سرماخوردگی من خوب شده، چرا هنوز سرفه می‌کنم؟

I’m Over This Cold, so Why Am I Still Coughing?

احساس خارش یا گرفتگی مداوم در گلو معمولاً به این معنی نیست که هنوز بیمار هستید. در اینجا به اینکه چرا علائم سرماخوردگی در بدن پس از بهبودی ماندگار هستند، می پردازیم و بررسی می‌کنیم چرا بعد از بهبودی از سرماخوردگی همچنان سرفه می‌کنید؟

آیا نباید تا حالا این سرفه ها متوقف می شدند؟

ممکن است از سرماخوردگی خلاص شده باشید، اما به نظر می رسد نمی توانید از دست سرفه مداومی که از پیش باقی مانده است خلاص شوید.

چرا بعد از بهبودی از سرماخوردگی همچنان سرفه می کنید

آیا باید نگران بود؟

دکتر جان دوهرتی، پزشک عمومی در بیمارستان UCLA گفت: بسیاری از بیماران می خواهند که سرماخوردگی شان فقط چند روز، طول بکشد، اما بایست بدانید که علائم سرماخوردگی، حتی یک ویروس ساده، ممکن است برای یک یا دو یا حتی سه هفته طول بکشد.

او همچنین توضیح داد که علائمی مانند سرفه ناشی از ویروس سرماخوردگی یا عفونت، به پاسخ سیستم ایمنی بدن فرد بیمار در مقابل مبارزه با بیماری، بستگی دارد.

دکتر دوهرتی همچنین اذعان می کند که: گلبول های سفید بدن آماده اند تا با هر عامل بیماری زایی مقابله کنند؛ بنابراین حتی پس از اینکه سرماخوردگی، آنفولانزا یا ویروس از بین رفت، بدن همچنان در حال درمان التهاب های خود است و همین می تواند باعث بروز برخی علائم شود.

با این وجود، ترشح بینی، رایج ترین دلیل تداوم سرفه است؛ زیرا هنگامیکه سرما خورده اید، حفره بینی و سینوس ها، به طور مداوم خلط را به پشت گلو می ریزند و این اتفاق، خارش ایجاد کرده و درنهایت به سرفه می افتید.

پاک سازی سینوس ها کمک کننده است. همچنین آنتی هیستامین ها مانند ستیریزین و فکسوفنادین و اسپری های ضد آلرژی بینی نیز می توانند به خشک کردن خلط کمک کنند.

سایر دلایل برای سرفه مداوم عبارت اند از:

عفونت ثانویه مانند ذات الریه ویروسی

گاهی اوقات مبتلا به یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی می شوید و سپس سیستم ایمنی مشغول مبارزه با آن شده و از موارد دیگر غافل می شود. در این هنگام، ممکن است که یک عفونت باکتریایی، که نیاز به درمان دوم یا متفاوتی دارد، ایجاد شود؛ بنابراین چنانچه بیمار شده و پس از بهبودی مجدداً بدتر شده اید، این وخیم شدن علائم می تواند نشانه ای از عفونت دیگری باشد که در حال شکل گیری است.

آسم

سرفه می تواند ناشی از آسم یا پاسخ آسمی ناشی از سرماخوردگی در بعضی از افراد باشد. راه های هوایی کوچک منتهی به ریه ها ممکن است تنگ شده و این اتفاق باعث ایجاد خس خس سینه شود. چنانچه خس خس سینه با سرفه همراه شود، این نگرانی وجود دارد که بیماری ممکن است چیزی فراتر از یک سرفه ناشی از سرماخوردگی باشد.

شاید اصلاً سرما نخورده اید

علائمی که شبیه به سرماخوردگی است ممکن است ناشی از مشکل دیگری باشد. اتفاقات دیگری مانند آبریزش بینی، رفلاکس اسیدی و سوزش معده نیز می تواند مشابه با علائم سرماخوردگی باشد. سرماخوردگی معمولی تنها باید پنج تا هفت روز طول بکشد؛ بنابراین اگر تب بالایی دارید یا احساس می کنید که مرتباً بدتر شده و بهتر نمی شوید، باید پیش پرشک رفته تا مطمئن شوید که مشکل دیگری وجود ندارد.

نگرانی های دیگر

دکتر دوهرتی در مورد نگرانی های جدی تر مرتبط با سرفه مانند بیماری های قلبی و سرطان ریه می گوید که تعداد بسیار کمی از افرادی که سرفه می کنند ممکن است به سرطان ریه مبتلا شده باشند.

اما هیچ کس مانند شما، بدن تان را نمی شناسد؛ بنابراین اگر احساس می کنید که چیزی درست نیست، بهتر است پیش پزشک روید.

نشانه هایی که بهتر است بررسی شوند عبارتند از:

  • اگر سرفه، خیلی بیشتر از آن چه فکر می کنید، ادامه دارد.
  • اگر چیزی در سرفه تغییر کند، مانند این که از سرفه خشک به سرفه ای با خلط تبدیل شود.
  • اگر خون سرفه می کنید.

آیا زمانی که سرفه می کنم می توانم باعث بیماری دیگران شوم؟

دکتر دوهرتی می گوید بیماری شما حداقل 24 ساعت قبل از بروز علائم، واگیردار است و می توانید دیگران را نیز بیمار کنید. در مورد سرماخوردگی ها، با این که بیشتر آن ها 5 تا 7 روز طول می کشند، اما فرد مبتلا می تواند تا 21 روز ویروس را انتقال دهد. بنابراین، دانستن دقیق مدت زمان مسری بودن این بیماری، دشوار است. اگر عفونتی که باعث تب شده از بین رود، احتمال واگیردار بودن بیماری نیز کمتر خواهد شد.

توصیه به استفاده از ماسک زمانی که سرفه می کنید

اگر درمان سرفه ی ناشی از بیماری به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد، معمولاً یک روز پس از مصرف آنتی بیوتیک ها، عفونت از بین خواهد رفت.

چگونه می توان سرفه مداوم را درمان کرد؟

بنابر گفته دکتر دوهرتی برای سرفه ناشی از سرماخوردگی معمولی، مصرف داروهای ضد سرفه بدون نیاز به نسخه مانند داروهای حاوی دکسترومتورفان می توانند مفید باشد.

با این حال، او پیشنهاد می دهد که در مصرف داروهای ضدسرفه ای که شامل کدئین هستند، احتیاط کنید، زیرا کدئین، پتانسیل ایجاد عوارض جانبی یا اعتیاد را دارد.

سرفه، ناشی از تحریک گیرنده هایی در گلو و ریه ها است؛ بنابراین عفونت می تواند حساسیت این گیرنده ها را افزایش دهد. داروهای تجویزی ای نیز وجود دارند که می توانند به کاهش این حساسیت کمک کرده و سرفه را به مرور سبک تر کنند.

داروهای خانگی و گیاهی

توصیه می شود که به شدت احتیاط کنید.

دکتر دوهرتی می گوید: داروهای گیاهی، توسط FDA تایید نشده اند؛ بنابراین گاهی اوقات ممکن است ندانید که چه چیزی مصرف می کنید. زیرا آنچه در بطری است ممکن است با آنچه که بر روی برچسب نوشته شده، مطابقت نداشته باشد.

با این حال، مصرف چای و عسل، هیچگونه مشکلی ندارد؛ زیرا عسل، مانند روکشی آرام بخش برای گلو عمل می کند. برای کودکان بالای 1 سال، عسل با تسکین علائم به کاهش تحریک پذیری کمک می کند، اما همیشه سرفه را از بین نمی برد.

همچنین اگر تمایل دارید که در زمان سرماخوردگی، ویتامین C، روی یا اکیناسه (سرخارگل) مصرف کنید، باید بدانید که تا به حال، شواهدی به دست نیامده که اثربخشی آن ها را ثابت کند.

در واقع، هرگز نباید به طور مکرر از اکیناسه جهت پیشگیری سرماخوردگی استفاده کنید. زیرا این کار به سیستم ایمنی شما کمک نمی کند، اما مصرف آن یا زینک یا ویتامین سی، به محض احساس کردن علائم بیماری، مدت یا شدت سرماخوردگی را کاهش می دهد، هرچند به طور کامل درمان نمی کند.

متأسفانه، هیچ نوع درمان معجزه گری برای سرماخوردگی وجود ندارد و استراحت و صبر بهترین درمان است.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره