چرا همیشه احساس سرما می کنم؟

Reasons You`re Always Cold

احساس سرما حتی در زمانی که هوا گرم است یکی از اتفاقاتی است که ممکن است برای ما یا اطرافیانمان پیش آمده باشد. اگر این احساس تداوم داشته باشد، ممکن است به علت عارضه های دیگر باشد. در ادامه به برخی از بیماری ها و عارضه هایی که می توانند باعث احساس سرما شوند، اشاره می کنیم.

کم خونی

تعجب می کنید که چرا احساس سرما می کنید؟ این وضعیت می تواند به دلیل کم خونی ایجاد شده باشد. کم خونی زمانی اتفاق می افتد که بدن، گلبول های قرمز سالم کافی برای تأمین اکسیژن مورد نیاز خود ندارد که منجر به ایجاد خستگی، ضعف، سرگیجه و تنگی نفس می شود. به علاوه این عارضه می تواند باعث ایجاد احساس سرما، به خصوص در دست ها و پاها شود. پزشک علت بروز این عارضه را بررسی می کند و درباره نیاز به ایجاد تغییر در رژیم غذایی، مصرف مکمل ها یا انجام درمان دیگر تصمیم می گیرد.

کم خونی از عوامل موثر بر احساس سرما

عدم دریافت آهن کافی

بدون دریافت مقدار کافی از این ماده مغذی، احتمال ابتلا به "کم خونی ناشی از فقر آهن" وجود دارد که می تواند علت دیگری برای ایجاد این احساس سرما باشد. اگرچه این مسئله می تواند به دلیل از دست دادن خون، رژیم غذایی نامناسب یا به دلیل عدم جذب مناسب آهن نیز ایجاد شود. بهترین منبع آهن گوشت قرمز است، اما در مرغ و ماهی نیز وجود دارد. برخی از منابع غیر گوشتی شامل نان ها و غلات غنی شده با آهن، نخود فرنگی، سویا، نخود و سبزیجات دارای برگ سبز تیره می باشند.

عدم دریافت مقادیر مناسبی از ویتامین B12

کمبود این ماده نیز می تواند کم خونی ایجاد کرده و می تواند باعث ایجاد احساس سرما شود. با مصرف مرغ، تخم مرغ و ماهی می توان ویتامین B12 دریافت کرد. برخی از غلات و سایر غذاها نیز دارای این ویتامین هستند.

به یاد داشته باشید که حتی اگر مقدار زیادی مواد غذایی دارای این ویتامین مصرف شود، همچنان ممکن است ویتامین B12 کافی دریافت نشود. برخی از افراد به دلیل ابتلا به بیماری یا مصرف برخی داروها، دچار اختلال در جذب ویتامین هستند.

عدم دریافت ویتامین ب 12 از دلایل احساس سرما

کم کاری تیروئید

هنگامی که غده تیروئید در گردن به اندازه کافی برخی از هورمون ها را تولید نمی کند، ممکن است فرد بیش از حد احساس سرما کند. همچنین ممکن است در این شرایط، درد مفاصل، یبوست، خشکی پوست و افزایش وزن نیز ایجاد شود. به طور معمول بروز همه علائم این عارضه، سال ها طول می کشد.

کم کاری تیروئید ممکن است به دلایل بسیاری از جمله ابتلا به بیماری یا انجام دیگر درمان ها ایجاد شود. پزشک در صورت صلاحدید، داروهای هورمونی مصنوعی را برای جایگزینی هورمون هایی که بدن نمی سازد تجویز می کند.

پدیده رینود

در این پدیده، رگ های خونی در دستان شخص نسبت به دمای سرد یا استرس، واکنش زیادی نشان می دهند. در طی این حمله، که معمولا از چند دقیقه تا یک ساعت طول می کشد، جریان خون باریک و محدود شده و باعث یخ کردن و بی حسی انگشتان دست و پا و تغییر رنگ آن ها به سفید یا کبود می شود. با بازگشت خون، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا حتی درد ایجاد شود. مصرف دارو می تواند علائم را کاهش دهد و از آسیب بافتی جلوگیری کند. در موارد شدید، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

بیماری کلیوی

دیابت و فشار خون بالا معمولا باعث بروز بیماری کلیوی می شود. با ابتلا به بیماری های کلیوی، ممکن است سطح مواد مضر در بدنبه حد خطرناک نزدیک شود، چرا که کلیه ها در فیلتر کردن خون عملکرد ضعیفی دارند. ضعف کلیه ها در تصفیه خون و تجمع مواد زائد می تواند دمای بدن را کاهش داده و عارضه های دیگری ایجاد کند. به علاوه، بیماری کلیوی با کم خونی مرتبط است، به طوری می تواند باعث شود حتی زمانی که هوا گرم است، فرد احساس سرما کند. با درمان بیماری کلیوی، ممکن است این عارضه نیز بهبود پیدا کند.

احساس سرما در نتیجه ابتلا به بیماری های کلیوی

بیماری شریان محیطی

این عارضه هنگامی ایجاد می شود که پلاک هایی باعث باریک تر شدن شریان ها شده و رسیدن خون کافی به پاها و گاهی دست ها را سخت تر می کنند. اگر یکی از پاها بسیار سردتر از پای دیگر باشد، به خصوص اگر دردناک، بی حس یا ضعیف باشد، می تواند نشانه ای از ابتلا به این بیماری باشد. در صورت مشاهده این علائم باید به سرعت به مراکز فوریتهای پزشکی مراجعه شود. ایجاد تغییر در رژیم غذایی و ورزش در برخی موارد می تواند به بهبود این عارضه کمک کند، اما در صورت لزوم، دارو و درمان های دیگر تجویز می شود.

بی اشتهایی عصبی (آنورکسیا)

این حالت نوعی اختلال تغذیه ای است که شخص را به کاهش شدید مصرف غذا سوق داده و باعث لاغری خطرناک شود. کمبود چربی بدن می تواند باعث ایجاد احساس سرما، به خصوص در دست ها و پاها شود. این عارضه در مواردی می تواند زندگی فرد را تهدید کند. در صورت ابتلا به این اختلال، لازم است با پزشک صحبت کنید.

آنفولانزا

این بیماری توسط ویروسی ایجاد می شود که کل بدن از جمله بینی، گلو و ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در آنفولانزا معمولاً تب و لرز شدید همراه با سردرد، درد عضلانی، سرفه و ضعف ایجاد می شود. در صورت تأیید پزشک می توانید سالانه واکسن آنفولانزا تزریق کنید.

نوروپاتی محیطی

احساس سرما در پاها و عدم سرد بودن آن ها در هنگام لمس، می تواند نشانه ای از ابتلا به نوروپاتی محیطی باشد. این عارضه اغلب از انگشتان پا شروع می شود و به سمت بالا حرکت می کند. نوروپاتی محیطی هنگامی ایجاد می شود که یک جراحت یا یک بیماری باعث آسیب به اعصاب شود که دیابت یکی از علت های شایع بروز آن می باشد. ممکن است این شرایط به دلیل ابتلا به عفونت، بیماری کبدی یا کلیوی، کمبود ویتامین ها یا تماس با مواد شیمیایی سمی نیز ایجاد شود. پزشک می تواند علت بروز این عارضه را پیدا و آن را کنترل و درمان کند.

کم کاری هیپوفیز

این عارضه هنگامی ایجاد می شود که غده هیپوفیز به اندازه کافی برخی از هورمون ها را تولید نمی کند. یکی از علائم معمول این است که شخص به سرما حساس است یا گرم ماندن برایش سخت است. همچنین ممکن است فرد به کم خونی مبتلا شود، اشتهای خود را از دست بدهد و با کاهش وزن بیش از حد مواجه شود. پزشک سعی می کند علت کم کاری هیپوفیز را درمان کند یا داروهایی را تجویز کند که جایگزین هورمون های از دست رفته شوند.

کم کاری هیپوفیز از دلایل احساس سرما

دارو درمانی

مصرف برخی از داروها ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی باعث ایجاد احساس سرما در شخص شوند. به عنوان مثال، مصرف مسدودکننده های بتا به قلب کمک می کنند و بدن را از ساخت مواد شیمیایی مضر در پاسخ به بیماری قلبی باز می دارند. اما ممکن است باعث ایجاد احساس سرگیجه، خستگی، حالت تهوع و سردی بیشتری در دست ها و پاها نیز شود. با پزشک خود در این باره صحبت کنید، پزشک احتمالا داروی تجویزی را تغییر داده و یا دوز مصرفی آن را کاهش می دهد.

نوشیدن الکل

احتمالا در ابتدا به نظر می رسد که مصرف الکل باعث ایجاد احساس گرما می شود؛ زیرا خون را در عروق خونی گشاد شده در زیر پوست سرازیر می کند؛ اما در حقیقت دمای بدن با تخلیه خون از بدن برای گرم کردن سطح پوست کاهش می یابد. الکل همچنین بخشی از مغز را که دمای بدن را تنظیم می کند، تحت فشار قرار می دهد. در هوای یخبندان، این حالت می تواند باعث ایجاد احساس سرمای خطرناکی شود، وضعیتی که هایپوترمی نامیده می شود.

تاثیر الکل بر احساس سرما

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره