دلایل تغییر وزن در طول روز

Reasons Weight Changes Throughout the Day

احتمالاً اکثر ما با این موضوع مواجه شده ایم که وزن بدنمان وقتی خود را صبح وزن کرده ایم با وزن ما در زمان های دیگر متفاوت است و سؤال های زیادی در خصوص چرایی این اتفاق در ذهن ما ثبت شده است. در این مقاله به بررسی علت های احتمالی تغییر وزن در طول روز پرداخته ایم.

رژیم غذایی

تعادل بین انرژی ورودی (خوردن مواد غذایی) و انرژی خروجی (سوزاندن آن کالری ها) دلیل بالا و پایین رفتن وزن است. گاهی اوقات، اگر انرژی ماده غذایی بیش از آن چه به صورت کالری سوخته می شود باشد، بلافاصله وزن اضافه خواهد شد. از دست دادن این وزن نیز می تواند دشوار باشد. متخصصان تغذیه می گویند برای کاهش یک کیلوگرم وزن، تعادل کالری (غذا خوردن در مقابل سوزاندن کالری) باید هر روز 500 کالری کمتر از حد معمول به مدت حداقل یک هفته باشد.

رژیم غذایی از دلایل تغییر وزن در طی روز

نحوه وزن کردن خود

شما نمی توانید فقط روی ترازوی خود بروید و هر بار انتظار اندازه گیری دقیقی را داشته باشید. محلی که ترازو روی آن قرار می گیرد باید روی یک سطح ثابت و سخت باشد، نحوه ایستادن (وزن روی هر دو پا) و لباسی که می پوشید (یا نمی پوشید) باید ثابت باشد. اگر نه، ممکن است اعداد بسیار متفاوتی را ببینید.

نحوه استفاده از ترازو از دلایل نشان دادن وزن های مختلف

ترازویی که استفاده میکنید

همه ما می دانیم که ممکن است تفاوت بزرگی بین عدد خوانده شده در مطب پزشک و عدد خوانده شده از ترازوی خانگی وجود داشته باشد. ترازو ها متفاوت هستند. ترازوهای دیجیتال معمولاً دقیق تر می باشند.

زمانی که خودتان را وزن می کنید

صبح معمولاً بهترین زمان برای دقیق ترین خوانش از ترازو است. کمی خوابیده اید و احتمالاً هنوز چیز زیادی نخورده و ننوشیده اید (اتفاقی که با گذر زمان در روز به مرور می افتد). انتظار داشته باشید که ترازو بعد از یک وعده غذایی بزرگ، عدد بزرگی را نیز نشان دهد. اگر ذهن خودتان را آماده این موضوع کنید، پذیرش آن (افزایش وزن) کمی آسان تر می شود.

تغییر وزن در زمان های مختلف به دلیل خورد و خوراک در طی روز

ورزش

برخی از ورزشکاران ممکن است 6 تا 10 درصد از وزن بدن خود را بعد از یک بار تمرین کاهش دهند (که بیشتر به دلیل تعریق شدید است). تغییر وزن افراد غیر ورزشکار پس از تمرین ممکن است چندان شدید نباشد، اما کاهش یک یا دو کیلو بعد از باشگاه غیر معمول نیست.

ورزش از دلایل کاهش وزن ناگهانی (تعریق شدید)

سلامت عمومی

کسالت و بیماری می تواند باعث تغییر غیرمنتظره وزن شود. سرطان، دیابت، نارسایی قلبی و حتی سرماخوردگی معمولی می توانند اثرات افزایشی یا کاهشی داشته باشند. اگر اشتهای خود را از دست بدهید یا دچار تورم اندام شوید (در نتیجه احتباس آب در اندام)، ممکن است ترازو تغییر محسوسی را نشان دهد. در صورت مشاهده تغییراتی که انتظارش را نداشتید، با پزشک خود صحبت کنید.

داروهای مصرفی

بسیاری از داروها، از جمله داروهای ضد التهاب، آنتی هیستامین ها و مسکن ها، می توانند باعث کاهش وزن سریع شوند. سایر داروها مانند برخی از انسولین ها، داروهای ضد افسردگی و برخی داروهای ضد صرع می توانند باعث افزایش سریع وزن شوند. همیشه از پزشک خود در مورد عوارض جانبی داروهایی که مصرف می کنید (چه با نسخه و چه بدون نسخه) سؤال کنید.

نوشیدن آب زیاد

یک لیتر آب حدود 1 کیلو وزن دارد. اگر فقط آن را بنوشید (و ورزش نکنید) بلافاصله روی ترازو خود را نشان می دهد. در درازمدت، نوشیدن آب (به خصوص به جای نوشیدنی های شیرین پرکالری) می تواند به کاهش وزن کمک کند.

ننوشیدن آب کافی

چیزی بین 55 تا 75 درصد از بدن آب است. پایین آمدن میزان آب بدن از سطح طبیعی می تواند باعث سردرد یا خشکی پوست شود. کاهش بیش از اندازه مقدار آب بدن، ممکن است منجر به اختلال حواس شود. اگر در طول روز به اندازه کافی آب یا سایر نوشیدنی ها را مصرف نکنید (تا مقداری را که در طول روز از دست داده اید جایگزین کند)، ترازو آن را نشان خواهد داد.

ننوشیدن آب کافی از دلایل تغییر وزن در طی روز

قهوه روزانه

مطالعات نشان می دهد که یک فنجان قهوه (تا سه فنجان) می تواند کمی به کنترل وزن کمک کند. کافئین ممکن است منجر به کاهش اشتها یا سوزاندن چند کالری شود. اما مراقب باشید: یک نوشیدنی حاوی قهوه پرکالری و پرچرب نیز ممکن است ترازو را به سمت دیگری سوق دهد.

تاثیر نوشیدن قهوه در تغییر وزن روزانه

نمک

مصرف زیاد نمک برای قلب مضر است. همچنین نمک می تواند باعث تجمع آب در بدن شده و وزن را بالا ببرد. به علاوه، معمولاً افرادی که رژیم های غذایی پر سدیمی دارند، تمایل بیشتری برای استفاده از غذاهای فرآوری شده و میان وعده دارند؛ همه این ها دارای چربی و کالری بالایی هستند و بیشتر آنها می توانند به سرعت وزن را افزایش دهند.

نمک از دلایل افزایش وزن بدن

استفاده یا عدم استفاده از سرویس بهداشتی

وزن، بسته به میزان استفاده از سرویس بهداشتی می تواند تغییر کند. در صورت خوردن یک وعده غذایی بزرگ و عدم اجابت مزاج (تخلیه روده ها) این مورد خود را نشان می دهد، (به آن وزن مدفوع می گویند). در صورت عدم تخلیه ادرار، نوشیدن بیش از اندازه مایعات می تواند روی ترازو نیز مشخص شود. از سوی دیگر، اسهال می تواند باعث کم آبی بدن و کاهش وزن گردد.

عادات خواب

مطالعات نشان می دهد که کم یا زیاد خوابیدن می تواند وزن را تغییر دهد. برای نمونه، پس از شب های بی خوابی، ممکن است بیشتر از حد معمول احساس گرسنگی کنید که می تواند باعث خوردن وعده های غذایی حجیم و پرکالری شده، و در نتیجه یک عدد بزرگ روی ترازو شود.

تاثیر عادت خوابیدن بر روی وزن

سن

ممکن است در روزی که 30 ساله (یا 40 یا 50 ساله) می شوید تغییر وزن خود را مشاهده نکنید. اما با افزایش سن، بسیاری از ما به طور طبیعی وزن اضافه می کنیم (ممکن است کم تحرک شویم یا دچار تغییرات دیگری مانند یائسگی شویم). پس از حدود 60 سالگی، ممکن است اشتها کم شود و در نتیجه باعث کاهش وزن گردد.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره