آروماتراپی

Aromatherapy

آروماتراپی (رایحه درمانی) روشی است که در آن از روغن های ضروری و مواد معطری برای فواید درمانی استفاده می شود. آروماتراپی قرن هاست که استفاده می شود. وقتی ماده معطری استنشاق می شود، مولکول های عطر موجود از اعصاب بویایی مستقیماً به مغز می روند و روی مرکز عاطفی مغز تأثیر می گذارند.

آروماتراپی یا رایحه درمانی چیست؟

آروماتراپی یا همان رایحه درمانی (روغن / عطر درمانی) به طیف وسیعی از روش های درمانی سنتی، جایگزین یا مکمل اشاره دارد که از روغن های اساسی و سایر ترکیبات گیاهی معطر برای رسیدن به یک حالت جسمی یا حالت احساسی مطلوب یا کمک به درمان یک بیماری استفاده می کنند.

روغن های اساسی با هدف بهبود سلامت جسمی و روحی فرد، مورد استفاده قرار می گیرند. نزدیک به 6000 سال است که آروماتراپی را به عنوان استفاده دارویی از مواد معطر (روغن های اساسی) برای (NAHA) انجمن ملی آروماتراپی هالیستی بهبودی کامل تعریف می کند.

آروماتراپی شامل ماساژ، استعمال موضعی و استنشاق مواد معطر می باشد.

با این حال کاربران باید توجه داشته باشند که محصولات "طبیعی" نیز نوعی از حاوی ترکیبات شیمیایی هستند و در صورت استفاده نادرست، می توانند خطرناک باشند. مهم است که هنگام استفاده از روغن های اساسی توصیه های یک متخصص آموزش دیده را رعایت کنید.

محصولات طبیعی مورد استفاده در آروماتراپی

تاریخچه آروماتراپی

انسان ها هزاران سال است که از آروماتراپی استفاده می کنند. در طول تاریخ، فرهنگ های باستانی در چین، هند، مصر و جاهای دیگر قطعات آروماتیک (قطعاتی از گیاهان معطر) را در صمغ و روغن ها ترکیب کرده اند. این مواد طبیعی برای اهداف پزشکی و مذهبی مورد استفاده قرار می گرفتند، آن ها می دانستند که هم مزایای فیزیکی و هم روانی دارند.

روش تقطیر روغن ضروری (روغن اساسی) در قرن دهم به ایرانیان نسبت داده می شود، اگرچه ممکن است این روش قبل از آن ها نیز مورد استفاده قرار گرفته باشد. اطلاعات مربوط به تقطیر روغن ضروری در قرن 16 میلادی در آلمان منتشر شد. پزشکان فرانسوی در قرن 19 پتانسیل روغن های اسانس را در درمان بیماری ها تشخیص دادند.

استفاده از روغن های ضروری (اساسی) در درمان برخی بیماری

استفاده از آروماتراپی و انواع آن

آروماتراپی معمولاً از طریق استنشاقی یا به صورت موضعی استفاده می شود انجام می شود.

استنشاق: روغنها را با استفاده از ظرف دیفیوزر (افشانک)، اسپری یا قطرات روغن، درون هوا تبخیر می کنند و آن را تنفس می کنند.

جدا از بوی دلپذیر، روغن های آروماتراپی می توانند ضد عفونی کننده تنفس و مزایای روانشناختی داشته باشند. استنشاق روغن های اساسی باعث تحریک سیستم بویایی، در قسمت هایی از مغز مربوط به عملکرد بینی و مغز می شود.

مولکول هایی که وارد بینی یا دهان می شوند به ریه ها منتقل می شوند، و از آنجا به قسمت های دیگر بدن می روند.

کاربردهای موضعی: روغن های ماساژ و محصولات مراقبت از پوست از طریق پوست جذب می شوند. ماساژ در منطقه ای که روغن قرار دارد می تواند گردش خون را افزایش داده و جذب را افزایش دهد. برخی معتقدند مناطقی که از غدد عرق و فولیکول های مو غنی تر هستند مانند سر یا کف دست، ممکن است روغن ها را به طور مؤثرتر جذب کنند.

روغن های اساسی هرگز به طور مستقیم روی پوست اعمال نمی شوند. آن ها همیشه باید با روغن حامل رقیق شوند. معمولاً چند قطره روغن به 29 گرم روغن حامل اضافه می شود. بیشتر روغن های حامل، روغن بادام شیرین یا روغن زیتون هستند.

همیشه قبل از استفاده از یک روغن ضروری جدید، یک آزمایش آلرژی انجام دهید.

از آنجا که روغن های اساسی باعث واکنش هایی در بدن می شوند. ترکیبات شیمیایی در روغن های اساسی، می توانند اثرات زیان آور را هنگام ترکیب با داروها، تولید کنند. آن ها ممکن است اثربخشی داروهای سنتی را کاهش دهند، یا ممکن است شرایط بیماری فرد را بدتر کنند.

برای مثال، فرد با فشار خون بالا باید از محرک ها، مانند رزماری، اجتناب کند. برخی از ترکیبات مانند رازیانه، و گیاه مریم گلی مشابه استروژن عمل می کنند، بنابراین فردی که دارای تومور پستان یا تخمدان باشد باید از آن ها اجتناب کند. برخی از روغن ها، سموم را تولید می کنند که می توانند موجب آسیب به کبد، کلیه ها و سیستم عصبی شوند، به ویژه اگر به صورت داخلی مصرف شوند. خوردن روغن های اساسی می توانند خطرناک و در برخی موارد کشنده باشند.

استفاده قطره ای از روغن اساسی در ماساژ

فواید آروماتراپی

آروماتراپی یک درمان مکمل است و به تنهایی درمانی برای بیماری نیست، اما می تواند از درمان های دیگر در شرایط مختلف پشتیبانی کند.

عارضه هایی که آروماتراپی آنها را بهبود می دهد:

  • حالت تهوع
  • درد بدن
  • اضطراب، استرس و افسردگی
  • خستگی و بی خوابی
  • درد عضلانی
  • سردرد
  • مشکلات گردش خون
  • مشکلات قاعدگی
  • مشکلات یائسگی
  • طاسی یا ریزش مو

برخی از انواع پسوریازیس ممکن است با استفاده از آروماتراپی تسکین یابد، اما یک متخصص بهداشت و درمان باید استفاده و کاربرد آن را توصیه کند.

مشکلات گوارشی ممکن است با روغن نعنا بهبود یابد، اما نباید خورده شود.

در طول سه ماهه اول بارداری، آروماتروپی ممکن است خطری برای جنین در حال رشد ایجاد کند. زنانی که شیردهی می کنند باید از روغن اسانس نعناع دوری کنند چون ممکن است روی شیر مادر تاثیر بگذارد.

درد دندان و زخم های دهان را می توان با روغن میخک تسکین داد، اما این نیز فقط باید بصورت موضعی اعمال شود و بلعیده نشود.

روغن گیاه گل مریمی

خطرات و عوارض آروماتراپی

هر روغن ضروری دارای ترکیبات شیمیایی خاص خود است، بنابراین صحبت با یک متخصص آروماتراپی، پرستار، پزشک، ماساژ درمان یا داروساز قبل از استفاده از روغن برای اهداف درمانی مهم است.

یک متخصص آموزش دیده می تواند نحوه استفاده از هر محصول و دستورالعمل های مناسب در مورد کاربرد یا رقیق کردن آن را ارائه دهد.

برخی از محصولات زیبایی و خانگی مانند لوسیون ها، لوازم آرایش و شمع ها حاوی محصولاتی هستند که به نظر می رسد روغن های اساسی هستند اما در واقع رایحه های مصنوعی هستند.

روغن هایی که از مرکبات به دست می آیند ممکن است پوست را بیشتر به نور فرابنفش حساس کنند و خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهند.

برخی از روغن ها ممکن است بر عملکرد داروهای متعارف تأثیر بگذارند، بنابراین افرادی که از داروهای هر نوع استفاده می کنند، باید ابتدا با دارو یا پزشک بررسی شود.

در نهایت، در نگهداری روغن اساسی مهم است که بدانید نور، گرما و اکسیژن می تواند بر تمامیت روغن تاثیر بگذارد.

مانند داروها، روغن های اساسی نیز باید با احتیاط مصرف شوند. بنابرین لازم است که به دنبال مشاوره حرفه ای باشید و دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید.

با این حال که آروماتراپی نمی تواند بیماری ها را درمان کند، اما می تواند در کنار درمان شما قرار گرفته و نشانه های عوارض جانبی درمان را کاهش دهد.

دریافت مشاوره نحوه مصرف روغن های گیاهی

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره