آزمایش های ضروری برای خانم ها در سنین مختلف

Health Tests Every Woman Needs

حفظ سلامتی، کار سختی نیست، اما نیازمند کمی تلاش و آگاهی است. یکی از بخش های آن، انجام آزمایش های غربالگری مناسب برای تشخیص به موقع بیماری های احتمالی است.

نوع آزمایش های غربالگری که شخص به آن ها نیاز دارد با افزایش سن تغییر خواهند کرد. در ادامه اطلاعاتی درباره آزمایش های مورد نیاز برای خانم ها در هر سن ارائه می شود.

آزمایش هایی که خانم ها در بیست و سی سالگی باید انجام دهند

معاینه لگن و آزمایش پاپ اسمیر

صرف نظر از سابقه جنسی، زنان 21 ساله و بالاتر باید هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. آزمایش پاپ اسمیر، وجود هرگونه علائم ابتلا به سرطان دهانه رحم را تشخیص می دهد. پزشک ممکن است پس از مشاهده نتایج طبیعی در سه آزمایش پاپ اسمیر متوالی، فواصل این ازمایش ها را افزایش دهد. این فاصله زمانی همچنین می تواند در زنان مسن تر با آزمایش HPV منفی قابل افزایش باشد.

همچنین باید بر اساس عوامل خطرساز فردی و توصیه های سنی برای بیماری های مقاربتی (STDs)، آزمایش هایی انجام شود.

آزمایش پاپ اسمیر از آزمایشات لازم برای خانم ها

غربالگری سرطان پستان

غربالگری سرطان پستان شامل معاینات بالینی و ماموگرافی غربالگری است. در صورت داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان، پزشک انجام غربالگری را از سنین پایین تر تجویز می کند تا احتمال ابتلا به سرطان پستان مرتبط با برخی ژن های خاص (مانند BRCA1 یا BRCA 2) را بررسی کند. در صورتی که فرد در معرض خطر ابتلا قرار داشته باشد، پزشک ممکن است مشاوره ژنتیک یا آزمایش BRCA را نیز تجویز کند.

ماموگرافی غربالگری از آزمایش های لازم برای خانم ها

معاینه جسمی

فرد باید در دهه دوم و سوم زندگی خود، تحت دو معاینه جسمی قرار گیرد. در هر معاینه، پزشک باید ابتدا یک ارزیابی دقیق از تمام بدن انجام دهد و موارد زیر را بررسی کند:

  • قد
  • وزن
  • شاخص توده بدنی (BMI)

پزشک همچنین ممکن است در مورد موارد زیر نیز از فرد بپرسد:

  • افسردگی
  • مصرف الکل و مواد مخدر
  • سیگار کشیدن
  • رژیم غذایی و ورزش
  • سابقه واکسیناسیون
  • خشونت شریک زندگی

آزمایش کلسترول

در صورتی که فرد 20 ساله و بالاتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب قرار داشته باشد، باید یک غربالگری اولیه برای بررسی سطح کلسترول و تری گلیسیرید انجام دهد. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که افراد از سن 20 سالگی، هر چهار تا شش سال یک بار معاینه شوند. پس از 45 سالگی، غربالگری کلسترول اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا احتمال ابتلا به بیماری قلبی با افزایش سن افزایش می یابد.

غربالگری فشار خون

فشار خون زمانی بالا محسوب می شود (هایپرتنشن) که فشار خون بیشتر از 140/90 باشد. از آنجایی که فشار خون بالا می تواند باعث بروز عوارض دیگر شود، باید هر دو سال یک بار بررسی شود. در صورتی که فشار خون بیشتر از حد طبیعی باشد، فرد باید از نظر ابتلا به دیابت نیز مورد غربالگری قرار گرفته و فواصل بررسی فشار خون نیز کاهش یابد.

معاینه چشم

در صورت استفاده از لنز یا عینک، باید هر دو سال یک بار معاینه بینایی انجام شود. در صورت عدم ابتلا به مشکل بینایی، ممکن است انجام غربالگری لازم نباشد. با این حال، در صورت داشتن هر گونه نگرانی باید به چشم پزشک مراجعه شود.

معاینات منظم چشم در صورت استفاده از لنز

معاینه دندان

باید هر سال برای معاینه و جرم گیری به دندانپزشکی مراجعه شود.

واکسیناسیون

باید هر سال واکسیناسیون آنفلوانزا انجام شود، به خصوص در افراد بالای 65 سال و یا افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قرار دارند.

افراد باید هر ده سال یک بار، یک واکسن یادآور کزاز-دیفتری دریافت کنند، که معمولاً تزریق آن بعد از سن 19 سالگی شروع می شود.

در افراد زیر 26 سال، باید واکسیناسیون HPV نیز در نظر گرفته شود، یکی از برندهای واکسن HPV برای افراد زیر 40 سال نیز مؤثر می باشد.

در صورت نداشتن سابقه ابتلا به آبله مرغان، باید واکسن آبله مرغان یا واریسلا نیز دریافت شود.

واکسن اچ پی وی از موارد مهم واکسیناسیون خانم ها

آزمایش هایی که در چهل تا هفتاد سالگی باید انجام شوند

آزمایش هایی که در دهه سوم شروع شده اند، همچنان در دهه های بعدی نیز ادامه خواهند یافت، اگرچه زمان بندی معاینات تغییر خواهد کرد. موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

  • هر دو سال یک بار معاینه چشم انجام شود، حتی اگر فرد از عینک استفاده نمی کند.
  • هر یک تا پنج سال یک بار معاینه جسمی انجام شود.
  • هر سال یک بار معاینه حرفه ای پستان انجام شود.
  • بعد از سن 60 سالگی باید واکسیناسیون زونا انجام شود.

ماموگرافی

همه زنان باید ماموگرافی برای غربالگری سرطان پستان را انجام دهند. تعداد دفعات انجام این آزمایش، بر اساس سن افراد تعیین می شود. گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده توصیه می کند که زنان بین 50 تا 74 سال باید هر دو سال یک بار ماموگرافی انجام دهند. زنان زیر 50 سال نیز باید با پزشک خود برای تعیین تعداد دفعات انجام ماموگرافی مشورت کنند.

برای افراد بالای 75 سال، هیچ توصیه ای وجود ندارد زیرا تحقیقات کافی در مورد تأثیرات ماموگرافی بر روی زنان در این گروه سنی انجام نشده است.

معاینه پستان

لازم است از دهه 40 زندگی به بعد، پزشک متخصص هر سال معاینه پستان را انجام دهد. پزشک، به صورت لمسی، پستان ها را از نظر وجود هرگونه تفاوت در اندازه یا شکل، عارضه های پوستی و فرورفتگی و توده ها بررسی می کنند. پزشک همچنین ممکن است ترشح مایع از نوک پستان ها را نیز با فشار ملایمی بررسی کند.

فرد باید از ظاهر و وضعیت پستان های خود آگاه باشد و هرگونه تغییر را به پزشک خود گزارش دهد.

انجام ماموگرافی در چهل سالگی در زنان

غربالگری سرطان روده بزرگ

پس از 50 سالگی، باید غربالگری سرطان روده بزرگ آغاز شود. آزمایش های احتمالی مربوط به این غربالگری شامل موارد زیر هستند:

  • آزمایش مدفوع در هر سال
  • سیگموئیدوسکوپی (هر پنج سال یک بار)
  • کولونوسکوپی (هر 10 سال یک بار)
  • تنقیه باریوم (هر پنج سال یک بار)
  • سی تی کولونوسکوپی (هر پنج سال یک بار)

در صورت احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، ممکن است نیاز به انجام غربالگری در فواصل کمتری باشد.

بررسی های پوستی

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، سالانه حدود 3.3 میلیون آمریکایی به سرطان پوست مبتلا می شوند. برای تشخیص زودهنگام آن، باید از 18 سالگی، غربالگری پوست انجام شود. تعیین فواصل غربالگری توسط یک پزشک متخصص بر اساس عوامل خطرساز بیمار انجام می شود.

این عوامل خطرساز ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب
  • داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پوست
  • پوست روشن
  • وجود خال های متعدد غیرعادی
  • سابقه داشتن آفتاب سوختگی تاول زا، به ویژه در سنین کم

آزمایش هایی که پس از 65 سالگی باید انجام شوند

زمان انجام آزمایش های غربالگری، با افزایش سن تغییر می کند. به عنوان مثال، فشار خون در سنین 65 سالگی به بعد، باید به طور سالانه بررسی شود.

سطح کلسترول نیز باید هر سه تا پنج سال یکبار بررسی شود، و در صورت مشاهده مورد غیرطبیعی، باید به طور منظم و بیشتر از قبل معاینه و بررسی انجام شود.

آزمایش تراکم استخوان

زنان 65 سال و بالاتر باید از نظر پوکی استخوان نیز غربالگری شوند. در صورت داشتن سابقه شکستگی، باید یک بار پس از یائسگی آزمایش تراکم استخوان انجام شود.

آزمایش تراکم استخوان در زنان 65 سال

آزمایش شنوایی سنجی

نوار گوش یا ادیوگرام ازمایش شنوایی در سطوح مختلف صدا و شدت است. ممکن است لازم باشد یک بار در سال این آزمایش انجام شود.

واکسن ذات الریه (نومونیا)

این نوع واکسن، یک سری از دو واکسن است که به فاصله یک سال تزریق می شود. توصیه می شود که افراد بالای 65 سال علیه ذات الریه واکسینه شوند.

دیگر آزمایش های مورد نیاز

بر اساس وضعیت سلامتی فرد، پزشک ممکن است آزمایش های غربالگری دیگری را نیز برای تکمیل آزمایش های استاندارد مبتنی بر سن تجویز کند.

غربالگری افسردگی

انجمن ملی بیماری های روانی تخمین می زند که 16 میلیون بزرگسال آمریکایی حداقل یک دوره افسردگی شدید در سال گذشته داشته اند. آنها همچنین می گویند که زنان 70 درصد بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند. در صورت نگرانی برای عارضه های روانی، از پزشک خود بخواهید این غربالگری را انجام دهد. پزشک برای انجام این غربالگری، درباره علائم زیر سوالاتی خواهد پرسید:

  • مشکلات خواب
  • زودرنجی
  • از دست دادن میل جنسی یا علاقه جنسی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های معمول

آزمایش دیابت

در صورت وجود احتمال ابتلا به دیابت، ممکن است لازم باشد پس از چهل سالگی هر سه سال یکبار، غربالگری پیش دیابت و دیابت انجام شود. در صورتی که فشار خون بیش از 135/80 یا سطح کلسترول بالا باشد، ممکن است پزشک، ابتلا به دیابت نوع 2 را نیز مورد غربالگری قرار دهد.

آزمایش دیابت از آزمایشات لازم برای خانم ها

عوامل خطرساز ابتلا به دیابت عبارتند از:

  • عدم تحرک بدنی
  • چاقی شدید
  • داشتن یکی از بستگان درجه یک مبتلا به دیابت
ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره