ماساژ درمانی

Massage therapy

ماساژ درمانی شامل استفاده از فشارها، حرکات و تکنیک های مختلف برای حرکت دادن به عضلات و سایر بافت های نرم بدن است. ماساژ درمانی می تواند برای رهایی از استرس و تنش، تسکین علائم، التیام جراحات و موارد دیگری مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه اطلاعاتی درباره فواید ماساژ ارائه می شود.

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ تراپی یک روش درمانی محبوب است که تقاضا برای آن روز به روز بیش تر می شود. در گذشته از ماساژ به عنوان یک روش جایگزین یا کمکی استفاده می شد اما اکنون یکی از اصلی ترین راه های درمانی به شمار می رود. فواید ماساژ درمانی به قدری زیاد است که باعث شده در بعضی از کشورها، به عنوان یکی از مهم ترین روش های درمان بیماران، از سوی شرکت های بیمه تحت پوشش قرار بگیرد.

این شکل از درمان شامل تکنیک هایی برای افزایش گردش خون، کاهش تنش های عصبی، کاهش استرس، تسکین اضطراب، بهبود کیفیت خواب و تقویت آرامش کل بدن و مزایای بسیار دیگر است.

اصطلاح ماساژ درمانی (ماساژ تراپی) روش های بسیاری را شامل می شود. معمول ترین نوع ماساژ در کشور های غربی ماساژ سوئدی یا کلاسیک نام دارد که این مدل جزئی از هسته اصلی آموزش ماساژ می باشد. سبک های دیگر شامل ماساژ ورزشی، ماساژ بالینی (برای دستیابی به اهداف خاص مانند رفع گرفتگی عضلات و رفع اسپاسم) و حتی برخی از سبک های ماساژ دیگر برگرفته از سنت های شرقی می باشند مانند ماساژ شیاتسو و توینا.

رفع گرفتگی عضلات با استفاده از ماساژ تراپی

فواید ماساژدرمانی

  1. ایجاد آرامش و کاهش استرس

هنگامی که بدن تحت فشار و تنش عصبی باشد، هورمون معروف استرس یا همان کورتیزول، در سطح بدن ترشح می شود. این هورمون باعث افزایش وزن، بی خوابی، مشکلات گوارشی و سردرد می شود. طبق یافته های جدید ماساژ به کاهش سطح کورتیزول خون کمک می کند. با این عمل بدن وارد حالت ریکاوری (نقاهت) می شود. علاوه بر این، می توان به فواید ماساژ در بهبود خلق و خو، کاهش سطح استرس و ایجاد آرامش طولانی مدت اشاره کرد.

نه تنها ماساژ درمانی می تواند به کاهش استرس کمک کند، بلکه جلسات منظم و تکرار آن در طولانی مدت می تواند باعث افزایش انرژی، کاهش درد و همچنین افزایش تحریک پذیری جنسی و عاطفی افراد شود.

کاهش استرس و اضطراب با ماساژ درمانی

  1. کمک به کاهش فشار خون

یکی دیگر از فواید ماساژ درمانی منظم، کمک به کاهش فشار خون است. در حقیقت برخی مطالعات نشان داده اند که یک برنامه منظم ماساژ درمانی می تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد.

علاوه بر کاهش سطح کورتیزول بدن، ماساژ درمانی باعث کاهش میزان افسردگی در افراد می شود. ضمنا این روش درمانی فوق العاده با کاهش فشار خون، می تواند خطر حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیوی را کاهش دهد.

کاهش فشار خون با ماساژ درمانی

  1. کمک به آرامش ماهیچه ها

منظور از ماساژ تراپی، هدف قرار دادن منبع اصلی درد در عضلات، افزایش انعطاف پذیری و آرام کردن عضلات آسیب دیده است. یکی دیگر از فواید ماساژ، افزایش گردش خون در عضلات آسیب دیده است. این افزایش گردش خون باعث رسیدن مواد مغذی و اکسیژن بیشتر به بافت های آسیب دیده می شود. افزایش سطح گردش خون باعث کاهش سفتی و تورم در نواحی مذکور خواهد شد.

هنگام ماساژ تراپی در بدن، اندورفین (هورمون ضد درد) ترشح می شود. ترشح این هورمون باعث افزایش سطح دوپامین و سروتونین در بدن نیز می شود. این هورمون ها از جهات مختلف (جسمی و روحی) به ما کمک می کنند. در ضمن آن ها باعث سریع تر شدن روند بهبود بیماری ها و افزایش احساس سرخوشی نیز می شوند.

افزایش آرامش ماهیچه ها با ماساژ درمانی

  1. بهبود گردش خون

فواید ماساژ در بلند مدت مثل یک گلوله برفی است که هرچه پیش می رود بزرگ تر و و بزرگ تر می شود، بنابراین نباید آثار ماساژ درمانی را در دراز مدت دست کم گرفت. دلیل این امر غنی شدن هرچه بیش تر خون از مواد مورد نیاز برای بهبودی عضلات آسیب دیده بدن است.

در ضمن ماساژ دادن باعث می شود در قسمت هایی از بدن که به دلیل جراحت، خون انباشته شده، گردش خون بهبود یابد. افزایش این فشارها باعث افزایش جریان خون در بافت می شود. علاوه بر این فشردن، پیچاندن و حرکات کششی در تکنیک های ماساژ تراپی اسید لاکتیک را از عضلات خارج می کند.

یکی دیگر از فواید ماساژ بدن، بهبود گردش مایع لنفاوی است که مواد زائد متابولیکی را از اندام های داخلی و عضلات خارج می کند. این عملکرد هم به نوبه خود باعث کاهش فشار خون می شود.

بهبود گردش خون در نتیجه ماساژ درمانی

  1. بهبود کلی وضعیت بدن

بسیاری از مردم مشکل کمر درد، گردن درد و درد عضلانی را تجربه کرده اند. با اینکه علل چنین دردهایی بسیار متنوع است، اما دلیل اصلی آن وضعیت نامناسب بدن در شرایط کلی است. در حقیقت، کمردرد مزمن که دومین علت شایع ناتوانی حرکتی به شمار می رود، غالبا نتیجهٔ ایستادن یا نشستن نادرست است.

اضافه وزن، ضعف بدنی و انجام حرکات یکنواخت و تکراری بیش از حد نیز می تواند باعث افزایش فشار به وضع کلی بدن شود. نتیجهٔ این افزایش فشارها ایجاد اسپاسم عضلانی، درد و گرفتگی عضلات باسن، ناحیه پشت بدن، گردن و پاهاست. در حقیقت، بهبود وضعیت بدن می تواند یکی از مفیدترین و آرام بخش ترین قسمت های ماساژ درمانی باشد.

ماساژ دادن به بدن کمک می کند عضلاتی را که تحت فشارهای مختلف آسیب دیده اند بهبود ببخشد. به طور کلی، این روش درمانی به بدن اجازه می دهد خودش را در حالت طبیعی قرار داده و دردهایش را تسکین دهد. به علاوه، مفاصل آزادی عمل بیشتری پیدا می کنند و فشار وارد بر آن ها کاهش می یابد. در نتیجه بدن می تواند خود را در وضعیتی طبیعی و سالم قرار دهد. به طور خلاصه ماساژ درمانی به تصحیح شکل قرار گیری مفاصل و عکس العمل درست آن ها نسبت به درد کمک می کند.

بهبود وضعیت جسمانی بدن در نتیجه ماساژ درمانی

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

این حقیقت برای ما روشن است که افرادِ در معرض استرس زیاد، به بیماری ها و آسیب دیدگی های بیش تری هم دچار می شوند. وقتی استرس با اختلال در خواب و تغذیه نامناسب همراه شود، تأثیر آن به سیستم ایمنی بدن منتقل خواهد شد. در این صورت توانایی طبیعی بدن در محافظت از خود در برابر عفونت ها، عوامل بیماری زا و باکتری ها کاهش پیدا می کند.

مطالعات نشان داده اند که انجام منظم ماساژ درمانی نه تنها به کاهش استرس کمک می کند، بلکه می تواند ظرفیت سیتوتوکسیک (Cytotoxic) بدن را افزایش می دهد. فعالیتی که سطح سلول های ایمنی بدن را افزایش می دهد. ماساژ درمانی منظم برای ریکاوری نیز مفید است.

قبل از انجام برنامه ماساژ درمانی حتماً با پزشک خود صحبت کنید. اگرچه ماساژ تراپی مزایای بسیاری دارد اما در برخی موارد توصیه نمی شود.

در زیر، شایع ترین دلایلی که یک مراقب برای عدم انجام ماساژ درمانی هشدار می دهد این ها هستند:

  • التهاب عضله و یا مفاصل
  • عفونت های حاد
  • اختلالات پوستی
  • غدد لنفاوی متورم
  • واکسیناسیون طی 72 ساعت گذشته
  • لخته خون
  • پوکی استخوان
  • رگ های واریسی

نوع ماساژ در هر بیماری باید توسط متخصصین این امر تشخیص داده شود.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره