چگونه دستگاه بخور خود را تمیز کنیم؟

How to Clean and Maintain Your Humidifier

استفاده از دستگاه بخور می تواند راهی عالی برای اضافه کردن رطوبت به هوای خشک داخل خانه باشد. اما به یاد داشته باشید که دستگاه های بخور کثیف می توانند محیطی خطرناک ایجاد کنند.

دستگاه های تمیزنشده می توانند ذرات مضر را به هوا آزاد کنند، که این موضوع بر سلامت تنفسی تأثیر گذار است و باعث بروز بیماری می شود. تمیزکردن منظم دستگاه بخور خطر ورود این ذرات غیر ایمن به هوا و ریه ها را کاهش می دهد.

در ادامه مطلب اطلاعاتی درباره این که چگونه بخور را به درستی تمیز و نگهداری کنید، چه زمانی باید بخور را تعویض کنید و هنگام خرید بخور جدید چه نکاتی را مدنظر داشته باشید.

چرا باید دستگاه بخور خود را تمیز کنید؟

بخور رطوبت را در هوا آزاد می کند. همچنین استفاده از بخور می تواند ذرات دیگری را آزاد کند، مانند:

  • باكتری ها
  • قارچ ها
  • مواد معدنی
  • مواد شیمیایی

این ذرات ممکن است قابل مشاهده نباشند و یا به صورت گرد و غبار سفید در اتاق باشند.

استنشاق این ذرات می تواند ریه ها را تحریک کرده و برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی ناراحتی بیشتری ایجاد کند.

حتی افرادی که ریه سالمی دارند نیز ممکن است در نتیجه استفاده از دستگاه بخور کثیف دچار علائم و بیماری شوند. استفاده از دستگاهی که به خوبی نگهداری و تمیز نشده اند، می تواند علائم مشابه آنفولانزا یا عفونت ریه را ایجاد کند.

چرا باید دستگاه بخور خود را تمیز کنید؟

دستگاه بخور

اکثر بخورها شامل یک مخزن آب هستند که شما آن را پر می کنید. این دستگاه ها همچنین اجزای دیگری دارند که به پمپاژ رطوبت به هوا کمک می کنند. این اجزا شامل موارد زیر می باشند:

  • فن
  • فتیله
  • فیلتر
  • دیسک های چرخشی

چند نوع دستگاه بخور وجود دارد:

  • بخورهای مرکزی. دستگاه هایی که به صورت مرکزی نصب شده و کل خانه را مرطوب می کنند.
  • بخورهای مه سرد. شامل بخورهای قابل حمل و بخورهای اولتراسونیک هستند که رطوبت سرد آزاد می کنند.
  • بخورهای مه گرم. مانند دستگاه بخور های قابل حمل، این ها آب را گرم کرده و سپس آن را قبل از آزاد کردن در هوا خنک تر می کنند.
  • تبخیرکننده ها. قابل حمل و ارزان هستند و از طریق قطعه ی پنکه مانندی هوا را بر روی آب عبور داده تا بخار حاصل شده از طریق فتیله یا فیلتر به هوا منتقل شود.

هر دستگاه بخور مزایای خاص خود را دارد، اما برخی از آن ها در شرایط خاصی از سایرین ایمن تر هستند.

همچنین بخوانید: دستگاه‌های بخور و رطوبت‌ساز برای آلرژی‌ها

چگونه دستگاه بخور را تمیز کنیم

چند راه برای تمیزنگه داشتن دستگاه وجود دارد. به طور کلی، شما باید دستگاه را هر روز شسته و خشک کنید و هر چند روز یک بار آن را دقیق تر و با مواد شوینده تمیز نمایید. همیشه پیش از تمیزکردن، دستگاه را از برق بکشید.

نکات زیر را دنبال کنید تا ذرات نامطلوب از دستگاه بخور وارد هوا نشوند.

شستن و خشک کردن دستگاه بخور پس از هر بار استفاده

بین هر بار استفاده، آب موجود در دستگاه بخور را خالی کنید. این قسمت از دستگاه را هر روز با آب و صابون بشویید. با هربار تعویض آب، مخزن را خشک کنید. قبل از تمیز کردن، مطمئن شوید که دستگاه به برق متصل نباشد.

مطالعه دستورالعمل های تولیدکننده

قبل از اقدام به تمیز کردن اساسی دستگاه بخور، ابتدا به دستورالعمل های تولیدکننده مراجعه کنید. این کار شما را درباره نحوه ی صحیح تمیزکردن دستگاه و اینکه آیا باید اجزای خاصی را تمیز یا تعویض کنید راهنمایی خواهد کرد.

دستگاه های بخور نصب شده، ممکن است به سرویس دهی مرتب توسط شخصی متخصص یا مراقبت خاصی نیاز داشته باشند.

استفاده از محصولات و ابزارهای تمیزکننده مناسب

هر چندروز یک بار از محلول آب و سرکه یا هیدروژن پراکسید یا یک تمیزکننده توصیه شده توسط تولیدکننده استفاده کنید تا دستگاه از مواد مضر پاک شود.

سازمان حفاظت از محیط زیست پیشنهاد کرده است که محلول 3 درصدی هیدروژن پراکسید می تواند برای تمیز کردن دستگاه مفید باشد.

از یک برس تمیزکننده برای دسترسی به نواحی کوچک تر دستگاه استفاده کنید تا کل دستگاه تمیز شود. هنگام تمیز کردن، مراقب رسوبات یا انباشتگی های دیگر باشید و هر کدام از آن ها را پاک کنید.

اگر از محلول های تمیزکننده استفاده می کنید، قبل از استفاده مجدد دستگاه، آن را به خوبی با آب بشویید.

تعویض فیلتر

برخی از اجزای دستگاه بخور ممکن است به تعویض منظم نیاز داشته باشند. دستگاه های بخور مرکزی و تبخیرکننده ها ممکن است فیلترهایی داشته باشند که باید در زمان های خاصی تعویض یا تمیز شوند.

دفترچه ی راهنما را بررسی کنید تا متوجه شوید چه زمانی باید یک فیلتر یا سایر اجزا را تعویض کنید. خرید چند فیلتر اضافی را برای سهولت در تعویض در نظر بگیرید.

استفاده از آب مقطر تازه برای هر بار استفاده

آب مقطر عمدتاً بدون مواد معدنی و سایر موادی است که می توانند رسوباتی در دستگاه بخور ایجاد کرده و ذراتی را به هوا آزاد کنند. قبل از خرید آب، حتماً برچسب آن را بخوانید؛ زیرا همه ی بطری های آب، مقطر نیستند.

خشک نگه داشتن ناحیه اطراف دستگاه بخور

برای جلوگیری از ایجاد کپک و سایر موارد مشابه در دستگاه بخور، ناحیه ی اطراف دستگاه را تا حد امکان خشک نگه دارید. اگر اطراف دستگاه خیس است، دستگاه را خاموش کنید یا از آنجا بیرون ببرید.

چگونه دستگاه بخور را تمیز کنیم

تمیزکردن قبل و بعد از نگهداری

پیش از انبار کردن دستگاه، مطمئن شوید که دستگاه کاملا تمیز و خشک باشد. فیلترها و سایر محصولات قابل تعویض را دور بیندازید. دستگاه بخور را در یک ناحیه ی خشک نگهداری کنید. هنگام درآوردن دستگاه از انبار، دوباره آن را تمیز و خشک کنید.

بهترین شیوه ها برای نگهداری از دستگاه بخور

تمیز کردن دستگاه بخور با هربار استفاده از آن، بهترین راه برای نگهداری است. در اینجا خلاصه ای از شرایط نگه داری از بخور ارائه شده است:

  • اجازه ندهید رطوبت در هیچ اتاقی بالای 50 درصد برود. رطوبت زیاد می تواند موجب رشد کپک و باکتری ها شود. از رطوبت سنج برای اندازه گیری میزان رطوبت استفاده کنید.
  • هر بار که از دستگاه بخور استفاده می کنید، آن را خالی، خشک و دوباره پر کنید.
  • از آب مقطر در دستگاه بخور استفاده کنید تا پخش مواد معدنی در هوا کاهش یابد.
  • اگر در حین استفاده از دستگاه دچار مشکلات تنفسی شدید، بلافاصله استفاده از آن را متوقف کنید.

چه نشانه هایی می تواند نشان دهنده ی زمان مناسب برای خرید یک رطوبت ساز جدید باشد؟

تمیز کردن منظم دستگاه بخور ممکن است ذرات ناخواسته و رشد کپک را دور نگه دارد، اما باید تعویض دستگاه های قدیمی که به خوبی نگه داری نشده اند را مدنظر داشته باشید. همیشه ممکن نیست که هر قسمت از یک دستگاه دسته دوم یا قدیمی را تمیز کرد.

علاوه بر این، اگر متوجه کپک یا رسوب در رطوبت ساز خود شدید و نتوانستید آن را با تمیزکاری شدید برطرف کنید، ممکن است زمان دور انداختن آن و تهیه ی رطوبت ساز جدید رسیده باشد.

توصیه هایی برای خرید و قرار دادن دستگاه بخور:

هنگام خرید رطوبت ساز برای خانه، به مسائلی مانند موارد زیر توجه کنید:

  • اندازه ی اتاق: رطوبت سازی را بیابید که برای فضای داخلی اتاق مناسب ترین باشد.
  • مکان قرارگیری رطوبت ساز: کودکان نباید نزدیک دستگاه بخار گرم باشند، زیرا ممکن است در صورت تماس آسیب ببینند.
  • آیا می توان میزان بخار خروجی رطوبت ساز را تنظیم کرد: به دنبال ویژگی های بیشتری از دستگاه باشید که ممکن است به نیازهای شما پاسخ دهد، مانند قابلیت تنظیم سطح بخار.
  • قابلیت حمل دستگاه: برخی رطوبت سازها برای سفر مناسب هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است خیلی بزرگ باشند و به راحتی نتوان آن ها را از اتاقی به اتاق دیگر جا به جا کرد.
  • نظرات مشتریان و امتیازات مصرف کنندگان: قبل از خرید بررسی کنید که آیا رطوبت ساز تمیزکردن و نگهداری آسانی دارد یا خیر و نظرات سایرین را در این خصوص بخوانید.

نکات پایانی

انواع مختلفی از رطوبت سازها برای خرید موجود است که همگی به تمیزکردن منظم نیاز دارند. نادیده گرفتن نگهداری منظم ممکن است سلامت شما را به خطر بیندازد، زیرا کپک، باکتری و سایر ذرات می توانند به هوا و بدن شما وارد شوند.

به تعویض رطوبت سازهای قدیمی یا دسته دوم فکر کنید. هنگام انتخاب یک رطوبت ساز جدید، به گزینه های مختلف در دسترس توجه کرده تا بهترین گزینه را برای نیازهای خود انتخاب کنید.

اگر در حین استفاده از رطوبت ساز متوجه ی هرگونه مشکل تنفسی شدید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره