بهترین راه ها برای غلبه بر چربی داخل شکم (چربی پنهان / چربی احشایی)

Your Best Ways to Beat Belly Fat (Visceral Fat)

چربی جزء ضروری بدن انسان است. اما چربی بیش از حد در شکم می تواند بر سلامتی تأثیر چشمگیری بگذارد. مقداری از چربی درست زیر پوست است (چربی زیر جلدی). نوع دیگری از چربی در عمق شکم است که در اطراف قلب، ریه ها، کبد و سایر اندام ها جمع می شود. این همان چیزی است که متخصصان آن را "بافت چربی احشایی" می نامند. تجمع چربی احشایی ممکن است حتی برای افراد لاغر هم مشکلات زیادی ایجاد کند. در ادامه راهکارهایی برای غلبه بر این نوع چربی ارائه می شود.

فیبر بیشتری مصرف کنید

برای دریافت فیبر بیشتر لازم نیست یک کیسه آلو بخورید. سبزیجات با برگ های بزرگ (مانند اسفناج)، غلات کامل، آجیل و لوبیا همگی می توانند به جلوگیری از تجمع چربی در عمق شکم کمک کنند؛ این نوع چربی، چربی احشایی / چربی پنهان نامیده شده و خطرناک ترین نوع آن است، چرا که می تواند اطراف اندام های داخلی مهمی همچون کبد، پانکراس و کلیه ها بپیچد.

جلوگیری از تجمع چربی احشایی با مصرف فیبر

این دو مورد را فراموش کنید

هیچ غذای معجزه گری وجود ندارد که چربی احشایی را بسوزاند و نمی توانید آن را با حرکات خاصی مانند کرانچ (ورزشی مشابه درازنشست) از بین ببرید. در عوض، بهتر است به دنبال راه هایی برای بهبود عادات غذایی خود بوده و میزان فعالیت خود را افزایش دهید. به وضعیت غذایی و فعالیت خود در یک هفته معمولی فکر کنید؛ در کدام قسمت ها ممکن است بتوانید تغییراتی ایجاد نمایید؟

بهترین کاری که می توانید انجام دهید

هر کسی می تواند چربی پنهان داشته باشد، اما این موضوع در افراد چاق بیشتر است. همان طور که شروع به کاهش وزن می کنید، کل بدن شما، از جمله چربی پنهان (احشایی)، شروع به کاهش می کند.

در مورد چربی سخت گیر باشید

هنوز هم می توانید مقداری چربی استفاده کنید! اما مصرف نوع "اشباع" موجود در غذاهای حیوانی، روغن نارگیل، نخل (پالم) و لبنیات پرچرب را محدود نمایید. مصرف این غذاها را کمتر کنید. برچسب های مواد غذایی را بررسی کرده تا ببینید یک وعده چقدر کالری و چه مقدار چربی دارد. به دنبال چربی هایی باشید که برای شما بهتر هستند، مانند چربی های موجود در غذاهای گیاهی، روغن سبوس برنج یا ماهی هایی مانند سالمون، ماهی تن و ماهی ماکرل که سرشار از امگا 3 می باشند.

شانه خالی نکنید

هنوز هم تلاش می کنید تا با ساعت ها پیاده روی، چربی های شکم را بسوزانید؟ تحقیقات نشان می دهد که چند دوره سریع تمرین با شدت بالا (مانند چند ست دوی سرعت 30 ثانیه ای یا بارفیکس شدید) ممکن است مؤثرتر باشد. می توانید حرکات شدیدتر را به هر تمرین اضافه کنید. فقط سرعت را افزایش داده یا برای مدت کوتاهی شدیدتر ورزش کنید، سپس به سرعت ملایم تری برگردید و این چرخه را چند بار تکرار کنید.

چربی سوزی بیشتر با ورزش شدید تر به جای نرمش یا پیاده روی

خواب خود را تنظیم کنید

وقتی صحبت از افزایش وزن به میان می آید، عملکرد خواب کمی عجیب می شود: خواب خیلی کم (کمتر از 5 ساعت) ممکن است به معنای تشکیل چربی بیشتری در شکم باشد؛ جالب است بدانید که خواب بیش از اندازه (بیش از 8 ساعت) هم می تواند همان کار را انجام دهد. به نظر می رسد خواب مناسب حدود 6 - 8 ساعت است. اگر الان زیاد نمی خوابید، یا اگر قبل از خواب زیاد غلت می زنید، سعی کنید کمی زودتر به رختخواب بروید، اتاق خواب خود را خنک نگه دارید و بلافاصله قبل از خوابیدن، از شبکه های اجتماعی استفاده نکنید.

تاثیر خواب کافی در روند چربی سوزی

راهکارهای سریع را فراموش کنید

جراحی زیبایی راهکار این مسئله نیست. لیپوساکشن به داخل دیواره شکم نمی رسد. بنابراین نمی تواند شما را از شر چربی های احشایی شکم خلاص کند. به همین ترتیب، رژیم های غذایی سخت نیز راه حل نیستند و به احتمال زیاد آن ها را زود رها می کنید. رژیم آهسته و ثابت (تغییرات سبک زندگی که می توانید برای مدت طولانی به آن متعهد شوید) واقعاً بهترین گزینه هستند.

آرام باشید

می دانستید استرس می تواند باعث شود چربی و قند بیشتری بخورید و بدن شما هورمون استرسی (کورتیزول) آزاد کند که چربی شکم را افزایش دهد؟ همچنین استرس می تواند منجر شود کمتر بخوابید، کمتر ورزش کنید و الکل بیشتری بنوشید. همین اتفاق، دلیلی عالی برای شروع مدیتیشن، ورزش، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه یا یافتن راه های سالم دیگر برای استراحت و آرامش است.

کاهش استرس و مدیتیشن از راه های تنظیم نگه داشتن سوخت و ساز بدن

در مورد نوشیدنی های خود تجدید نظر کنید

چه یک لاته، چه یک نوشابه معمولی، یا یک لیوان نوشیدنی الکلی، حاوی کالری می باشند. زمانی که سعی می کنید وزن خود را کاهش دهید، آب (یا یک لیوان کوچک تر از نوشیدنی مورد علاقه شما) ممکن است انتخاب بهتری باشد. اگر الکل می نوشید، به یاد داشته باشید که ممکن است باعث شود وقتی غذای خود را سفارش می دهید، اراده خود را برای کاهش وزن نیز از دست دهید.

نوشیدن آب به جای نوشیدنی های پر کالری

سیگار نکشید

به نظر می رسد دلیل دیگری برای ترک سیگار دارید. سیگار باعث می شود که چربی به جای لگن و ران، در شکم ذخیره شود که خطرسازتر است. به علاوه یکی از دلایل دیابت و سرطان و بیماری قلبی و بیماری ریوی، استعمال دخانیات می باشد. اگر قبلاً برای ترک تلاش کرده اید و موفق نبوده اید، دوباره امتحان کنید. از پزشک خود بخواهید نکاتی را در مورد آنچه ممکن است به شما برای ترک دائم سیگار کمک کند، ارائه کند.

ترک سیگار از راه های غلبه بر چربی احشایی

به اندازه لباس اعتماد نکنید

سایز 2XL (دو ایکس لارج) یک برند لباس می تواند هم اندازه سایز XL (اکس لارج) برند دیگری باشد. روش بهتر بررسی اندام خود، اندازه گیری دور کمر است.

ورزش های قدرتی را فراموش نکنید

به جای پیاده روی به باشگاه فکر کنید. در یک مطالعه، مردان میانسال سالمی که روزانه 20 دقیقه تمرین با وزنه انجام دادند، نسبت به مردانی که مدت زمان مشابهی را به انجام تمرینات هوازی، مانند دوچرخه سواری می گذراندند، چربی شکمی کمتری داشتند. تمرینات قدرتی برای زنان نیز خوب است (و لزوماً بدن را حجیم نمی کند). بهترین ورزش ترکیبی از تمرین های هوازی و قدرتی است.

تاثیر ورزش های قدرتی در حذف چربی احشایی

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره