سونوگرافی

Ultrasound

سونوگرافی یکی از روش های تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تهیه تصاویری از اندام ها، بافت ها و سایر ساختارهای داخل بدن استفاده می کند. در ادامه اطلاعاتی درباره علل انجام سونوگرافی، خطرات و روش انجام آن ارائه می شود.

نگاه کلی

سونوگرافی تشخیصی نوعی روش تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از ساختارهای درون بدن استفاده می کند. این تصاویر می توانند اطلاعات ارزشمندی را برای تشخیص و تصمیم گیری در مورد درمان انواع بیماری ها، ارائه دهند.

اکثر بررسی های سونوگرافیک بیشتر از خارج از بدن، انجام می شود اگرچه در برخی از انواع آن، کاوشگر باریک سونوگرافیک وارد بدن شده و تصاویر را تولید می کند.

دستگاه سونوگرافی

چرا سونوگرافی انجام می شود

سونوگرافی به دلایل زیادی انجام می شود، از این دسته می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشاهده رحم و تخمدان ها در دوران بارداری و نظارت بر سلامت نوزاد در حال رشد.
  • تشخیص بیماری کیسه صفرا
  • ارزیابی جریان خون در اندام ها
  • هدایت سوزنی که برای بیوپسی یا درمان تومور، وارد بدن شده است.
  • معاینه توده پستان
  • بررسی غده تیروئید
  • پیدا کردن مشکلات دستگاه تناسلی و پروستات
  • ارزیابی التهاب مفصل (سینوویت)
  • ارزیابی بیماری متابولیک استخوان

انواع کاربرد سونوگرافی

خطرات سونوگرافی

سونوگرافی تشخیصی روش بی خطری است که از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می کند و بنابراین هیچ گونه خطر شناخته شده ای ناشی از آن وجود ندارد.

سونوگرافی، ابزار ارزشمندی است اما محدودیت هایی نیز دارد. امواج صوتی نمی توانند به خوبی در هوا یا استخوان حرکت کنند؛ بنابراین سونوگرافی از قسمت هایی از بدن که حاوی فضای خالی بوده و توسط استخوان، محاصره شده اند (مانند ریه ها یا سر) مؤثر نیست. پزشکان برای مشاهده این نواحی، آزمایش های تصویربرداری دیگری مانند سی تی اسکن، ام آر آی یا رادیوگرافی را توصیه می کنند.

روش انجام سونوگرافی

اکثر معاینات سونوگرافی نیازی به آمادگی خاصی ندارند. با این حال، چند استثنا وجود دارد:

  • برای برخی از اسکن ها، مانند سونوگرافی کیسه صفرا، پزشک ممکن است که از شما بخواهد که برای مدت معینی قبل از تصویربرداری، چیزی نخورید یا ننوشید.
  • در برخی از موارد مانند سونوگرافی لگن، ممکن است لازم باشد مثانه پر باشد. پزشک قبل از معاینه به شما اطلاع می دهد که چه مقدار آب باید بنوشید. همچنین تا اتمام سونوگرافی باید مثانه پر باشد.
  • کودکان خردسال ممکن است به آمادگی بیشتری نیاز داشته باشند. هنگام برنامه ریزی سونوگرافی برای خود یا فرزندتان، از پزشک خود بپرسید که آیا دستورالعمل خاصی وجود دارد که می بایست رعایت کنید یا خیر.

آمادگی های قبل از انجام سونوگرافی

پوشاک و مسائل شخصی

برای انجام سونوگرافی می بایست لباس های گشاد بپوشید. همچنین ممکن است برای سونوگرافی از شما خواسته شود که زیورآلات خود را خارج کنید؛ بنابراین بهتر است پیش از مراجعه به مرکز تصویربرداری آن ها را خارج کنید.

آنچه بهتر است انتظار داشته باشید

پیش از سونوگرافی

قبل از شروع سونوگرافی، ممکن است از شما خواسته شود اقدامات زیر را انجام دهید:

  • هر گونه زیورآلات را از ناحیه مورد بررسی خارج کنید.
  • قسمتی یا تمام لباس های ناحیه تصویربرداری را خارج کرده یا به کناری بزنید.
  • روی تخت معاینه دراز بکشید.

استفاده از ژل مخصوص در انجام سونوگرافی

در طول سونوگرافی

در طول سونوگرافی، ژل مخصوصی بر روی پوست ناحیه مورد بررسی، قرار می گیرد. این ژل، به جلوگیری از ایجاد حفره های هوایی کمک می کند که می تواند موجب مسدود شدن امواج صوتی ای شود که تصاویر را ایجاد می کنند. این ژل بی خطر و بر پایه آب است، به راحتی از روی پوست و حتی لباس پاک می شود.

تکنولوژیست آموزش دیده ای (سونوگرافر)، دستگاه کوچک و دستی (مبدل) را روی ناحیه مورد بررسی، فشار داده و آن را در صورت نیاز حرکت می دهد تا تصاویر را ثبت کند. در واقع، مبدل، امواج صوتی را به داخل بدن فرستاده و آنهایی را که باز می گردند، جمع آوری و سپس به رایانه مخصوصی ارسال کرده و تصاویری را ایجاد خواهد کرد.

گاهی اوقات، سونوگرافی در داخل بدن انجام می شود. در این مورد، مبدل به یک کاوشگر متصل شده و سپس در حفره بدن، قرار می گیرد. برخی از این سونوگرافی های داخل حفره ای عبارتند از:

  • اکوکاردیوگرافی از طریق مری. یک مبدل سونوگرافی که در مری قرار می گیرد، تصاویر قلب را دریافت می کند. این روش معمولاً به کمک آرام بخش انجام می شود.
  • سونوگرافی ترانس رکتال. این نوع سونوگرافی، با قرار دادن یک مبدل مخصوص در روده بزرگ، تصاویری از پروستات را ایجاد می کند.
  • سونوگرافی ترانس واژینال. یک مبدل مخصوص، به آرامی، وارد واژن می شود تا رحم و تخمدان ها را مورد بررسی قرار دهد.

سونوگرافی معمولاً بدون درد است. با این حال، زمانی که سونوگرافر، مبدل را روی بدن حرکت می دهد، ممکن است ناراحتی خفیفی را تجربه کنید؛ به خصوص اگر به داشتن مثانه پر نیاز باشد یا مبدل وارد بدن شده باشد.

 اکوکاردیوگرافی از جمله سونوگرافی های داخل بدنی

به طور معمول، انجام سونوگرافی حدود 30 دقیقه تا یک ساعت، طول می کشد.

نتیجه سونوگرافی

هنگامی که سونوگرافی به اتمام رسید، رادیولوژیست، تصاویر را بررسی می کند و گزارشی را برای پزشک ارسال خواهد کرد. پس از آن، پزشک نتایج تصویربرداری سونوگرافیک را با شما به اشتراک خواهد گذاشت.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره