان های دیگری نیز می باشد که می تواند روی بدن اثر بگذارد. در ادامه، تعدادی از مقالات مرتبط با قهوه بررسی شده است.

آیا قهوه برای سلامتی مفید است؟

ممکن است شما هم از جمله افرادی باشید که نوشیدن بی حد قهوه در طول روز شما را پرانرژی نگه می دارد. ولی آیا نوشیدن قهوه مفید است؟ همچون گوشت، تخم مرغ، چربی، و کربوهیدرات ها، داده های ارائه شده توسط محققان درباره فواید و ضررهای مصرف قهوه و تاثیراتش بر روی سلامتی همواره با تناقض همراه بوده است. آیا مصرف قهوه از بیماری های قلبی-عروقی پیشگیری می کند؟ آیا مصرف یک فنجان قهوه باعث کاهش کیفیت خواب و افزایش اضطراب می شود؟ آیا زنان باردار باید نوشیدن قهوه را متوقف کنند؟ آیا قهوه باعث افزایش طول عمر می شود؟

تاثیر قهوه بر سلامتی انسان

در ادامه منتخبی از آخرین تحقیقات درباره قهوه و تاثیراتش در بدن آورده شده است.

طول عمر

تحقیقات محققان درباره رابطه بین مصرف قهوه و طول عمر همچنان ادامه دارد ولی یافته های اخیر امیدوارکننده است. مطالعه ای جدید در مجله تغذیه منتشر شده است که در آن رابطه بین مصرف قهوه و نرخ مرگ و میر کلی یا در اثر یک علت خاص بررسی شده است. با استفاده از داده های به دست آمده از بیش از 20 هزار مرد و زن ایتالیایی سالم، محققان الگوهای رژیم غذایی و نشانگرهای زیستی سلامتی متعددی را در طی مدت زمان 8 سال بررسی کردند.

آنها به این نتیجه رسیدند که مصرف متعادل قهوه (3 تا 4 فنجان در روز) با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی و نرخ مرگ و میر کلی رابطه دارد.

این یافته ها توسط یک متا آنالیز اخیرا چاپ شده در مجله پیشرفتهای تغذیه تایید شده است. محققان دریافتند که مصرف قهوه با نتایج مطلوبی برای سلامتی مرتبط است. آنها 26 مطالعه تحقیقاتی را که شامل 3.7 میلیون شرکت کننده بود با تمرکز بر روی روابط دوز-میزان پاسخ بین مصرف قهوه و احتمال بروز / نرخ مرگ و میر بیماریهای قلبی عروقی، دیابت نوع 2، و چند نوع سرطان بررسی کردند.

آنها به این نتیجه رسیدند که در تمام مصرف کنندگان قهوه، رابطه معکوس قابل توجهی با خطر بروز بیماری های قلبی-عروقی، دیابت نوع 2، سرطان آندومتر، سرطان پوست ملانوما و سرطان غیر ملانومای پوست مشاهده می شود.

نتایج این بررسی نشان می دهند که نوشیدن 3 تا 4 فنجان قهوه در روز بیشترین کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را به همراه دارد. با این حال در سایر موارد رابطه خطی بین مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا وجود داشت.

در این مقاله بیان شده است که 6 تا 12 درصد کاهش مرگ و میر در موارد بررسی شده ناشی از مصرف قهوه بوده است. این تحلیل، تایید کننده اثرات مفید مصرف قهوه بر روی سلامتی می باشد.

علاوه بر این، یک مقاله مروری چاپ شده در مجله New England Journal of Medicine نشان میدهد که در مطالعات انجام شده در سطح جهان و در الگوهای جمعیتی مختلف، مصرف 2 تا 5 فنجان استاندارد قهوه در روز با کاهش نرخ مرگ و میر رابطه دارد. آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که نرخ مرگ و میر کل در موارد مصرف بیش از 5 فنجان قهوه در روز نسبت به عدم مصرف آن کمتر و یا یکسان است.

تاثیر نوشیدن قهوه در مرگ و میر

فشار خون و بیماریهای قلبی-عروقی

سایر مطالعات انجام شده بر رابطه بین مصرف قهوه و احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی تمرکز داشته اند. مقاله ای تحلیلی که در مجله مرتبط با نارسایی قلبی چاپ شده است نگاهی دارد به داده های بدست آمده از 3 مطالعه تحقیقاتی گسترده که شامل بیش از 13 هزار شرکت کننده می باشند. محققان در این مطالعه فاکتورهای خطر رفتاری و رژیمی برای بیماریهای قلبی-عروقی را که شامل وضعیت تأهل، مصرف گوشت قرمز، شیر پرچرب، و قهوه می باشد را بررسی کردند. در هر سه مطالعه، یافته ها نشان می دهند که افزایش مصرف قهوه با کاهش خطر ابتلا به نارسایی قلبی در دراز مدت رابطه دارد. در یکی از مطالعات در افراد سالمندی که قهوه کافئین دار مصرف کرده بودند نسبت به کسانی که اصلا قهوه استفاده نکرده بودند 43 درصد کاهش مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی-عروقی مشاهده گردید.

این تحلیل تنها بخشی از تحقیقات اخیر با نتایج مشابه می باشد. محققان در مقاله مروری مجله NEJM بیان می دارند که دریافت کافئین در افرادی که قبلا قهوه مصرف نکرده بودند باعث افزایش کوتاه مدت سطح اپی نفرین و فشار خون می شود.

با این حال مطالعات بر روی کسانی که عادت به مصرف قهوه داشته اند نشان می دهد که نوشیدن قهوه هیچ تأثیر قابل توجهی بر روی فشار خون حتی در افراد مبتلا به فشار خون بالا نداشته است. محققان در توجیه این موضوع این فرضیه را مطرح کرده اند که این اتفاق می تواند ناشی از ترکیبات دیگرِ موجود در کافئین همچون کلروژنیک اسید باشد که می توانند با اثرات بالا برنده فشار ناشی از مصرف کافئین مقابله کنند.

همچنین این محققان خاطر نشان کردند که طبق نتایج مطالعات انجام شده، مصرف قهوه تا 6 فنجان در روز در مقایسه با عدم مصرف قهوه، با افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی در عموم افراد یا در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، دیابت، و یا عارضه های قلبی-عروقی رابطه ای ندارد.

قهوه حاوی صدها فیتوکمیکال (مواد شیمیایی گیاهی) زیستی شامل پلی فنول ها، آلکالوئید تریگونلین، و مقدار محدودی منیزیم، پتاسیم، و ویتامین B3 می باشد. این ترکیبات می تواند در کاهش استرس اکسیداتیو، بهبود فلور میکروبی (باکتری های طبیعی در بدن) دستگاه گوارش و ایجاد واسطه میان متابولیسم چربی و گلوکز مؤثر باشند، اگرچه تحقیقات بیشتری در اثبات این موضوع نیاز است.

قهوه و فشار خون

دوران بارداری

اگر چه مفید بودن مصرف قهوه برای سلامتی مشخص است ولی فواید مصرف این نوشیدنی در زنان باردار موضوعی بحث برانگیز می باشد. اغلب زنان باردار روزانه نوشیدنی های کافئین دار می نوشند و طبق توصیه های پزشکی کنونی، مصرف متعادل این نوشیدنی ها در دوران بارداری بی ضرر می باشد. اما طبق مقاله مروری چاپ شده در مجله BMJ این توصیه ها دوباره بررسی شده اند. این مقاله شامل 48 مطالعه و تحلیل منتشر شده در طی دو دهه اخیر بوده و تمرکز آن بر روی رابطه بین مصرف قهوه و اثرات منفی ایجاد شده در دوران بارداری می باشد. برطبق شواهد بدست آمده از اغلب مطالعات در این مقاله مروری، مصرف قهوه در دوران بارداری بجز در موارد زایمان زودرس باعث افزایش خطر ایجاد عوارض منفی بارداری می شود. همچنین اغلب مطالعات تحلیلی نشان داده که مصرف کافئین در مادران باردار با افزایش خطر سقط جنین، مرده زایی، وزن پایین نوزاد هنگام تولد و ابتلا به لوسمی حاد در دوران کودکی مرتبط است. این محققان نتیجه گیری کرده اند که بر طبق شواهد، زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند باید از مصرف کافئین خودداری کنند.

مقاله مروری چاپ شده در مجله NEJM هم نتایج مشابهی دارد و شواهدی ارائه می دهد مبنی بر اینکه کافئین عبور کرده از جفت جنین می تواند باعث تنگ شدگی عروق جفت و رحم، و هایپوکسی از طریق افزایش سطح کاتکول آمین خون در مادر و جنین شود. این مقاله نتیجه گیری می کند که مصرف قهوه در دوران بارداری باید به حداکثر 200 میلی گرم در روز محدود شود.

تاثیرات قهوه بر زنان باردار و جنین

سرطان

در زمینه رابطه مصرف قهوه و ریسک ابتلا به سرطان، شواهد موجود بیانگر فواید مختلف قهوه در انواع مختلف سرطان است. بطور مثال مقاله مروری که اخیرا در مجله BMJ چاپ شده است اثر مصرف قهوه در خطر ابتلا به سرطان پروستات را بررسی نموده است. بعد از بررسی 16 مطالعه شامل داده های بدست آمده از بیش از 1 میلیون شرکت کننده، محققان دریافتند که رابطه قابل توجهی میان افزایش مصرف قهوه و کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد.

از طرفی مطالعه ای چاپ شده در مجله بین المللی سرطان نشان میدهد که مصرف قهوه ممکن است چنین اثری در سرطان ریه نداشته باشد.

تاثیر قهوه بر سرطان (خصوصا سرطان پروستات)

جمع بندی

اگر چه مطالعات و مقالاتی که در بالا اشاره شد به طور کلی به نسبتا سالم بودن مصرف قهوه (و یا حداقل نسبتاً پایین بودن اثرات بد آن بر روی سلامتی) اشاره دارد، طبق مقاله مروری چاپ شده در مجله NEJM، واکنش افراد مختلف به کافئین متفاوت است. با وجود اینکه تحقیقات زیادی بیانگر این هستند که مصرف 3 تا 5 فنجان قهوه در روز با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن رابطه دارد، مصرف زیاد کافئین در برخی افراد به دلیل تغییرات ایجاد کننده در متابولیسم فرد و حساسیت به کافئین می تواند اثرات منفی در پی داشته باشد.

تاثیر مصرف قهوه در سلامتی انسان

شواهد موجود به قهوه به عنوان پیشگیری کننده از بیماری ها نگاه نمی کند ولی بیان می دارد که نوشیدن چند فنجان قهوه در روز بخشی از یک رژیم غذایی سالم می باشد.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره