روتین آرام بخش مراقبت از پوست قبل و بعد از شیمی درمانی

A Soothing Skincare Routine Before and After Chemo

شیمی درمانی نوعی درمان مرسوم برای سرطان است. اگرچه به طور معمول، این روش، عملکرد مؤثری در درمان دارد اما می تواند باعث بروز برخی عوارض جانبی نیز شود. در بین این عوارض جانبی احتمالی، شیمی درمانی ممکن است باعث تغییراتی در بافت، رنگ یا سلامت پوست شود.

مدیریت عوارض پوستی ناشی از شیمی درمانی

می توان با انجام اقداماتی، عوارض جانبی پوستی ناشی از شیمی درمانی را کنترل کرد. یکی از اقداماتی که می توان در نظر گرفت، کسب اطلاعات بیشتر در مورد تأثیر شیمی درمانی بر پوست است و همچنین استراتژی هایی که می توان برای بهتر به نظر رسیدن پوست در طول درمان از آنها استفاده کرد.

مدیریت عوارض پوستی ناشی از شیمی درمانی

چگونه می توان از پوست در طول شیمی درمانی محافظت کرد؟

شیمی درمانی ممکن است به شکل های مختلفی بر پوست تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، در طول شیمی درمانی، پوست می تواند خشک، خشن، دچار خارش و قرمزی شود. همچنین احتمال پوسته پوسته شدن، ترک، زخم یا ایجاد راش های پوستی نیز وجود دارد. شیمی درمانی ممکن است پوست را نسبت به نور خورشید حساس تر کند و احتمال بروز آفتاب سوختگی را افزایش دهد.

برای کمک به محافظت و بهبود عوارض جانبی پوستی ناشی از شیمی درمانی می توان از موارد زیر استفاده کرد:

  • از پزشک یا پرستار خود درارتباط با دیگر انواع محصولات پوستی که لازم است استفاده کنید، بپرسید. به طور کلی، بهتر است محصولات ملایم بدون عطر، مانند صابون‌های مناسب پوست خشک را انتخاب کنید.
  • از استفاده از عطر، ادکلن، افترشیو و سایر محصولات الکلی خودداری شود. همچنین ممکن است پزشک یا پرستار، فرد را از استفاده از برخی انواع ضد تعریق ها یا دئودورانت ها منع کند.
  • به جای حمام آب داغ، حمام کوتاهی در آب خنک یا ولرم بگیرید. پس از اتمام کار، پوست خود را به آرامی با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید.
  • پس از اتمام دوش یا حمام، یک لوسیون مرطوب کننده بدون عطر یا روغن بچه را در حالی که پوست هنوز مرطوب است روی پوست خود بمالید.
  • اگر پوست زخم یا تحریک شده است، نوع اصلاح را محدود کرده یا اصلاً اصلاح نکنید. در صورت نیاز به اصلاح، از ریش تراش برقی استفاده کنید که معمولاً ملایم تر است.
  • لباس های گشاد بپوشید زیرا تماس آنها با پوست کمتر بوده و احتمال تحریک پوست کاهش می یابد. لباس های خود را با مواد شوینده ملایم، بدون رنگ و بدون عطر بشویید.
  • با استفاده از کرم ضد آفتاب و بالم لب با SPF 30 یا بالاتر، کلاه لبه پهن و لباس های آستین بلند، از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. سعی کنید مدت زمانی را که در ساعات اوج نور خورشید در خارج از خانه می گذرانید محدود کنید و از استفاده از سولاریوم خودداری کنید.
  • هر روز 2 تا 3 لیتر آب یا مایعات دیگر بنوشید، مگر اینکه پزشک یا پرستار، توصیه دیگری داشته باشند.

در برخی موارد، پزشک یا پرستار ممکن است داروهایی برای درمان علائم پوستی تجویز کنند. برای مثال، ممکن است کرم‌ها یا پمادهای دارویی، کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا آنتی‌بیوتیک‌ها یا سایر درمان‌ها را تجویز کنند.

در صورت ایجاد زخم های باز روی بازو، آنها را با دقت با آب و صابون ملایم تمیز کنید. آنها را با یک باند تمیز بپوشانید و به طور منظم از نظر بروز علائم مرتبط با عفونت، مانند قرمزی، تورم یا چرک بررسی کنید.

اگر شک دارید که دچار عفونت شده اید یا واکنش آلرژیک را تجربه می کنید، فوراً با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید. در برخی موارد، عفونت ها و واکنش های آلرژیک می توانند جدی و حتی تهدید کننده زندگی باشند.

محافظت از پوست در طول شیمی درمانی

چگونه می توان احساس خوب سابق را ایجاد کرد؟

عوارض جانبی مرتبط با پوست در شیمی درمانی معمولا موقتی است، با این حال، آنها می توانند عاملی برای اضطراب باشند. اگر فرد احساس کند شبیه خود نیست یا احساس خوبی نسبت به ظاهر خود نداشته باشد، دوره درمان می تواند سخت تر شود.

در برخی موارد، استفاده از لوازم آرایش می تواند به فرد کمک کند تا در طول شیمی درمانی نسبت به ظاهر خود اعتماد به نفس یا راحتی بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال، استفاده از مواد زیر می تواند کمک کننده باشد:

  • از محصول آرایشی بر پایه سیلیکون روی صورت خود استفاده شود تا بافت یا رنگ پوست، یکدست شود.
  • از کانسیلر روی نواحی قرمز یا تیره صورت خود استفاده کنید. همچنین استفاده از کرم اصلاح کننده رنگ، پودر آرایش یا کرم پودر نیز می تواند کمک کننده باشد.
  • رژگونه را روی گونه های خود، به سمت بالا و به سمت لاله های گوش خود بزنید تا صورت درخشان تر به نظر برسد.
  • از بالم لب رنگی یا رژ لب مرطوب کننده استفاده کنید تا رنگ بیشتری به لب هایتان بدهد.

در صورتی که مژه ها یا ابروها دچار ریزش شده اند، می توان از خط چشم نرم، مداد ابرو و پودر ابرو نیز برای ایجاد ظاهری مژه و ابرو استفاده کرد.

اگر بافت، رنگ یا حساسیت پوست در طول درمان تغییر کرده است، ممکن است لازم باشد از محصولاتی متفاوت از پیش، استفاده کنید.

همیشه قبل از استفاده از لوازم آرایشی دستان خود را بشویید.

تجربه حس خوب بعد از شیمی درمانی

شیمی درمانی چه تاثیری بر پوست دارد و باید به چه مواردی توجه شود؟

برخی از عوارض جانبی پوستی در شیمی درمانی شایع تر از دیگر موارد است. برای مثال، در بسیاری از موارد، شیمی درمانی باعث خشکی پوست، قرمزی و حساسیت به نور خورشید می شود.

برخی از عوارض جانبی کمتر رخ داده، اما شدیدتر هستند.

اگر تحت پرتودرمانی قرار گرفته اید، شیمی درمانی می تواند باعث ایجاد نوعی واکنش پوستی به نام "یادآوری پرتو" شود. در این واکنش، عارضه هایی شبیه آفتاب سوختگی در نواحی از بدن که تحت درمان با اشعه (پرتودرمانی) قرار گرفته اند ایجاد می شود. علائم این عارضه عبارتند از:

  • قرمزی
  • تورم
  • درد یا حساسیت
  • تاول یا زخم مرطوب
  • پوسته پوسته شدن پوست

در موارد نادری، شیمی درمانی می تواند باعث بروز واکنش آلرژیک شود. این واکنش می تواند باعث ایجاد برخی علائم در قسمت های مختلف بدن و از جمله پوست شود.

تاثیر شیمی درمانی بر پوست

به عنوان مثال، علائم و نشانه های احتمالی واکنش آلرژیک شامل خارش ناگهانی یا شدید، کهیر یا قرمزی های پوستی است.

توجه

در صورت بروز عوارض پوستی پس از انجام شیمی درمانی، با پزشک یا پرستار خود در این باره صحبت کنید. آنها ممکن است داروهایی را برای کمک به درمان علائم تجویز کنند.

می توانید با استفاده از محصولات ملایم و بدون بو، مانند مرطوب کننده ها، صابون مخصوص پوست های خشک و شوینده های مخصوص برای پوست های حساس، به محافظت و تسکین پوست خود کمک کنید.

تنظیم روتین بهداشتی یا آرایشی نیز می تواند کمک کننده باشد تا در طول درمان احساس بهتری نسبت به ظاهر خود داشته باشید.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره