12 راه برای مقابله با ریزش موی ناشی از شیمی درمانی

12 Ways to Handle Hair Loss From Chemotherapy

استفاده از برخی از داروهای درمان سرطان، می توانند باعث ایجاد ریزش مو شوند. خبر خوب این است که تقریباً همیشه این عارضه موقتی است. در ادامه، 12 روش برای پشت سر گذاشتن دوره ریزش مو ارائه شده است.

مصرف همه داروهای شیمی درمانی، روی موها تأثیر یکسانی ندارند؛ برخی فقط باعث نازک شدن تدریجی مو می شوند و برخی دیگر ممکن است باعث ریزش موها به صورت دسته ای شوند. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ریزش مو، سردرگمی های خود را در این مورد کاهش دهید.

خانواده خود را آماده کنید

بسته به سن کودکان، آن ها ممکن است از ریزش موهای شما ترسیده و یا حتی خجالت بکشند. اجازه دهید از احتمال بروز این اتفاق آگاهی یابند و علت نیاز به انجام این درمان را برای آنها توضیح دهید. هرچه با دید مثبت تری به این موضوع نگاه کنید، واکنش آنها نیز بهتر خواهد بود.

آماده کردن خانواده از راه های مقابله با ریزش مو ناشی از شیمی درمانی

به موهای خود سخت نگیرید!

برای کاهش سرعت ریزش مو، از مصرف شامپوهایی که دارای اسانس های قوی، الکل یا اسید سالیسیلیک هستند خودداری کنید. در این دوره، از رنگ کردن، کراتین یا استفاده از هرگونه ماده شیمیایی دیگر روی موهای خود، اجتناب کنید. از سشوار، فر کننده ها یا اتوی مو استفاده نکنید. برای موهای خود، از یک برس موی نرم استفاده کنید و به جای استفاده از سشوار، اجازه دهید موهایتان به صورت طبیعی و با هوای محیط خشک شوند.

استفاده از برس موی نرم از راه های مقابله با ریزش مو ناشی از شیمی درمانی

موهای کوتاه را امتحان کنید

موهای کوتاه تر روی سر نمی خوابند و بنابراین موها را پرپشت تر نشان می دهند. (همچنین نگه داشتن آنها زیر کلاه گیس راحت تر است.) در صورت تمایل به تراشیدن موهای خود، از ریش تراش برقی استفاده کنید یا این کار را در آرایشگاه انجام دهید. تیغ های اصلاح می توانند باعث آسیب به پوست سر شوند.

تاثیر موهای کوتاه بر مقابله با ریزش مو ناشی از شیمی درمانی

مراقب پوست خود باشید

با ریزش موها، ممکن است پوست سر حساس شده یا احساس خارش پیدا کند. برخی از افراد حتی ممکن است دچار حس سوزن سوزن شدن در پوست سر خود شوند. استفاده از یک شامپو مرطوب کننده و نرم کننده مناسب، می تواند بسیار مؤثر باشد. همچنین استفاده از لوسیون ملایم بر روی پوست سر و ماساژ دادن آن هم می تواند کمک کننده باشد.

مراقبت از پوست از راه های مقابله با ریزش مو در نتیجه شیمی درمانی

نکات مهم در هنگام خواب

استفاده از کلاه یا حوله ای نرم دور سر در شب می تواند به جمع شدن موها در هنگام ریزش کمک کند. از بافتن یا بستن موها، خودداری کنید زیرا این کار می تواند باعث افزایش ریزش موها شود. همچنین استفاده از روبالشی ابریشمی می تواند باعث کاهش اصطکاک در هنگام خواب شود.

محافظت از سر

استفاده از روسری یا کلاه در هنگام بیرون رفتن، می تواند از سر در برابر سرما یا آفتاب محافظت کند. در صورت عدم تمایل به استفاده از آن، بهتر است برای محافظت در برابر آفتاب سوختگی روی پوست سر خود ضد آفتاب بزنید.

محافظت از سر با روسری یا کلاه

استفاده از کلاه گیس

در صورت تمایل به استفاده از کلاه گیس، بهتر است آن را در ابتدای درمان و پیش از شروع ریزش موها تهیه کنید تا بتوانید با رنگ، بافت و حالت طبیعی موهای خود آن را تطبیق دهید.

استفاده از کلاه گیس از راه های مقابله با ریزش مو ناشی از شیمی درمانی

خود را به روش دیگری زیبا کنید

یک جفت گوشواره جدید یا یک روسری زیبا و رنگارنگ بخرید. خانم ها می توانند از لوازم آرایشی مانند مداد ابرو یا مژه های مصنوعی استفاده کنند.

از پزشک خود در مورد "خنک کردن پوست سر" بپرسید

استفاده از کلاه های پر از ژل سرد (کولینگ کپ)، می تواند به کاهش ریزش مو برای برخی افراد کمک کند. دمای پایین، عروق خونی زیر پوست سر را باریک کرده و میزان دارویی را که به فولیکول های مو می رسد محدود می کند.

صحبت کردن در مورد ریزش مو

طبیعی است که فرد بر اثر ریزش مو، با احساس اضطراب و افسردگی مواجه شود و زنان معمولا نسبت به مردان بیشتر این وضعیت را تجربه می کنند. گروه های حمایتی می توانند افراد با شرایط مشابه را با یکدیگر آشنا کنند؛ آنها می توانند احساسات شخصی خود را به اشتراک گذاشته و تجربیات خود را با یکدیگر در میان بگذارند.

صبور باشید

موهای بیشتر افراد پس از اتمام دوره شیمی درمانی، طی چند هفته تا چند ماه مجدداً رشد می کند. در بسیاری موارد، موهای جدید، رنگ یا بافت متفاوتی دارند، تعجب نکنید!

همچنین بخوانید:

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره