سرماخوردگی، ویروس های عامل آن و مراحل بیماری

Common Types of Colds

ویروس های سرماخوردگی معمولاً شامل رینوویروس ها، آدنوویروس ها، ویروس پاراآنفلوانزا انسانی و ویروس سین سیشیال تنفسی می باشند. اکثر آنها به خودی خود و با استراحت و مصرف داروهای بدون نیاز به نسخه بهبود می یابند.

به طور متوسط یک فرد بالغ بین ​​2 تا 4 بار در سال دچار سرماخوردگی می شود. یکی از دلایل رایج بودن این بیماری این است که صدها ویروس می توانند منجر به بروز آن شوند.

بیش از 200 نوع ویروس مختلف قادر به ایجاد سرماخوردگی هستند و بیشتر آنها بسیار واگیردار می باشند. رینوویروس ها رایج ترین علل سرماخوردگی هستند. اما ویروس های دیگر مانند آدنوویروس ها، کروناویروس ها، ویروس پارا آنفولانزای انسانی (HPIV) و ویروس سین سیشیال تنفسی (RSV) نیز می توانند منجر به بروز علائم خفیفی در دستگاه تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی شوند.

درمان سرماخوردگی با درمان های خانگی و استراحت

در این مقاله به بررسی رایج ترین انواع سرماخوردگی ها، از جمله علائم، مراحل و طول مدت آنها می پردازد.

شایع ترین ویروس های سرماخوردگی

بیش از 200 نوع ویروس می توانند منجر به سرماخوردگی شوند. در اینجا اصلی ترین انواع آنها معرفی شده است:

رینوویروس

بر اساس گزارش انجمن ریه ی آمریکا، 10 تا 40 درصد از تمام سرماخوردگی ها توسط رینوویروس ایجاد می شوند. در واقع 100 نوع رینوویروس وجود دارد. این ویروس ها بسیار واگیردار بوده، اما به طور کلی علائم آن ها بسیار خفیف است.

ویروس کرونا

حدود شش نوع ویروس کرونای فصلی وجود دارد که می تواند انسان را آلوده کرده و باعث بیماری شود.

بیشتر انواع کروناویروس منجر به علائم متوسط در عفونت های تنفسی می شوند که به عنوان سندرم حاد تنفسی (SARS) شناخته می شود.

معروف ترین نوع ویروس کرونا SARS-CoV-2 است که باعث ابتلا به COVID-19 می شود.

ویروس پارا آنفولانزای انسانی (HPIV)

HPIV به احتمال زیاد در کودکان خردسال و افراد مسن باعث بروز علائم می شود، اما هر کسی می تواند در صورت ابتلا به این ویروس رایج بیمار گردد. به طور معمول، افراد مبتلا به HPIV علائم بسیار مشابهی با افراد مبتلا به سرماخوردگی ناشی از رینوویروس مانند گلودرد، عطسه و خفگی را تجربه می کنند.

علائم HPIV اغلب خفیف هستند و با استراحت و مصرف داروهای بدون نسخه (OTC) خود به خود بهبود می یابند.

آدنوویروس

آدنوویروس ها یکی دیگر از انواع ویروس هایی هستند که به سرماخوردگی منجر شوند. حدود 50 نوع آدنوویروس وجود دارد. علاوه بر سرماخوردگی، آنها باعث عفونت های جدی تری از جمله برونشیت و ذات الریه نیز می شوند.

آدنوویروس ها همچنین می توانند پوشش داخلی چشم را آلوده کنند و اغلب مسئول التهاب ملتحمه (چشم صورتی - کنژنکتیویت) هستند.

ویروس سین سیشیال تنفسی (RSV)

RSV یک ویروس رایج است که شباهت زیادی به رینوویروس دارد. این ویروس به سرعت منتشر می شود و معمولاً علائم خفیف تنفسی ایجاد می کند. این ویروس در سرماخوردگی کودکان خردسال و افراد بالای 70 سال بیشتر مشاهده می شود، اما هر کسی می تواند در هر زمانی به RSV مبتلا شده و علائم را تجربه کند.

ممکن است RSV به عفونت های جدی تری تبدیل شود، اما معمولاً می توانید آن را در خانه با استراحت و مصرف داروهای بدون نیاز به نسخه درمان کنید.

درمان سرماخوردگی ناشی از ویروس سین سیشیال تنفسی با استراحت

آیا باید برای سرماخوردگی به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر سرماخوردگی ها عفونت های خفیفی هستند که به خودی خود بهبود می یابند. از آنجایی که سرماخوردگی ها توسط ویروس ها ایجاد می شوند، نمی توان آنها را با آنتی بیوتیک درمان کرد. به طور معمول نیازی به مراجعه به پزشک نیست، مگر اینکه علائم سرماخوردگی بیش از یک هفته طول بکشد یا به تدریج بدتر شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان سرماخوردگی در خانه، ادامه مطلب را بخوانید.

همچنین بخوانید: علائم بهبود سرماخوردگی

مراحل سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی اغلب حدود 7 روز طول می کشد، اما ممکن است علائم آن تا 14 روز ادامه داشته باشد.

روزهای 1 تا 3

علائم معمولاً در روزهای 1 تا 3 ایجاد می شوند. در این مرحله ی اولیه سرماخوردگی، علائم می تواند شامل موارد زیر باشند:

  • سرفه
  • گلو درد
  • ابریزش بینی
  • احتقان و گرفتگی
  • عطسه
  • کاهش حس چشایی و بویایی

روزهای 4 تا 7

با پیشرفت سرماخوردگی، ممکن است علائم دیگری مشاهده شود. در طول روزهای 4 تا 7 (که اغلب به آن مرحله ی فعال گفته می شود)، ممکن است علائمی مانند موارد زیر بروز کند:

  • سردرد
  • دردهای عضلانی یا بدن درد
  • احساس ضعف و خستگی
  • ریزش اشک از چشم ها
  • آبریزش بینی

همچنین کودکان ممکن است در مرحله فعال بیماری، تب را نیز تجربه کنند.

روزهای 8 تا 10

روزهای 8 تا 10 به عنوان مرحله ی نهایی شناخته می شوند. علائم معمولاً در این مرحله بهبود می یابند، اما ممکن است همچنان سرفه های آزاردهنده یا کمی خستگی طولانی مدت داشته باشید.

اگر هنوز علائم دیگری را تجربه می کنید، دیگر زمان مراجعه به پزشک فرارسیده است.

چگونه می توان تفاوت میان سرماخوردگی و RSV را تشخیص داد؟

RSV و سرماخوردگی بسیار شبیه به هم هستند؛ بنابراین تشخیص این دو عفونت از هم دشوار است. معمولاً عفونت های ناشی از RSV بیشتر علائمی مانند تب، خس خس سینه و مشکلات بلع ایجاد می کنند.

علاوه بر این، RSV در پاییز و زمستان بیشتر فعال بوده، در حالی که رینوویروس که باعث سرماخوردگی می شود، در بهار و تابستان فعال تر است.

تصویر زیر مقایسه ای از علائم را ارائه می دهد:

تفاوت میان سرماخوردگی و ویروس سین سیشیال تنفسی

چگونه می توان تفاوت میان سرماخوردگی و آنفولانزا را تشخیص داد؟

سرماخوردگی معمولاً خفیف تر از آنفولانزا است. آنفولانزا می تواند علائم شدیدتری ایجاد کند و به احتمال زیاد منجر به بروز عوارض جدی تری شود، به خصوص در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

علائم آنفولانزا معمولاً به طور ناگهانی شروع می شود. بیشتر علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مشابه یکدیگر هستند فقط درجه شدت علائم آنفولانزا به طور کلی کمی بیشتر است، توجه داشته باشید سرماخوردگی بیشتر باعث احتقان و گرفتگی می شود.

آزمایش های تشخیصی به پزشکان متخصص کمک می کنند تا تفاوت میان سرماخوردگی و آنفولانزا را تشخیص دهند.

نکته پایانی

صدها ویروس وجود دارند که می توانند منجر به سرماخوردگی شوند. رینوویروس ها رایج ترین نوع آنها هستند، اما ویروس های آدنویروس، کروناویروس، HPIV و RSV نیز می توانند به عفونت های خفیف دستگاه تنفسی فوقانی منجر شوند.

اغلب افراد می توانند سرماخوردگی را در خانه و با استراحت کردن و مصرف داروهای بدون نسخه مدیریت کنند. هنگام سرماخوردگی معمولاً نیازی به مراجعه به پزشک نیست.

اگر علائم شدیدتر شود، ممکن است آنفولانزا یا عفونت جدی تر باشد. پزشک متخصص می تواند عفونت را تشخیص دهد و به شما در درمان کمک کند.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره