چرا نمی‌توانم وزن کم کنم؟

Why Can't I Lose Weight?

گاهی سخت تلاش می کنیم، اما وزن تغییر نمی کند؛ با این حال هنوز هم نباید تسلیم شد و رژیم خود را قطع کرد. شاید یکی از کارهای زیر باعث آسیب به رژیم کاهش وزن ما شده است. در ادامه اطلاعاتی درباره علل رفتاری و بیماری هایی که می توانند باعث جلوگیری از کاهش وزن شوند، ارائه شده است.

ممکن است به این دلیل باشد که صبحانه را حذف کرده ام؟

ممکن است. زمانی که اولین وعده غذایی خود در روز را حذف می کنید، به ضرر شما تمام می شود. زیرا احتمالاً در ساعات بعدی بیشتر احساس گرسنگی خواهید کرد و بنابراین ممکن است در خوردن وعده ناهار زیاده روی کنید.

همیشه سعی کنید در فاصله یک ساعت بعد از بیدار شدن غذا بخورید. مصرف صبحانه ی سرشار از فیبر و پروتئین به شما کمک می کند احساس سیری طولانی مدت داشته باشید. همچنین پنیر را با میوه یا غلات، تخم مرغ با نان تست گندم کامل یا ماست یونانی را با موز می توانید به عنوان صبحانه مقوی امتحان کنید.

تاثیر صبحانه کامل بر کاهش وزن

آیا نزدیک به وقت خواب غذا می خورید؟

خوردن یک وعده غذایی در اواخر شب می تواند برای برنامه کاهش وزن مشکل ایجاد کند، چرا که ممکن است دمای بدن، قند خون و انسولین را افزایش داده و فرآیند سوزاندن چربی را دشوارتر می کند. بنابراین سعی کنید حداقل 3 ساعت قبل از خواب شام بخورید.

مراقب میان وعده بعد از شام خود نیز باشید. گاهی اوقات در هنگام تماشای تلویزیون یا استفاده از رایانه، کالری بیشتری نسبت به آنچه تصور می کنید دریافت می کنید. ممکن است در این بازه زمانی وسوسه شوید که غذاهای ناسالمی مثل بستنی یا چیپس بخورید.

آیا ممکن است به این دلیل باشد که بیش از حد تحت استرس هستم؟

می تواند باشد؛ زیرا استرس می تواند شما را به سمت مصرف غذاهای پرکالری و پرچرب سوق دهد. هنگامی که استرس دارید بدن شما تمایل بیشتری به ذخیره چربی دارد.

سعی کنید برای کاهش استرس، ورزش یا مدیتیشن را امتحان کنید.

چاقی در نتیجه تحت استرس بودن

آیا ممکن است به دلیل جنسیت من باشد؟

جنسیت می تواند در نحوه کاهش وزن تفاوت ایجاد کند. یک مطالعه به تازگی نشان داده که کاهش وزن سریع برای مردان آسان تر است. اما زنان با تلاش های طولانی مدت و سخت تری می توانند به وضعیت مشابه دست یابند.

ناحیه کاهش وزن نیز می تواند متفاوت باشد. آقایان معمولاً ابتدا چربی شکم خود را از دست می دهند، اما آب کردن چربی این ناحیه می تواند برای خانم ها سخت تر باشد.

تاثیر جنسیت در کاهش وزن

آیا ممکن است بدن من کالری را آهسته تر از افراد دیگر بسوزاند؟

احتمالاً. سرعت سوزاندن کالری به نوع متابولیسم (سوخت و ساز بدن) شما بستگی دارد.

اگر بدن متابولیسم کندی دارد، ممکن است ژن ها در آن دخیل باشند، یا ممکن است بدن شما توده عضلانی بدون چربی کافی نداشته باشید. افرادی که بدن لاغر و عضلانی دارند معمولاً کالری بیشتری نسبت به افرادی که درصد چربی بدنشان بالاتر است، می سوزانند.

موارد دیگری که می تواند بر نحوه کالری سوزی بدن تأثیر بگذارد

پیر شدن. متابولیسم بدن در حالت عادی در هر دهه حدود 2 تا 8 درصد کند می شود که ممکن است در نتیجه کاهش حجم عضلانی در بدن باشد.

خیلی کم غذا خوردن. ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما حقیقت این است که اگر وعده های غذایی خود را حذف کنید یا از یک رژیم غذایی بسیار کم کالری پیروی کنید، این کار می تواند با آهسته کردن روند سوزاندن کالری به شما نتیجه معکوس بدهد.

آیا می خواهید روند متابولیسم خود را افزایش دهید؟ بنابراین برای تقویت توده عضلانی خود وزنه بردارید و از رژیم های غذایی که دارای کالری بسیار کم هستند اجتناب کنید.

آیا خواب کافی دارم؟

وقتی به اندازه کافی نخوابید، روند کاهش وزن سخت تر می شود؛ زیرا ممکن است متابولیسم بدن کند شود و نتوانید به همان سرعتی که دوست دارید کالری بسوزانید.

همچنین زمانی که به اندازه کافی نمی خوابید ممکن است انرژی کمتری داشته باشید که همین موضوع ورزش کردن را برای شما سخت تر می کند.

زمانی که خسته هستید، احتمالاً از رژیم غذایی ضعیفی مانند انتخاب شیرینی به جای میوه پیروی خواهید کرد. همچنین معمولاً افرادی که خواب کافی ندارند نسبت به افرادی که استراحت بیشتری دارند، حدود 300 کالری بیشتر در روز (به دلیل خوردن وعده های غذایی بیشتر) دریافت می کنند.

تاثیر خواب کافی بر کاهش وزن

آیا ممکن است به دلیل ژنتیک من باشد؟

شاید. برخی از بدن ها معمولاً در سوزاندن چربی بهتر از سایرین هستند. این معمولاً چیزی است که شما از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود به ارث می برید.

شما هیچ کنترلی روی ژن هایی که به شما منتقل شده اند ندارید؛ بنابراین ممکن است لازم باشد برای سوزاندن کالری و کاهش وزن کمی بیشتر تلاش کنید.

تاثیر ژنتیک بر لاغری و کاهش وزن

آیا ممکن است به دلیل عملکرد تیروئید باشد؟

ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید می تواند منجر به افزایش وزن ناشی از تجمع نمک و آب در بدن شما شود.

معمولاً در پرکاری تیروئید، بسیاری از افراد وزن کم می کنند، اما برخی دیگر ممکن است افزایش وزن را تجربه کنند زیرا احساس گرسنگی بیشتری دارند.

اینکه تیروئید چگونه بر متابولیسم، انرژی و وزن تأثیر می گذارد، موضوعی پیچیده است. به علاوه سایر هورمون ها، پروتئین ها و مواد شیمیایی نیز ممکن است در این اتفاق نقش داشته باشند. بنابراین اگر فکر می کنید مشکلی دارید با پزشک خود مشورت کنید.

آیا ممکن است به دلیل وجود مشکلی در سلامت کلی من باشد؟

بیماری روند لاغری را سخت تر می کند. در زیر برخی از مواردی که می توانند باعث بی اثر شدن رژیم شود، آورده شده است:

  • اختلالات خوردن مانند بولیمیا
  • بیماری قلبی
  • اختلالات هورمونی
  • اختلالات خواب مانند آپنه خواب

تاثیر بیماری ها بر کاهش وزن

برخی از داروها نیز می توانند به تلاش برای کاهش وزن ضربه وارد کنند. به عنوان مثال، در صورت مصرف داروهایی برای بیماری ها و عارضه های زیر ممکن است در کاهش وزن دچار مشکل شوید:

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره