آیا می‌توان همزمان به دو نوع سرماخوردگی مبتلا شد؟

Yes, You Can Have Two Colds at the Same Time

فصل سرماخوردگی و آنفولانزا فرا رسیده است. در ادامه مروری خواهیم داشت بر انواع ویروس های سرماخوردگی، چگونگی ابتلا به دو نوع سرماخوردگی به طور همزمان و راه هایی که می توان برای کاهش خطر ابتلا انجام داد.

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی یکی از شایع ترین بیماری های ویروسی است؛ به گونه ای که طبق اطلاعات انستیتو کنترل و پیشگیری بیماری های واگیردار (CDC)، اصلی ترین دلیل غیبت کودکان از مدرسه و بزرگسالان از محل کار است.

  • در حال حاضر، بیش از 200 نوع ویروس وجود دارد که می تواند به سرماخوردگی منجر شود ، اما رایج ترین آنها رینوویروس ها هستند.
  • با اینکه رینوویروس بسیار شناخته شده است، اما در حال حاضر، هیچگونه درمان جادویی برای سرماخوردگی وجود ندارد.
  • سرماخوردگی به قدری رایج است که از نظر علمی ممکن است فردی، به طور همزمان، به دو نوع سرماخوردگی مبتلا شود.

آیا می توان به طور همزمان به دو سرماخوردگی مبتلا شد؟

تجربه کردن بیش از یک سرماخوردگی در فصل سرماخوردگی نسبتاً معمول است اما آیا به این معنی است که می توان به طور همزمان به دو سرماخوردگی مبتلا شد؟

به طور خلاصه بله؛ اما اگر برای مدت طولانی احساس بیماری می کنید، احتمالاً یک سرماخوردگی پس از سرماخوردگی دیگر است و نه چندین سرماخوردگی به طور همزمان.

دکتر محمدی، پزشک خانواده و استاد یار در رشته ی پزشکی خانواده گفت: از نظر تئوری، بله. ممکن است که دو عفونت به طور همزمان وجود داشته باشد؛ با این حال، بعید است فردی، همزمان، علائم هر دو عفونت را تجربه کند. هر عفونت یک دوره ی نهفتگی دارد، یعنی زمان بین تماس با عفونت تا زمانی که واقعاً علائم بروز می کنند. با توجه به این واقعیت، در این زمان از سال داشتن علائمی از یک عفونت یا چند عفونت دیگر در بدن که منتظر هستند تا سیستم ایمنی بدن تضعیف شود و خود را نشان دهند، بسیار رایج است.

او همچنین افزود: مردم اغلب شکایت می کنند که سه ماه است بیمارند! در حالی که احتمالاً در تمام این مدت بیماری به خوبی درمان نشده و در حال ابتلا به عفونت ها، یک پس از دیگری بوده اند و این عفونت ها به طوری با یکدیگر ترکیب شده اند که یک بیماری طولانی را ایجاد کرده اند.

امکان ابتلا به دو سرماخوردگی همزمان

سرماخوردگی، به راحتی از طریق هوا و تماس مستقیم با اشیاء آلوده چه انگشتان دست یک فرد بیمار باشد و چه یک سطح منتقل می شود.

سرماخوردگی، پس از ابتلا می تواند علائم آشنایی مانند گلو درد، گرفتگی بینی، آبریزش و عطسه یا سرفه، گاهی همراه با خستگی را ایجاد نماید.

چرا این فصل، فصل سرماخوردگی است؟

بسیاری از مردم می گویند که در طول ماه های زمستان بیشتر علائم سرماخوردگی را تجربه می کنند.

دکتر محمدی گفت که چند دلیل برای این امر وجود دارد:

ما به وضوح در ماه های زمستان موارد بیشتری از سرماخوردگی و آنفلوانزا را مشاهده می کنیم. چند نظریه در مورد چرایی این اتفاق وجود دارد. من فکر می کنم این مسأله ترکیبی از همه ی این عوامل است.

  • اول، به دلیل سردی هوا، مردم بیشتر وقت خود را در داخل خانه صرف می کنند و بنابراین زمان بیشتری در کنار دیگران هستند.
  • دوم، ویروس هایی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند در دماهای سرد پایدارتر هستند، به این معنا که می توانند طولانی تر باقی بمانند و بنابراین به افراد بیشتری منتقل شوند.
  • سوم، این زمان از سال، زمان بازگشایی مدارس است. کودکان در مدرسه، در معرض عوامل عفونی بیشتری، که احتمالاً به آن ها مصون نیستند، قرار گرفته و این عوامل را به خانه می آورند. در نتیجه این عوامل به سایر اعضای خانواده نیز سرایت می کند. همچنین بازگشت به مدرسه معمولاً به معنی خواب کمتر، استرس بیشتر و زمان کمتر برای انجام اقداماتی که ما را سالم نگه می دارد، مانند ورزش و تغذیه مناسب می باشد.

فصل سرما همچنین فصل آنفولانزا نیز است. از آنجا که دو بیماری معمولاً علائم مشابهی دارند، تعیین اینکه آیا شما سرما خورده اید یا آنفولانزا دارید می تواند دشوار باشد.

سرماخوردگی یا آنفولانزا؟

به گفته ی دکتر محمدی: به طور کلی، در آنفولانزا شما واقعاً احساس بیماری بیشتری دارید مثل دردهای عضلانی، تب، سردرد و غیره. اما در سرماخوردگی ممکن است بینی تان آبریزش داشته باشد، سرفه خشک کنید و فشار روی سینوس را حس کنید، با این وجود معمولاً این علائم شما را زمین گیر نمی کند.

کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی

هیچگونه راه قطعی برای محافظت کامل از خود یا فرزندان در برابر سرماخوردگی وجود ندارد، اما آگاهی و رعایت نظافت، بهترین روش ها برای کاهش خطر هستند.

از آنجایی که ویروس های بسیار مسری می توانند ساعت ها بر روی سطوح باقی بمانند، شستن دست ها، توصیه پزشکی قدیمی و بسیار مهمی می باشد.

دکتر محمدی شستن دست ها را توصیه کرده و اضافه می کند: همیشه بیشتر از آنچه که فکر می کنید نیاز دارید این کار را انجام دهید، همچنین سرفه یا عطسه کردن در داخل آرنج یا زیر بغل را نیز توصیه کرده است.

برای جلوگیری از آنفولانزا، پیشنهاد می شود افراد در فصل آنفولانزا واکسن بزنند.

چنانچه دچار سرماخوردگی شده اید، لازم نیست که همواره به پزشک مراجعه کنید، اما مهم است که علائم خود را زیر نظر داشته باشید.

دکتر محمدی ادامه می دهد: چنانچه تب (دما بالای 38.5 درجه سانتی گراد) و درد زیادی دارید یا اگر علائمتان بیشتر از 10 تا 14 روز طول کشید می بایست به پزشک مراجعه نمایید. به طور کلی، نه سرماخوردگی و نه آنفولانزا نیاز به آنتی بیوتیک ندارند، مگر آن که باعث عفونت ثانویه باکتریایی شده باشند. دور ماندن از محل کار در دوران بیماری نیز کمی پیچیده تر است و به قوانین محل کارتان، نوع شغل و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد. با این حال، یک قاعده کلی وجود دارد: اگر نمی توانید ترشحات دهان، بینی و چشم خود را کنترل کنید باید از دیگران دوری کنید.

رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید، خواب کافی داشته باشید و به استرس خود توجه کرده و تلاش کنید که آن را به حداقل برسانید.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره