پس از جراحی کاهش وزن، چه انتظاراتی باید داشت؟

What to Expect After Weight Loss Surgery

امروزه جراحی برای کاهش وزن، یه یکی از محبوب ترین جراحی ها تبدیل شده است، اما در بسیاری موارد، بیماران از اتفاقات پس از جراحی خود بی اطلاع می باشند. در ادامه اطلاعاتی درباره میزان کاهش وزن مورد انتظار، عوارض جانبی و نوع تغذیه و سبک زندگی پس از جراحی کاهش وزن ارائه می شود.

مقدمه

جراحی کاهش وزن

اگر در حال آماده شدن برای انجام جراحی کاهش وزن هستید احتمالا به ایجاد تغییراتی بعد از این جراحی امیدوارید.

از این جراحی می توانید انتظار داشته باشید که وزن زیادی از دست دهید یا اگر مبتلا به بیماری های مرتبط با اضافه وزن مانند دیابت نوع 2 یا آپنه خواب باشید بعد از عمل بهبود یابید. تقریبا تمام افرادی که جراحی کاهش وزن انجام داده اند (95 درصد) کیفیت زندگیشان بعد از عمل بهبود می یابد.

حتما به دنبال این هستید که برای دوران پس از جراحی آمادگی کسب کنید و بدانید برای حفظ تغییرات ایجاد شده در دراز مدت چه کارهایی باید انجام دهید.

چه مقدار کاهش وزن خواهید داشت؟

در مورد انتظارات معقولی که می توانید از نتیجه جراحی داشته باشید با پزشک خود صحبت کنید. این موضوع می تواند به وزن فعلی شما و نوع جراحی انتخابی کاهش وزن بستگی داشته باشد.

جراحی اسلیو معده در حال تبدیل شدن به جراحی کاهش وزن محبوب است. افرادی که تحت این جراحی قرار می گیرند تقریباً 40 درصد وزن اضافی خود را از دست خواهند داد.

به طور میانگین افرادی که تحت عمل بایپس معده قرار می گیرند، 60 درصد وزن اضافه خود را از دست خواهند داد.

حلقه گذاری معده، دیگر جز جراحی های کاهش وزن رایج نمی باشد.

جراحی اسلیو معده

دوران ریکاوری (بهبودی) چگونه است؟

بیشتر جراحی های بایپس معده به صورت لاپاروسکوپیک انجام می شود و جراح تنها برش های کوچکی ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین زمان بهبودی کاهش می یابد.

اغلب افراد به مدت 2 تا 3 روز در بیمارستان می مانند و بعد از 3 تا 5 هفته به فعالیت های عادی و معمول باز می گردند.

اگر لازم باشد جراحی به صورت باز انجام شود جراح می بایست برش بزرگتری ایجاد کرده و در نتیجه زمان بهبودی افزایش می یابد.

عمل بایپس معده

عوارض جانبی احتمالی چه خواهد بود؟

ممکن است عوارض کوتاه مدت و بلند مدتی بعد از عمل کاهش وزن رخ دهد. ریسک های بلند مدت بسته به نوع جراحی متغیر است. تقریبا 40 درصد افراد، عارضه بعد از عمل را تجربه می کنند و کمتر از 5 درصد افراد عوارض جدی خواهند داشت. در صورتی که دچار مشکلات نگران کننده ای شده اید پزشک خود را مطلع سازید.

برخی از عوارض جانبی عبارتند از:

  • یبوست: عارضه ای شایع بعد از عمل کاهش وزن می باشد. پزشک در مورد نحوه کنترل یبوست راهنمایی هایی به شما ارائه خواهد کرد. از مصرف فیبر گرانول (متاموسیل یا پسیلیوم) که می تواند باعث انسداد مجرای گوارشی شود، بپرهیزید.
  • سندرم دامپینگ: این سندرم در دوران بعد از جراحی کاهش وزن در اثر خوردن غذاهای با قند بالا اتفاق می افتد. اغلب علت اصلی ایجاد آن نوشیدن انواع نوشابه یا آب میوه ها می باشد. غذاهای پر قند به سرعت از معده عبور کرده و باعث عوارضی چون حالت تهوع، استفراغ و ضعف می شوند.
  • سنگ کیسه صفرا: در موارد کاهش وزن زیاد در مدت زمان کوتاه، ایجاد سنگ صفرا شایع می باشد. تا 50 درصد بیماران بعد از عمل بایپس معده دچار سنگ صفرا می شوند که معمولا بی خطر است. در برخی موارد سنگ صفرا می تواند باعث ایجاد حالت تهوع، استفراغ و درد شکم شود. حدود 15 تا 25 درصد افراد برای خارج کردن سنگ کیسه صفرای ایجاد شده بعد از عمل بایپس معده نیاز به جراحی پیدا می کنند.
  • عفونت زخم: تا 3 سه هفته بعد از جراحی ممکن است ایجاد شود. نشانه های آن عبارتند از قرمزی و گرمی ناحیه برش، درد یا ترشحات چرکی و غلیظ از زخم جراحی. درمان عفونت زخم با مصرف آنتی بیوتیک ها و گاهی انجام جراحی دیگر صورت می گیرد.

عوارض جانبی جدی عبارتند از:

  • وجود خون در مدفوع: که به صورت مدفوع قرمز رنگ یا سیاه بروز می کند و می تواند جدی باشد. در این وضعیت فورا به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.
  • لخته شدن خون: ایجاد لخته های خونی در ریه ها نادر است و در کمتر از 1 درصد موارد ایجاد می شود. این لخته ها زندگی بیمار را به خطر می اندازند. معمولاً با استفاده از داروهای رقیق کننده خون و ورزش منظم می توان از لخته شدن خون جلوگیری کرد.

همچنین بعد از عمل ممکن است پوست بیمار دچار شل شدگی و افتادگی شود. می توانید از طریق جراحی از این افتادگی های پوستی خلاص شوید.

لخته شدن خون از عوارض جانبی جراحی کاهش وزن

نوع تغذیه بعد از عمل کاهش وزن

جراحی کاهش وزن نحوه واکنش بدن نسبت به غذاها را تغییر می دهد. در این حالت معمولاً جذب برخی مواد مغذی برای بدن سخت تر خواهد شد از جمله:

  • آهن
  • ویتامین B12
  • اسید فولیک
  • کلسیم
  • ویتامین D

نوع تغذیه بعد از انجام عمل کاهش وزن

در مورد نیاز به مصرف مکمل ها برای جبران کمبود مواد مغذی با پزشک خود مشورت کنید.

تغییر شیوه زندگی بعد از جراحی کاهش وزن

به طور معمول و در صورت انجام صحیح درمان، نتایج قابل توجهی از جراحی کاهش وزن بدست خواهد آمد. برای حفظ این نتایج و جلوگیری از افزایش وزن باید تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد نمایید.

در ادامه راهکارهایی برای ایجاد این تغییرات آورده شده است:

  • وعده های غذایی کم حجم ولی در دفعات بیشتر: معده کوچکی که در جراحی کاهش وزن برای شما ایجاد می شود گنجایش حجم زیاد غذا را نخواهد داشت. خوردن وعده های غذایی سنگین مشکل زا خواهد بود. بیشتر افراد مبتلا به چاقی مفرط عادت به خوردن مقادیر زیاد غذا در زمان کوتاه دارند و عادت به خوردن وعده های غذایی کوچک می تواند برای آنها چالش برانگیز باشد.
  • دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن: از متخصص تغذیه بخواهید تا برنامه غذایی را برای شما تدوین کند که در آن تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت نمایید.
  • ورزش: در جلوگیری از افزایش وزن موثر است و اغلب بعد از عمل جراحی کاهش وزن، به دلیل تأثیر مثبت کاهش وزن بر روی مفاصل، ورزش کردن آسان تر خواهد بود.

بسیاری از مراکز جراحی کاهش وزن، برنامه هایی را در اختیار بیماران قرار می دهند که در ایجاد شیوه زندگی سالم قبل و بعد از جراحی کاهش وزن کمک کننده خواهند بود.

انجام ورزش از راهکار های پس از جراحی کاهش وزن

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره