مبارزه با خستگی در طول شیمی درمانی

How to Fight Fatigue During Chemotherapy

یکی از راه های درمان سرطان، شیمی درمانی است که می تواند باعث ایجاد بسیاری از عارضه ها، چه از نظر جسمی و چه از نظر احساسی شود؛ بنابراین داشتن احساس خستگی، بسیار طبیعی است، به همین علت، لازم است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. اما با انجام برخی اقدامات می توان خستگی را کنترل کرد.

تحرک داشته باشید

ممکن است فرد در این شرایط، تمایلی به حرکت دادن عضلات خود، نداشته باشد اما باید بدانید که ورزش در واقع می تواند انرژی بدن را افزایش دهد (پیش از شروع هر ورزشی، با پزشک خود مشورت کنید). همچنین امتحان کردن پیاده روی یا فعالیت های ​​دیگر که برای بیمار لذت بخش هستند (حتی اگر فقط 15 دقیقه باشد) نیز می تواند موثر باشند.

ذهن خود را متمرکز و آرام کنید

انجام تمرینات ذهنی و بدنی مانند یوگا، تای چی یا چی گانگ (شکل چینی مدیتیشن متحرک) می تواند با کمک به تمرکز بر روی آرامش، خستگی را کاهش دهد.

یوگا از راه های مقابله با خستگی در طول شیمی درمانی

برنامه ریزی داشته باشید

تمامی کارهای خود را برنامه ریزی کنید. به این شکل که برای هر روز کارهای ضروری و کارهایی که می توانند به تعویق بیفتند را مشخص کنید. درواقع، فعالیت های خود را در ساعات مختلف شبانه روز انجام دهید و مطمئن شوید که در این بین استراحت نیز می کنید.

خوب بخوابید

خواب خوب شبانه می تواند به ایجاد احساس آرامش بیشتر کمک کند. به همین منظور، پیش از خواب، از استفاده از لپ تاپ خودداری کرده و گوشی خود را نیز قبل از خواب خاموش کنید. چرت های کوچک در روز را نیز به یک ساعت یا کمتر، محدود کنید. درست قبل از خواب، زمان خوبی برای فعالیت هایی است که باعث آرامش می شوند مانند مدیتیشن یا یادداشت روزانه.

تاثیر خواب خوب بر احساس خستگی در طول شیمی درمانی

صحبت کنید

اضطراب، ترس و نا امیدی نیز می تواند باعث افزایش خستگی شوند. صحبت کردن با یک درمانگر می تواند به از بین بردن برخی از این احساسات کمک کند. همچنین می توان با افرادی که در شرایط مشابه قرار دارند نیز صحبت کرد تا از روش های دیگری که می توانند به کنترل خستگی کمک کنند آگاه شد.

مایعات کافی بنوشید

کم آبی می تواند باعث ایجاد خستگی و گیجی شود؛ بنابراین بهتر است همواره یک بطری آب نزدیک خود نگه داشته و درطول روز، آن را جرعه جرعه بنوشید. اگر طعم آب ساده را دوست ندارید، می توانید تکه های پرتقال یا لیموترش یا میوه های دیگر را به آن اضافه کنید. مصرف انواع سوپ ها و آبمیوه ها و آب سبزیجات هم، می توانند بسیار کمک کننده و مهم باشند.

نوشیدن مایعات کافی از راه های مقابله با خستگی ناشی از شیمی درمانی

مصرف میان وعده در طول روز

بدن برای حفظ قدرت و توانایی خود به کالری نیاز دارد. در صورت کاهش اشتها، بهتر است به جای سه وعده غذایی حجیم، 5 تا 6 وعده غذایی سبک و کم حجم در طول روز مصرف کنید. 

مصرف شکر را کاهش دهید

غذاهای شیرین، انرژی را افزایش می دهند اما این انرژی افزایش یافته، به سرعت نیز از بین خواهد رفت؛ به گونه ای که در مدت کوتاهی، احساس خستگی دوباره باز می گردد. برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون خود، سعی کنید ترکیبی از پروتئین، چربی و فیبر، مانند یک تکه میوه با پنیر یا یک مشت گردو را مصرف کنید.

غذاهای غنی از آهن بخورید

بدن برای ساخت گلبول های قرمز خون، که اکسیژن را در سرتاسر بدن حمل کرده و به بدن انرژی می دهد، به آهن نیاز دارد؛ بنابراین کمبود آهن می تواند باعث ایجاد کم خونی و در نتیجه خستگی شود. برای تامین آهن بدن خود، غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج، عدس، لوبیا، غلات غنی شده و گوشت قرمز را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین روی مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C مانند توت فرنگی و مرکبات، که به جذب آهن در بدن شما کمک می کند نیز تمرکز کنید اما بدون مشورت قبلی با پزشک خود از مصرف مکمل ها خودداری کنید.

غذاهای غنی از آهن از راه های مقابله با خستگی در طول شیمی درمانی

کمک بخواهید

این یک امر طبیعی است که دوستان و عزیزان فرد بخواهند در طول درمان به او کمک کنند اما ممکن است ندانند چه کاری انجام دهند؛ بنابراین از ارائه برخی درخواست ها برای پختن غذا، انجام کارها یا مراقبت از فرزندان خود نترسید تا بتوانید کمی استراحت کنید.

بیرون بروید

می توانید در ساحل بنشینید و یا در پارک قدم بزنید. هرنوع بیرون رفتن می تواند به افزایش هوشیاری و حفظ شادابی از نظر ذهنی کمک کند.

با پزشک خود صحبت کنید. متوجه شوید که چه ساعاتی از روز بیشتر احساس خستگی می کنید. آیا بعد از درمان این احساس تشدید می شود؟ چه چیزی آن را بهبود می بخشد؟ هنگامی که این موضوع را با پزشک خود در میان می گذارید، ممکن است مصرف داروهای مختلفی را تجویز کند و یا توصیه کند که به دنبال علل دیگر خستگی خود باشید.

مقابله با خستگی ناشی از شیمی درمانی با قدم زدن

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره