ترک سیگار: 10 راه برای مقاوت در برابر ولع دخانیات

Quitting Smoking 10 Ways To Resist Tobacco Cravings

ترک سیگار و سایر دخانیات می تواند به دلیل وابستگی که به طور جسمی و روحی ایجاد کرده است بسیار دشوار باشد و گاهی انجام آن را غیر ممکن کند. در ادامه اطلاعاتی درباره راه هایی که می تواند به شما کمک کند تا این مسیر را راحت تر طی کنید، آورده شده است.

راه های ترک سیگار

1. درمان جایگزین نیکوتین را امتحان کنید.

از پزشک درباره درمان جایگزین نیکوتین پرس و جو کنید. گزینه های موجود عبارتند از:

  • تجویز نیکوتین بصورت اسپری بینی یا استنشاقی
  • آدامس ها، آبنبات ها، و چسب های نیکوتین
  • داروهای غیر نیکوتینی برای ترک سیگار همچون بوپروپیون (زیبوترین) و وارنیکلین (چانتیکس)، این داروها باید توسط پزشک تجویز شوند، از مصرف آن ها به طور سرخود پرهیز کنید.

درمانی های جایگزین نیکوتین با اثر کوتاه مدت همچون آبنبات ها و آدامس های حاوی نیکوتین، اسپری های بینی و استنشاقی نیکوتین برای کنترل تمایل شدید به مصرف نیکوتین مؤثرند.

عموماً استفاده از این درمان های کوتاه اثر در کنار درمان های بلند اثر، همچون استفاده از چسب های نیکوتینی همراه با دارو، بی ضرر می باشد.

اخیرا سیگارهای الکترونیکی به عنوان جایگزینی برای سیگار های معمولی توجه زیادی بخود جلب کرده اند. با این حال، برای تعیین اثربخشی سیگارهای الکترونیکی در ترک سیگار و ایمنی طولانی مدت این نوع سیگارها به مطالعات بیشتری نیاز است.

درمان های جایگزین نیکوتین از راه های ترک سیگار

2- از محرک ها دوری کنید.

میل به مصرف دخانیات، در شرایطی که عادت به مصرف سیگار یا تنباکو داشته اید -همچون مهمانی ها، شرایط استرس زا و یا همراه با نوشیدن قهوه- به بیش ترین شدت خود می رسد. این شرایط محرک را شناسایی کرده و برای حذف کامل آن ها و یا سپری کردن آن ها بدون مصرف دخانیات برنامه ریزی نمایید. به عنوان مثال اگر در هنگام تلفن زدن عادت به کشیدن سیگار داشته اید، کنار خود قلم و کاغذی داشته باشید تا هنگام تلفن زدن خود را با آنها سرگرم کنید.

دوری از محرک ها از راه های ترک سیگار

3- بلافاصله پس از آن که هوس کردید، سیگار نکشید.

اگر احساس می کنید که دربرابر تمایل شدیدی که برای مصرف دخانیات دارید، مغلوب خواهید شد، تسلیم شدن در برابر آنرا ده دقیقه به تأخیر بیندازید و در این مدت زمان با انجام کارهای دیگر حواس خود را پرت نمایید. به مکان های عمومی که سیگار ممنوع است، بروید. معمولاً این روش های ساده برای کنترل میل به دخانیات کمک کننده می باشند.

4- جویدن خوراکی

مشغول کردن دهان روش دیگری برای کنترل این وضعیت است. جویدن آدامس بدون قند یا مکیدن آبنبات، خوردن کرفس و هویج خام، مصرف مغزها و تخم آفتاب گردان و هر نوع ماده خوشمزه و ترد می تواند کمک کننده باشد.

جویدن خوراکی های طبیعی مانند کرفس از راه های ترک سیگار

5- دوری از حقه " فقط یک نخ سیگار"

ممکن است فکر کنید کشیدن فقط یک سیگار برای برطرف کردن هوس ضرری ندارد. اما در حقیقت این تنها یک سیگار نخواهد بود و در اغلب موارد منجر به مصرف تعداد بیشتری سیگار می شود و دوباره به نقطه ابتدایی خود باز خواهید گشت.

6- فعالیت جسمانی

فعالیت جسمانی حواس شما را از ولع دخانیات پرت کرده و از شدت آن می کاهد. حتی فعالیت فیزیکی کوتاه همچون چند بار بالا و پایین دویدن از پله ها، می تواند این هوس را از بین ببرد. پیاده روی نیز گزینه خوبی می باشد. اگر نمی توانید به فضای باز بروید، اسکوات، تمرینات کششی و شنا از گزینه های فعالیت جسمانی داخل فضای بسته می باشند. اگر علاقه ای به فعالیت جسمانی ندارید، دعاکردن، بافتنی، کار با چوب، یا خاطره نویسی را امتحان کنید و یا برای پرت کردن حواس خود به کارهای روزمره همچون تمیز کردن منزل بپردازید.

فعالیت جسمانی از راه های ترک سیگار

7- استفاده از تکنیک های مدیتیشن و مراقبه

ممکن است قبلا برای مدیریت استرس سیگار می کشیدید. مقاومت در برابر هوس دخانیات، خود استرس زا است. برای کاهش این استرس می توانید از تکنیک های مدیتیشن همچون تمرین های تنفس عمیق، آرام کردن ماهیچه ها، یوگا، تصویرسازی، ماساژ، یا گوش دادن به موزیک آرام بخش استفاده نمایید.

8- کمک گرفتن از سایر افراد

از کمک اعضای خانواده، دوستان، و گروه های حمایتی در مقابله با هوس تنباکو بهره ببرید. گفتگوی تلفنی، قدم زدن با یکدیگر، شوخی و خنده و یا درد دل کردن درباره مشکلاتی که در این راه دارید، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

9- حمایت های آنلاین

می توانید به برنامه ترک سیگار آنلاین بپیوندید و یا بلاگ فردی که ترک کرده را مطالعه و آن دسته از نظرات و افکاری را که می تواند برای فرد دیگری در این راه مفید باشد به اشتراک بگذارید. در فضای آنلاین می توانید روش هایی را که سایر افراد برای مدیریت این شرایط استفاده کرده اند، بیاموزید.

10- فواید ترک سیگار را به خود یادآوری کنید.

با نوشتن و یا بلند گفتن دلایل ترک سیگار در برابر هوس مصرف دخانیات مقاومت کنید. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس بهتر
  • سلامتی بیشتر
  • محافظت از اطرافیان در برابر مضرات دود سیگار
  • صرفه جویی اقتصادی

صرفه جویی اقصادی از فواید ترک سیگار

به یاد داشته باشید که حتی یک اقدام برای مبارزه با ولع دخانیات بهتر از انجام هیچ کار است و همچنین هر زمان که شما مقاومت می کنید یک قدم به ترک کامل نزدیک تر می شوید.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره