راه‌هایی آسان برای کنترل میزان غذا خوردن

Easy Ways to Control Your Eating

بسیار پیش آمده است که در لحظه هایی بسیار گرسنه می شویم و هوس زیادی برای خوردن تنقلاتی که می دانیم شاید برای ما مضر باشند، داریم. در زیر راه هایی برای کنترل این هوس و کاهش مصرف بی دلیل موادغذایی پرکالری ارائه شده است.

هنگام خرید در فروشگاه مواد غذایی آدامس بجوید

شاید شنیده باشید که هنگام گرسنگی نباید برای خرید غذا به فروشگاه رفت. قبل از اینکه وارد راهروهای فروشگاه شوید، می توانید یک آدامس بدون قند را داخل دهان بگذارید. طبق دو مطالعه اخیر، افراد معمولاً هنگام آدامس جویدن کمتر احساس گرسنگی می کنند و هوس و میل کمتری برای خوردن غذای ناسالم دارند. در نتیجه، آنها در زمان حضور فروشگاه خوراکی های پرکالری کمتری مانند چیپس و سایر تنقلات خریده و مواد غذایی سالم بیشتری مانند سبزیجات را تهیه کردند.

آدامس جویدن از راه های کنترل میزان غذا خوردن

ابتدا به خودتان با خوردن غذاهای سالم کمک کنید

خواه در خانه غذا می خورید یا اگر از میان منوی یک کافه باید غذا انتخاب کنید، ابتدا بشقاب خود را با سالم ترین اقلام غذایی پر کنید. مطالعه ای نشان داده است که معمولاً در غذاهایی که در بوفه ها سرو می شوند، بیشترین سهم غذایی، از مواد غذایی ابتدای ردیف می باشد. بنابراین، قبل از شروع، به انتخاب سالم تر محتویات بشقاب خود فکر کنید. سعی کنید سبزیجات یا غلات کامل را قبل از گوشت ها و مواد غذایی چرب تر مصرف کنید.

شروع وعده ها با غذاهای سالم از راه های کنترل میزان غذا

ناهار خود را با پول نقد بخرید

معمولاً وقتی با کارت عابر بانک پرداخت می کنید، خرید غذای ناسالم و دسر آسان تر می باشد. زیرا چیزی که بخواهید در قبال آن پول نقد بدهید معمولاً با تردید و وسواس بیشتری اقدام به خرید آن می کنید.

تاثیر خرید نقدی بر انتحاب غذای سالم

برنامه های آشپزی تلویزیونی را خاموش کنید

اگر می خواهید وزن کم کنید، دیدن غذا در تلویزیون می تواند شما را به خوردن میان وعده تشویق و وادار کند. همچنین تحقیقات نشان می دهد افرادی که رژیم دارند هنگام تماشای برنامه های مرتبط با غذا، بیشتر از زمانی که برنامه های بدون غذا تماشا می کنند، آب نبات می خورند.

از بشقاب های آبی استفاده کنید

باور بکنید یا نه، رنگ ظروف شما هنگام غذا خوردن می تواند در میزان غذایی که سرو می کنید تفاوت ایجاد کند. تحقیقات نشان می دهد که هر چه غذا بیشتر با رنگ بشقاب ترکیب شود، احتمال خوردن وعده غذایی بزرگ تر نیز بیشتر می شود. بنابراین استفاده از بشقاب ها را در رنگ های متفاوت در رژیم خود در نظر بگیرید.

تاثیر رنگ ظرف غذا بر انتخاب میزان و حجم آن

از کاسه ها و بشقاب های کوچک تر استفاده کنید

اندازه ظرف و ظروف به مغز شما معمولاً سرنخ هایی می دهد که "قرار است" چقدر بخورید به این معنی که ظرف بزرگ تر یعنی خوردن حجم غذای بیشتر است. در یک مطالعه مشخص شد که افرادی که در یک بوفه چینی یک بشقاب بزرگ داشتند، 52 درصد بیشتر از حد معمول برای خود غذا سرو کردند و 45 درصد بیشتر از کسانی که بشقاب های کوچک تری داشتند، غذا خوردند.

تاثیر اندازه ظرف غذا بر حجم انتخابی آن

قبل از تسلیم شدن به هوس خود برای خوردن، کمی تأمل کنید

خوردن به دلیل بی حوصلگی، خستگی یا تنش باعث می شود احساس کنید که کنترلی روی خود ندارید. سعی کنید میل به خوردن را به تأخیر بیندازید. وقتی هوس غذا خوردن داشتید، سعی کنید در حدود 5 تا 10 دقیقه خودتان را با انجام کار دیگری مشغول کنید، پس از آن ببینید آیا هنوز هم می خواهید غذا بخورید یا خیر. به احتمال زیاد، این میل، حداقل کمی محو و کم رنگ شده است.

تنقلات ناسالم را دور از چشم خود نگه دارید

غذاهای ناسالم مانند آب نبات و چیپس را در جایی که نمی توانید همیشه آنها را ببینید نگهداری کنید. شاید این کار باعث شود که کمتر به سراغ آنها بروید. در بررسی مشاهده شد که معمولاً کارمندان ادارات زمانی که تنقلات روی میز خود داشته باشند، 48 درصد بیشتر از زمانی که این تنقلات در فاصله 6 متری آنها قرار داشته باشد، تمایل به خوردن آن ها دارند. همچنین زمانی که شکلات در کشوهای میز آن ها قرار داشته باشد، 25 درصد کمتر از زمانی که این تنقلات روی میز باشد، تمایل به خوردن آن دارند.

دور بودن تنقلات ناسالم از چشم از راه های کنترل میزان غذا خوردن

همیشه " یه ظرف یا وعده کوچک" را سفارش دهید

یک ظرف بزرگ می تواند شما را وسوسه کند که بیشتر بخورید، حتی اگر سیر شده باشید یا غذا مزه چندان خوبی نداشته باشد. در یک مطالعه به تماشاگران سینما پاپ کورن رایگان در ظرف های متوسط و بزرگ داده شد. برخی از این پاپ کورن ها تازه و خوشمزه بودند و برخی دیگر کهنه بودند. افرادی که پان کورن تازه را در ظروف بزرگ گرفته بودند، 45 درصد بیشتر از کسانی که آن را در ظرف های متوسط تهیه کرده بودند، خوردند. حتی کسانی که پاپ کورن کهنه را در ظروف بزرگ گرفته بودند، 33 درصد بیشتر از آنهایی که در ظروف متوسط تحویل گرفته بودند، خوردند.

انتخاب حجم کوچک خوراکی ها از راه های کنترل غذا خوردن

آهسته غذا بخورید و آب بنوشید

لقمه های کوچک تر بگیرید غذای خود را به آرامی بجوید. سعی کنید بین لقمه ها کمی فاصله انداخته و در حین غذا خوردن آب بنوشید. تحقیقات نشان می دهد که اگر می خواهید کالری دریافتی خود را کاهش دهید و همچنان احساس سیری کنید، بهتر است این مراحل ساده اما کلیدی را انجام دهید.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره