چقدر طول می‌کشد تا سرماخوردگی‌ خوب شود؟

How Long Will It Take Before You’re Over Your Cold?

سرماخوردگی اکثراً 7 تا 10 روز طول می کشد. در واقع هیچ راهی برای درمان قطعی سرماخوردگی وجود ندارد، اما برخی درمان ها می توانند به کاهش علائم آن کمک کنند.

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC)، بیشتر اوقات بزرگسالان طی مدت 7 تا 10 روز از سرماخوردگی بهبود می یابند.

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی در دستگاه تنفسی فوقانی، شامل بینی و گلو، می باشد. سرماخوردگی می تواند راه های تنفسی و ریه را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز احتقان سینه و سرفه مخاطی شود.

سرماخوردگی انرژی بدن را کاهش می دهد و باعث احساس ضعف و بی حالی می شود. بروز علائمی همچون گلودرد، گرفتگی یا آبریزش بینی، جمع شدن اشک در چشم ها و سرفه می تواند در انجام کارهای روزانه اختلال ایجاد نماید.

این مقاله به بررسی دقیق تر علائم رایج سرماخوردگی در بزرگسالان و کودکان، اقداماتی که می توانید برای کاهش علائم انجام دهید و چگونگی پیشگیری از سرماخوردگی در وهله اول می پردازد.

چقدر طول می کشد تا سرماخوردگی خوب شود؟

مدت زمان سرماخوردگی در بزرگسالان در مقایسه با کودکان

به طور کلی، علائم سرماخوردگی در بزرگسالان معمولاً حدود 7 تا 10 روز طول می کشد.

مدت زمان سرماخوردگی در کودکان می تواند بیشتر طول کشیده و تا 2 هفته نیز ادامه یابد.

به طور متوسط، کودکان در طول سال بیشتر از بزرگسالان سرما می خورند. در حالی که بزرگسالان به طور متوسط ​​ممکن است دو تا چهار بار در سال سرماخوردگی را تجربه کنند، این رقم برای کودکان 6 تا 8 مرتبه است.

آنچه درباره علائم سرماخوردگی باید بدانید

به طور کلی، سرماخوردگی معمول شامل سه مرحله مختلف است که تفاوت های جزئی بین علائم هر کدام است.

1. علائم اولیه سرماخوردگی

علائم اولیه سرماخوردگی حدود 10 تا 12 ساعت پس از ابتلا به ویروس شروع می شوند. به عنوان مثال، ممکن است احساس خراش یا درد در گلو ایجاد شده و انرژی کمتری نسبت به حالت عادی داشته باشید. این علائم معمولاً چند روز طول می کشد.

2. علائم اوج سرماخوردگی

حدود 2 تا 3 روز بعد از شروع علائم اولیه سرماخوردگی، علائم بیماری تشدید می یابد. علاوه بر گلو درد و خستگی، ممکن است علائم زیر نیز بروز کنند:

  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • عطسه
  • سرازیر شدن اشک از چشم
  • تب خفیف
  • سردرد
  • سرفه

3. علائم فازنهایی سرماخوردگی

با پیشرفت سرماخوردگی، همچنان ممکن است برای 3 تا 5 روز دیگر نیز با گرفتگی و احتقان بینی درگیر باشید. در این مدت، ممکن است متوجه شوید که ترشحات بینی به رنگ زرد یا سبز درآمده است. این تغییر رنگ نشان دهنده ی دفاع سیستم ایمنی بدن در مقابل سرماخوردگی و عفونت است.

برخی افراد نیز ممکن است در طول درمان سرماخوردگی سرفه یا خستگی مداوم را تجربه کنند. در برخی موارد، پس از بهبودی، سرفه می تواند برای چندین هفته طول بکشد.

علائم سرماخوردگی در کودکان

در حالی که علائم سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان مشابه است، برخی علائم دیگری که ممکن است در کودکان ایجاد شوند شامل موارد زیر می باشند:

  • کاهش اشتها
  • مشکلات خواب
  • بی قراری
  • مشکل در شیرخوردن چه از پستان مادر و چه با شیشه شیر

علائم سرماخوردگی در کودکان

اگرچه سرماخوردگی در اکثر کودکان در عرض چند هفته بهبود می یابد، اما باید مداوم آنها را از نظر علائم عوارض احتمالی تحت نظر داشته باشید. این موارد عبارت اند از:

  • عفونت گوش: به نشانه های گوش درد مانند مالیدن یا خاراندن گوش و افزایش تحریک پذیری در کودک توجه کنید.
  • عفونت سینوس: در این عفونت نشانه هایی شامل آبریزش و گرفتگی بینی ممکن است بیش از 10 روز طول بکشند. گاهی اوقات نیز ممکن است تب یا درد در ناحیه صورت اتفاق بیفتد.
  • عفونت در قفسه سینه: به علائمی که نشان دهنده مشکلی در تنفس هستند، مانند خس خس سینه، تنفس سریع یا گشادشدن سوراخ های بینی توجه کنید.

گرفتگی بینی در هنگام سرماخوردگی چقدر طول می کشد؟

گرفتگی بینی یکی از علائم رایج سرماخوردگی است، زیرا بروز سرماخوردگی باعث افزایش سطح ترکیبات التهابی در بینی می شود. این ترکیبات می توانند باعث خشک شدن و ورم بینی شده و احساس گرفتگی یا کیپ شدن بینی را ایجاد کنند.

در حالی که دوره نهفتگی بیماری (مدت زمان بین آلودگی به ویروس سرماخوردگی و ظاهر شدن اولین نشانه ها) معمولاً حدود 48 ساعت است، برخی از افراد علائم گرفتگی بینی را ظرف چند ساعت پس از ورود ویروس سرماخوردگی به مجرای بینی تجربه می کنند.

ترکیباتی که باعث تحریک بینی می شوند معمولاً 48 تا 72 ساعت پس از ورود ویروس به بینی در بیشترین میزان خود قرار می گیرند. این دوره زمانی است که آب ریزش بینی در بدترین حالت خود قرار دارد و ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد.

گرفتگی بینی ممکن است پیش از بروز نشانه های فاز نهایی، مانند سرفه، برطرف شود.

با روش های زیر می توانید شدت گرفتگی بینی را کاهش دهید:

  • تنفس کردن بخار: بخار حاصل از دوش گرفتن یا خم شدن بر روی یک کاسه آب داغ یا استفاده از بخور به رقیق شدن مخاط بینی کمک می کند. این کار به کاهش التهاب و آسان شدن تنفس کمک می کند. استفاده از دستگاه رطوبت ساز به تسکین بافت تحریک شده ی بینی نیز کمک می کند.
  • استفاده از کمپرس گرم: قرار دادن حوله گرم و مرطوب روی بینی منجر به کاهش درد و تسکین التهاب در سوراخ های بینی می شود.
  • نوشیدن مایعات زیاد: نوشیدن مایعات زیاد به رقیق شدن مخاط بینی و کاهش فشار در سینوس ها کمک می کند.
  • استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC): داروی ضد احتقان می تواند باعث کاهش ورم، تحریک و گرفتگی بینی شود. به عنوان مثال می توان به سودوافدرین اشاره کرد. با این حال، بهتر است داروی ضداحتقان را بیش از 3 روز مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک توصیه کرده باشد. ممکن است مصرف بیش از 3 روز داروهای ضد احتقان بینی، گرفتگی بینی را تشدید کنند.

آب ریزش بینی در هنگام سرماخوردگی چقدر طول می کشد؟

آبریزش بینی، یکی از عوارض جانبی آزاردهنده در اکثر سرماخوردگی ها است. آبریزش بینی معمولاً 2 تا 3 روز پس از شروع علائم به اوج خود می رسد، اما ممکن است تا یک هفته نیز ادامه داشته باشد.

آبریزش بینی معمولاً با مخاطی بی رنگ و آبکی شروع شده و با پیشرفت سرماخوردگی، اغلب غلیظ تر شده و به رنگ زرد یا سبز تغییر می کند. تغییر رنگ نشانه خوبی است. به این معنی که سیستم ایمنی بدن فعال شده و گلبول های سفید خون در حال مبارزه با ویروس سرماخوردگی هستند.

با این حال، اگر با گذشت بیشتر از 10 روز همچنان ترشحات بینی به رنگ زرد یا سبز باشد، ممکن است عفونت ویروسی نبوده و آب ریزش بینی نشان دهنده ی وجود عفونت باکتریایی باشد.

شاید بتوان آبریزش بینی را با مصرف آنتی هیستامین های بدون نیاز به نسخه (OTC) مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین و لوراتادین کاهش داد. این داروها می توانند به خشک شدن آب ریزش بینی و کاهش عطسه نیز کمک کنند.

چگونه سرماخوردگی را درمان کنیم

بهترین راه برای درمان سرماخوردگی معمولی این است که بر کاهش علائم تا زمان طی شدن دوره عفونت تمرکز کنید. از آنجایی که سرماخوردگی توسط ویروس ایجاد می شود، معمولاً آنتی بیوتیک ها درمان مؤثری نیستند.

برخی از روش هایی که می توانند به بهبود وضعیت سرماخوردگی کمک کنند شامل مصرف داروهای بدون نسخه (OTC) و روش های خانگی ساده هستند.

مسکن های بدون نسخه (OTC)

داروهای بدون نسخه می توانند منجر به تسکین علائمی مانند تب، سردرد، درد و احساس ناراحتی شود. برخی از این مسکن ها شامل ایبوپروفن، آسپیرین و استامینوفن می باشند.

هرگز به کودکان زیر 18 سال آسپیرین ندهید، زیرا می تواند باعث ایجاد یک بیماری جدی به نام سندروم ری شود. همچنین به دنبال محصولاتی مانند استامینوفن و ایبوپروفن کودکان باشید که به طور خاص برای این طیف سنی تولید شده اند.

منع استفاده از آسپیرین در کودکان زیر 18 سال

سایر داروهای بدون نیاز به نسخه (OTC)

انواع زیادی از داروهای OTC وجود دارند که می توانند به کاهش علائم سرماخوردگی مانند احتقان و گرفتگی بینی، آبریزش چشم و سرفه کمک کنند. این داروها شامل موارد زیر می باشند:

  • ضد احتقان (دکونژستانت) می توانند احتقان در مجاری بینی را تسکین دهند.
  • آنتی هیستامین ها می توانند به تسکین آبریزش بینی، خارش و آبریزش چشم ها و عطسه کمک کنند.
  • اکسپکتورانت ها می توانند باعث تخلیه راحت تر خلط از طریق سرفه شوند.

برخی از داروهای سرفه و سرماخوردگی می توانند باعث بروز عوارض جانبی جدی مانند کند شدن تنفس در کودکان خردسال و نوزادان شوند. به همین دلیل، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از این داروها را در کودکان زیر 2 سال توصیه نمی کند.

مراقبت و درمان های خانگی

بسیاری از اقدامات خود مراقبتی می توانند به تسکین علائم کمک کنند. این اقدامات عبارت اند از:

  • استراحت کنید. ماندن در خانه و محدود کردن فعالیت به بدن کمک می کند تا با عفونت مبارزه کرده و از سرایت آن به افراد دیگر نیز جلوگیری می شود.
  • مایعات زیاد بنوشید. نوشیدن مایعات به مقدار زیاد می تواند به رقیق شدن مخاط بینی و جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند. از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای یا نوشابه های گازدار اجتناب کنید زیرا باعث کم آبی بدن می شوند.
  • مکمل زینک مصرف کنید. شواهدی نشان داده است که مکمل زینک طول دوره سرماخوردگی را کاهش می دهد، البته اگر بلافاصله پس از شروع علائم مصرف شود.
  • از دستگاه بخور استفاده کنید. دستگاه بخور باعث افزایش رطوبت در اتاق می شود و به درمان علائمی مانند احتقان بینی و سرفه کمک می کند. اگر این دستگاه را ندارید، بخار حاصل از دوش آب داغ می تواند برای رفع گرفتگی مجرای بینی، کمک کننده باشد.
  • از محلول نمکی برای بینی استفاده کنید. یک اسپری بینی نمکی ممکن است به رقیق شدن مخاط در مجرای بینی کمک کند. اگرچه اسپری های نمکی فقط حاوی نمک و آب هستند، اما برخی از اسپری های بینی ممکن است حاوی ضد احتقان نیز باشند. در استفاده از اسپری های ضد احتقان بینی احتیاط کنید، زیرا استفاده طولانی مدت می تواند علائم را بدتر کند.
  • آب نمک غرغره کنید. حل کردن نمک در آب گرم و غرغره کردن آن می تواند منجر به کاهش گلودرد شود.
  • از قرص های گلو یا قرص مکیدنی استفاده کنید. قرص های حاوی عسل یا نعنا می توانند به تسکین گلودرد کمک کنند. از دادن این قرص ها به کودکان خردسال خودداری کنید، زیرا ممکن است خطر خفگی داشته باشند.
  • از عسل استفاده کنید. برای تسکین سرفه، سعی کنید 1 تا 2 قاشق چای خوری عسل را به یک فنجان چای گرم اضافه کنید. با این حال، از دادن عسل به کودکان زیر 1 سال خودداری کنید.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید. استنشاق دود تنباکو، دود سیگار یا سایر آلاینده ها مجاری تنفسی را تحریک می کند.

چگونه از انتقال سرماخوردگی به دیگران جلوگیری کنیم

سرماخوردگی یک بیماری مسری است، بدان معنی که می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

زمانی که دچار سرماخوردگی می شوید، معمولاً از زمان شروع علائم تا زمانی که علائم از بین بروند، فردی ناقل هستید. با این حال، احتمال انتقال ویروس در زمان اوج علائم (2 تا 3 روز اول پس از ابتلا به سرماخوردگی) بیشتر است.

اگر بیمار هستید، نکات زیر را دنبال کنید تا از سرایت سرماخوردگی به دیگران جلوگیری کنید:

  • از تماس نزدیک با دیگران مانند دست دادن، در آغوش گرفتن یا بوسیدن خودداری کنید. تا حد امکان از رفتن به اماکن عمومی خودداری کرده و در خانه بمانید.
  • هنگام سرفه یا عطسه، صورت خود را با دستمال بپوشانید و سریعاً دستمال های استفاده شده را دور بیندازید. اگر دستمال در دسترس نبود، می توانید حین سرفه یا عطسه کردن جلوی دهان خود را به جای دست با آرنج بگیرید.
  • بعد از فین کردن بینی، سرفه یا عطسه کردن دست های خود را بشویید.
  • سطوحی مانند دستگیره های در، شیر آب، دستگیره های یخچال و اسباب بازی هایی که مکرراً استفاده می شوند را ضدعفونی کنید.

برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی چه کاری می توانید انجام دهید؟

در حالی که همیشه نمی توان از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کرد، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به ویروس سرماخوردگی انجام دهید.

نکات پیشگیری

  • دست های خود را به طور مرتب و کامل با صابون و آب گرم بشویید. اگر شستن دست ها برای شما امکان پذیر نیست، می توانید به جای آن از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید.
  • از لمس کردن دهان، بینی و چشم ها، به خصوص زمانی که دستان خود را نشسته اید، خودداری کنید.
  • از افراد بیمار دوری کنید و در تماس با آن ها نباشید.
  • از به اشتراک گذاشتن ظروف غذاخوری، لیوان نوشیدنی یا وسایل شخصی با دیگران خودداری کنید.
  • یک سبک زندگی سالم را رعایت کنید تا سیستم ایمنی بدن خود را در بهترین حالت نگه دارید. این شامل داشتن یک رژیم غذایی متعادل، انجام ورزش منظم و تلاش برای کنترل استرس می باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اغلب علائم سرماخوردگی معمولاً در عرض یک یا دو هفته بهبود می یابند. به طور کلی، اگر علائم بیشتر از 10 روز بدون بهبودی ادامه یافت، باید به پزشک مراجعه کرد.

همچنین علائم دیگری نیز وجود دارد که باید مراقب آن ها باشید. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

در بزرگسالان

  • تب بالای 39.4 درجه که بیشتر از 5 روز طول می کشد یا دائماً کم و زیاد شود.
  • درد در قفسه سینه
  • سرفه خلط دار بدبو یا خونی
  • خس خس سینه یا تنگی نفس
  • درد شدید در سینوس ها یا سردرد
  • گلو درد شدید

در کودکان

  • تب بالای 38 درجه در نوزادان زیر 3 ماه
  • سرفه مداوم یا سرفه خلط دار
  • خس خس سینه در هنگام تنفس
  • کاهش اشتها به غذا و مایعات
  • بی قراری یا بی خوابی یا خواب آلودگی بیش از حد
  • علائم گوش درد، مانند خاراندن گوش

نتیجه گیری

در بزرگسالان، سرماخوردگی معمولاً در حدود 7 تا 10 روز برطرف می شود. کودکان نیز ممکن است در مدت زمان کمی بیشتر و تا 14 روز بهبودی پیدا کنند.

هیچ درمان قطعی برای سرماخوردگی وجود ندارد. با این حال، درمان بر کاهش علائم تمرکز دارد. شما می توانید این کار را با نوشیدن مایعات زیاد، استراحت کافی و مصرف داروهای بدون نیاز به نسخه در صورت لزوم انجام دهید.

در حالی که سرماخوردگی معمولاً خفیف است، اما اگر علائم شما یا فرزندتان شدید بود و در عرض 10 روز بهبود نیافت یا در حال بدتر شدن بود، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره