ماموگرافی

Mammogram

ماموگرافی، مرسوم ترین روش تصویربرداری پستان ها می باشد. از ماموگرافی برای غربالگری و تشخیص سرطان پستان استفاده می شود. در ادامه اطلاعاتی درباره علل انجام ماموگرافی، خطرات آن و نحوه انجام ماموگرافی ارائه می شود.

نگاهی کلی

ماموگرافی، نوعی تصویر رادیوگرافی از پستان است. این روش می تواند برای غربالگری سرطان پستان یا برای اهداف تشخیصی، مانند بررسی علائم یا یافته های غیر معمول در آزمایش تصویربرداری دیگر استفاده شود.

در طول ماموگرافی، پستان ها بین دو سطح سفت فشرده می شود تا بافت سینه تخت تر شود. سپس دستگاه، تصاویر سیاه و سفیدی از پستان می گیرد که در نمایشگر نشان داده شده و از نظر علائم سرطان بررسی می شود.

ماموگرافی نقش کلیدی در غربالگری سرطان پستان دارد چرا که می تواند سرطان پستان را پیش از ایجاد علائم و نشانه ها تشخیص دهد. مشخص شده است که ماموگرافی به موقع خطر مرگ ناشی از سرطان پستان را کاهش می دهد.

ماموگرافی قدیمی تر، تصاویری دو بعدی از پستان ایجاد می کند. نوع جدیدتری از ماموگرافی به نام ماموگرافی سه بعدی (توموسنتز پستان) تصاویر سه بعدی از آن را ایجاد می کند. بسیاری از مراکز پزشکی علاوه بر ماموگرافی دو بعدی سنتی برای غربالگری سرطان پستان، ماموگرافی سه بعدی را نیز ارائه می دهند.

ماموگرافی

چرا این کار انجام می شود

ماموگرافی برای تشخیص توده سرطانی و سایر تغییرات در بافت پستان طراحی شده است. ماموگرافی می تواند برای غربالگری یا برای اهداف تشخیصی استفاده شود:

  • ماموگرافی غربالگری. ماموگرافی غربالگری برای تشخیص تغییرات پستان که می تواند سرطانی باشد در افرادی که هیچ علامت یا نشانه ای ندارند استفاده می شود. هدف این است که سرطان را در زمانی که توده کوچک است و به درمان کمتر تهاجمی نیاز باشد، شناسایی کنیم.

کارشناسان و سازمان های پزشکی در مورد زمان شروع ماموگرافی منظم یا دفعات تکرار این آزمایش ها توافق ندارند. با پزشک خود در مورد عوامل خطرساز، ترجیحات خود، مزایا و خطرات غربالگری صحبت کنید. با هم می توانید تصمیم بگیرید که چه برنامه ای برای ماموگرافی غربالگری بهترین است.

  • ماموگرافی تشخیصی. ماموگرافی تشخیصی برای بررسی تغییرات مشکوک پستان مانند ایجاد توده جدید در پستان، درد پستان، ظاهر غیر معمول پوست آن، ضخیم شدن یا ترشحات از نوک پستان استفاده می شود. به علاوه این روش برای ارزیابی یافته های غیرمنتظره در ماموگرافی غربالگری استفاده می شود. ماموگرافی تشخیصی، تصاویر ماموگرافی بیشتری دارد.

انجام ماموگرافی جهت تشخیص ابتلا به سرطان پستان

محدودیت ها و خطرات ماموگرافی

خطرات و محدودیت های ماموگرافی عبارتند از:

  • ماموگرافی فرد را در معرض پرتوهایی با انرژی کم قرار می دهد. دوز پرتوها بسیار پایین است و برای اکثر افراد مزایای ماموگرافی معمولی بیشتر از خطرات ناشی از آن است.
  • انجام ماموگرافی ممکن است منجر به انجام آزمایش های دیگری شود. اگر مورد غیرمنتظره ای در ماموگرافی تشخیص داده شود، ممکن است به آزمایش های دیگری برای تشخیص دقیق تر نیاز باشد. این آزمایش ها ممکن است شامل آزمایش های تصویربرداری تکمیلی مانند سونوگرافی و بیوپسی (برداشتن نمونه ای از بافت پستان برای بررسی در آزمایشگاه) باشد. بیشتر یافته های دیده شده در تصاویر ماموگرافی، سرطانی نیستند.
  • ماموگرافی غربالگری نمی تواند همه سرطان ها را تشخیص دهد. برخی از سرطان هایی که با معاینه فیزیکی شناسایی می شوند ممکن است در ماموگرافی دیده نشوند. اگر سرطان خیلی کوچک باشد یا در ناحیه ای قرار گرفته باشد که به سختی توسط ماموگرافی قابل مشاهده است، مانند زیر بغل، ممکن است نادیده گرفته شود.

عدم تشخیص تمام سرطان ها با انجام ماموگرافی

آمادگی برای انجام ماموگرافی

آماده شدن برای ماموگرافی:

  • آزمایش را برای زمانی برنامه ریزی کنید که پستان ها کمترین حساسیت را داشته باشد. اگر پریود هستید، هفته بعد از آن مراجعه کنید.
  • تصاویر ماموگرافی قبلی خود را همراه بیاورید. اگر برای ماموگرافی خود به یک مرکز جدید می روید، درخواست کنید که ماموگرافی های قبلی به شما داده شود. تصاویر قبلی را در قرار ملاقات خود همراه داشته باشید تا رادیولوژیست بتواند ماموگرافی های گذشته را با تصاویر جدید مقایسه کند.
  • پیش از ماموگرافی از دئودورانت استفاده نکنید. از استفاده از دئودورانت ها، ضد تعریق ها، پودرها، لوسیون ها، کرم ها یا عطرها در زیر بغل یا روی پستان خودداری کنید. ذرات فلزی موجود در پودرها و دئودورانت ها می توانند در ماموگرافی قابل مشاهده باشند و باعث گمراهی شوند.

آماده شدن برای انجام ماموگرافی

آنچه انتظار می رود

در طول آزمایش

در مرکز آزمایش، لباسی داده می شود و خواسته می شود که زیور آلات و لباس های بالاتنه در آورده شود.

برای تست، در مقابل دستگاه رادیوگرافی که مخصوص ماموگرافی طراحی شده است می ایستید. یکی از اعضای تیم پزشکی یکی از پستان ها را روی یک صفحه قرار می دهد و سکو را بالا یا پایین می آورد تا با قد مطابقت داشته باشد. سر، بازوها و نیم تنه به گونه ای قرار خواهند گرفت که امکان دید بدون مانع از پستان را فراهم کند.

پستان به تدریج توسط صفحه پلاستیکی شفاف روی سکو فشار داده می شود. برای چند ثانیه فشار وارد می شود تا بافت پستان پخش شود. این فشار خطرناک نیست، اما می تواند باعث ناراحتی شود. اگر ناراحتی بیش از اندازه شد، به تیم پزشکی خود اطلاع دهید.

پستان باید تا حدی فشرده شود تا ضخامت آن یکنواخت شده و اجازه دهد اشعه ایکس به بافت پستان نفوذ کند. همچنین فشار، پستان را ثابت نگه می دارد تا تاری تصویر در نتیجه حرکت و دوز تابش مورد نیاز را برای تصویربرداری به حداقل برساند. در طول ماموگرافی، خواسته می شود که ثابت بایستید و در مقاطعی نفس خود را برای مدت کوتاهی حبس کنید.

بعد از آزمایش

پس از تهیه تصاویر از هر دو پستان، ممکن است خواسته شود تا زمانی که تیم پزشکی کیفیت تصاویر را بررسی می کند، صبر کنید. اگر نماها به دلایل فنی کافی نیستند، ممکن است مجبور شوید بخشی از آزمایش را تکرار کنید. کل روش معمولاً کمتر از 30 دقیقه طول می کشد. پس از آن، می توانید لباس بپوشید و فعالیت های معمول خود را از سر بگیرید.

نحوه انجام ماموگرافی

نتیجه ماموگرافی

پزشک متخصص در تفسیر تست های تصویربرداری (رادیولوژیست) تصاویر حاصل از ماموگرافی را بررسی می کند.

رادیولوژیست به دنبال نشانه هایی از سرطان و سایر شرایطی است که ممکن است به آزمایش، پیگیری یا درمان بیشتر نیاز داشته باشد. نتایج در گزارشی جمع آوری شده و در اختیار پزشک قرار می گیرد. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی و چگونه نتایج با شما به اشتراک گذاشته می شود.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره