بهترین زمان برای نوشیدن آب

Best Times to Drink Water

نوشیدن آب در شبانه روز از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما زمان هایی وجود دارد که بهترین زمان برای نوشیدن آب است و فایده آن را چندبرابر می سازد. در یادداشت زیر اطلاعاتی برای زمان مناسب مصرف آب ارائه شده است.

زمانی که فکر می کنید گرسنه هستید

شاید واقعاً تشنه باشید. بیشتر مردم هنگامی که احساس گرسنگی می کنند، متوجه نمی شوند که شاید واقعاً تشنه باشند زیرا مغز، در موارد بسیاری این محرک ها را یکسان تشخیص می دهد. بنابراین قبل از باز کردن درب یخچال، ابتدا مقداری آب بنوشید سپس چند دقیقه به خود فرصت دهید تا ببینید که آیا میل به غذا خوردن در شما برطرف می شود یا خیر.

آب خوردن هنگام احساس گرسنگی

زمانی که تازه بیدار شده اید

اول صبح، یکی از بهترین زمان ها برای هیدراته کردن (آب رسانی) بدن است، زیرا بدن در این زمان، ناشتایی طولانی ای را پشت سر گذاشته است. برای شروع، نصف لیمو را در لیوان آب خود بریزید تا این گونه مواد مغذی گیاهی آنتی اکسیدانی، ویتامین C و پتاسیم را تأمین کنید.

آب خوردن در اول صبح

زمانی که عرق کرده اید

هر چیزی که باعث تعریق شما شود (سونا یا جکوزی یا بیرون رفتن در یک روز گرم) باعث از دست دادن مایعات بدن، می شود. همین طور با ورزش کردن، به علت گرم شدن ماهیچه ها، بدن شما عرق می کند تا گرما را دفع کند. دمای بدن با مصرف آب کافی، متعادل خواهد شد.

قبل، حین و بعد از ورزش

شما به مقدار زیادی آب برای جایگزینی میزانی که عرق می کنید، نیاز دارید. بنابراین قبل از این که ورزش کنید یا زمانی را در خارج از خانه بگذرانید، بطری خود را با نیم لیتر آب پر کنید (به اندازه یک بطری متوسط آب معدنی). همچنین زمانی که در حال فعالیت هستید، هر 10 تا 15 دقیقه، 200 سی سی آب بنوشید. پس از آن دوباره نیم لیتر دیگر آب بنوشید.

نوشیدن آب در حین ورزش

زمانی که بیمار هستید

نوشیدن آب کافی، هنگامی که بیمار هستید، کلید درمان است، زیرا علائمی مانند اسهال، استفراغ و تب می تواند باعث از دست دادن شدید آب شود؛ بنابراین بهتر است با بروز اولین نشانه بیماری، مقدار زیادی آب بنوشید مخصوصاً اگر گرسنه نیستید. همچنین از مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار نیز دوری کنید، زیرا این موارد، بدن شما را خشک تر نیز خواهد کرد.

زمانی که در هواپیما هستید

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا هنگام پرواز این قدر احساس خشکی و تشنگی می کنید؟ این امر به ارتفاع بستگی دارد زیرا هرچه هواپیما بالاتر می رود، هوای کابین نیز خشک تر می شود و تقریباً نیمی از هوای کابین شما از بیرون به داخل جریان می یابد. برای مقابله با این حالت در طول پرواز جرعه جرعه آب بنوشید.

زمانی که ماساژ می گیرید

چنانچه قبل از اینکه بر روی تخت ماساژ قرار بگیرید، مقداری آب بنوشید، ماساژ درمانگرتان از شما تشکر خواهد کرد، زیرا ماهیچه های شما با مصرف آب، نرم تر و انعطاف پذیرتر خواهند شد و در نتیجه انجام ماساژی مؤثر را برای ماساژ درمانگرتان امکان پذیرتر می کند. البته به یاد داشته باشید که این کار، موجب می شود تا بدن، موادی را آزاد کند که می بایست همراه با آب فراوان از بدن خارج شوند.

قبل از دوره قاعدگی

می توان با نوشیدن آب زیاد قبل از قاعدگی و همچنین در طول دوره قاعدگی، ناراحتی قبل از این دوره و نفخ ناشی از آن را کاهش داد. یکی از بزرگ ترین دلایل گرفتگی عضلات یا سردرد در دوران قاعدگی، کم آبی بدن است. مطالعه اخیر بر روی زنان جوان مبتلا به دیسمنوره (قاعدگی بسیار دردناک) نشان داد که نوشیدن آب بیشتر، دوره پریود آنها را کوتاه تر کرده و درد لگن و نیاز آن به تسکین درد را نیز کاهش می دهد.

جلوگیری از سردرد ناشی از عادت ماهیانه با نوشیدن آب

زمانی که در کسلی ظهر هستید

چنان چه در زمان های ظهر و بعد از ظهر، احساس کسلی و کمبود انرژی دارید، سعی نکنید که یک لیوان قهوه بنوشید بلکه به جای آن، یک لیوان آب، ساده یا با لیمو یا طعم دهنده های دیگر، بنوشید تا حال شما را بهتر کند، زیرا میزان آب بدن به طور مستقیم بر خلق وخو، حافظه و ادراک بصری تأثیر می گذارد.

زمانی که سردرد دارید

کم آبی بدن، یکی از مهم ترین محرک های میگرن است. برخی از افراد گفته اند که حتی کاهش جزئی مایعات می تواند سردرد شدیدی برای آنها ایجاد کند. همچنین کاهش سطح مایعات بدن می تواند باعث ایجاد احساس گیجی شده و در برخی موارد لزوم انجام درمان شود؛ بنابراین اگر مستعد میگرن هستید، همیشه یک بطری آب در دسترس داشته باشید و میزان آب مصرفی خود را کنترل کنید. چنانچه احساس کردید که میگرن در حال شروع است، مصرف یک لیوان آب ممکن است شما را نجات دهد.

جلوگیری از سردرد با نوشیدن آب

قبل از خوردن وعده غذایی

نوشیدن آب قبل از غذا ممکن است به کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه کوچک، افرادی را که 500 میلی لیتر آب را حدود 30 دقیقه قبل از وعده غذایی و در طول روز به دلخواه خود می نوشیدند، تحت ررسی قرار داد. در این مطالعه مشاهده شد این افراد در طی 12 هفته تقریباً 1.3 کیلوگرم بیشتر از افرادی که از پروتکل پیروی نمی کردند، وزن کم کردند.

زمانی که می خواهید وزن کم کنید

مصرف آب، یک راه بدون کالری برای کمک به احساس سیری است. همچنین ممکن است متابولیسم را نیز افزایش دهد. در یک مطالعه، 50 دختر با اضافه وزن، نیم ساعت قبل از صبحانه، ناهار و شام حدود 2 فنجان آب نوشیدند بدون اینکه تغییر دیگری در رژیم غذایی خود ایجاد کنند. پس از 8 هفته، آنها وزن کم کردند و مشاهده شد که شاخص توده بدنی آن ها کاهش یافته بود. آب فرآیند لیپولیز (چربی سوزی بدن برای کسب انرژی) را تسریع می کند.

زمانی که می خواهید حافظه و تمرکز بالایی داشته باشید

آیا می دانستید تقریباً سه چهارم مغز شما حاوی مایع است؟ بنابراین اگر سطح مایعات موجود در بدن، خیلی پایین بیاید، رگ های خونی در مغز، کوچک می شوند. یک مطالعه چینی نشان داد که این موضوع می تواند بر هماهنگی، حافظه کوتاه مدت، دامنه توجه و استقامت فردی نیز تأثیر بگذارد؛ بنابراین اگر احساس خستگی می کنید، نوشیدن یک نوشیدنی انرژی زای کافئین دار را کنار بگذارید، زیرا نوشیدن آب می تواند به شما کمک کند تا به حالت عادی برگردید.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره