روغن آرگان برای سلامت پوست

Argan Oil for Skin Health

روغن آرگان، یکی از معروف ترین روغن ها برای بهبود سلامت پوست و مو است که همین خاصیت آن را به یک محصول پرطرفدار و خاص در صنعت آرایشی-بهداشتی تبدیل کرده است. در ادامه اطلاعاتی درباره فواید روغن آرگان و عوارض جانبی ناشی از استفاده آن ارائه می شود.

اطلاعات کلی

روغن آرگان از هسته میوه درخت آرگان -نوعی درخت بومی مراکش- به دست می آید. این روغن گاهی به عنوان روغن خالص عرضه می شود که هم به صورت موضعی (مستقیماً روی پوست) یا به صورت خوراکی (معمولاً به صورت کپسول) و هم به صورت مخلوط در محصولات آرایشی مانند شامپوها، صابون ها و نرم کننده ها استفاده می شود.

روغن آرگان

روغن آرگان حاوی بسیاری از مواد مفید و ویتامین ها است که ترکیبی قدرتمند برای تقویت سلامت پوست تشکیل می دهند.

فواید روغن آرگان برای پوست

  • محافظت از آسیب های ناشی از آفتاب: زنان مراکشی از دیرباز از روغن آرگان برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب استفاده می کردند. مطالعاتی در سال 2013 نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی موجود در روغن آرگان به محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد ناشی از تابش آفتاب کمک و در نتیجه از سوختگی و هایپرپیگمنتیشن جلوگیری می کند. در طولانی مدت، حتی ممکن است به جلوگیری از بروز سرطان پوست، از جمله ملانوم کمک کند. برای محافظت در برابر رادیکال های آزاد، می توان مکمل های روغن آرگان را به صورت خوراکی یا روغن را به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد.
  • مرطوب کردن پوست: روغن آرگان را می توان به عنوان مرطوب کننده نیز استفاده کرد، به همین دلیل است که اغلب در لوسیون ها، صابون ها و نرم کننده های مو یافت می شود. مصرف موضعی یا خوراکی با مکمل ها اثر مرطوب کنندگی خواهد داشت. این اثر مرطوب کنندگی بیشتر به دلیل فراوانی ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است و می تواند به بهبود احتباس آب در پوست کمک کند.
  • درمان برخی از بیماری های پوستی: روغن آرگان حاوی بسیاری از خواص درمانی از جمله خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که هر دو به کاهش علائم برخی بیماری های التهابی پوست مانند پسوریازیس و آکنه روزاسه کمک می کنند. برای دستیابی به بهترین نتیجه، روغن آرگان خالص را مستقیماً روی لکه های پوستی که در اثر پسوریازیس آسیب دیده استفاده کنید. درمان روزاسه با مصرف مکمل های خوراکی نتیجه بهتری خواهد داشت.
  • درمان آکنه: آکنه هورمونی، اغلب در نیتجه سِبوم (چربی پوست) اضافی که با تحریک هورمون ها ترشح می شود، بروز می کند. روغن آرگان اثر ضد سبوم دارد و می تواند به طور موثری میزان چربی پوست را تنظیم کند. این عملکرد می تواند به درمان چندین نوع مختلف آکنه کمک کند و پوستی صاف ایجاد کند. حداقل دو بار در روز روغن آرگان - یا کرم های حاوی روغن آرگان - را مستقیماً روی پوست خود بمالید. بعد از چهار هفته تأثیرات آن قابل مشاهده است.
  • بهبود عفونت های پوستی: یکی از کاربردهای سنتی روغن آرگان درمان عفونت های پوستی است. روغن آرگان هر دو خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ را توأم دارد و همین خواص موجب کمک به درمان و پیشگیری از عفونت های پوستی باکتریایی و قارچی می شود. برای بهبود عفونت های پوستی، حداقل دو بار در روز روغن آرگان را به صورت موضعی مصرف کنید.
  • تسریع بهبود زخم: آنتی اکسیدان ها به وضوح یک نیروی قدرتمند هستند. از ترکیب قوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در روغن آرگان می توان برای بهبود سریعتر زخم ها و بریدگی ها استفاده کرد.
  • تسکین درماتیت آتوپیک: درماتیت آتوپیک یک بیماری شایع پوستی است که علائمی مانند خارش و قرمزی پوست دارد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از روغن آرگان به صورت موضعی و روی منطقه آسیب دیده می تواند به درمان این علائم کمک کند. ویتامین E و خواص التهابی طبیعی موجود در روغن آرگان می توانند باعث این اثر تسکین دهنده شوند.
  • اثرات ضد پیری: مدت هاست که روغن آرگان به عنوان درمانی برای پیری استفاده می شود. اگرچه تنها برخی شواهد این را نشان می دهند، اما اخیراً مطالعه ای روی شرکت کنندگان یائسه، توانست از این ادعا پشتیبانی کند. محققان دریافتند که ترکیبی از روغن آرگان خوراکی و آرایشی منجر به افزایش قابل توجهی در قابلیت ارتجاعی پوست می شود که این درمانی موثر برای ضد پیری است. این مزایا را می توانید با استفاده از روغن آرگان به طور مستقیم بر روی پوست، مصرف منظم مکمل خوراکی یا هر دو دریافت کنید.
  • کاهش چربی پوست: برخی از ما به طور طبیعی پوستی چرب تر نسبت به دیگران داریم. کسانی که اغلب پوست چربی دارند معمولا کاری می کنند تا از شر براق بودن پوست خود خلاص شوند. به لطف خاصیت کاهش سِبوم روغن آرگان، این روغن می تواند به کاهش چربی پوست کمک کند. مطالعه ای نشان می دهد که استفاده دوبار در روز از کرم حاوی روغن آرگان باعث کاهش قابل توجه چربی پوست در طی چهار هفته می شود.
  • جلوگیری از بروز ترک های پوستی و کاهش آن: ترک های پوستی در دوران بارداری شایع است اما هرکسی می تواند آنها را تجربه کند. یکی از مطالعات در سال 2016 نشان داد که یک کرم سبک حاوی روغن آرگان خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد و کمک می کند تا از ایجاد ترک های پوستی جلوگیری شده و ظاهر ترک های پوستی پیشین را بهبود بخشد. حداقل دو بار در روز از روغن آرگان به صورت موضعی در منطقه آسیب دیده استفاده کنید. بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که این کار به محض مشاهده نشانه های مشکوک یا شروع ترک های پوستی انجام شود.

مرطوب کردن پوست از فواید روغن آرگان

عوارض جانبی

به طور کلی استفاده از روغن آرگان برای اکثر افراد بی خطر تلقی می شود. با این حال، برخی از افراد ممکن است در اثر استفاده از آن، عوارض جانبی جزئی را تجربه کنند.

در صورت استفاده موضعی، روغن آرگان ممکن است باعث تحریک و حساسیت پوست شود که می تواند باعث ایجاد قرمزی یا آکنه شود. به همین منظور برای جلوگیری از بروز این عارضه، باید روغن آرگان را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنید تا مطمئن شوید باعث تحریک پوست نمی شود و حساسیتی ندارید.

ایجاد آکنه از عوارض جانبی روغن آرگان

مصرف روغن آرگان به صورت خوراکی، ممکن است باعث ناراحتی های گوارشی از جمله حالت تهوع، نفخ یا اسهال شود. در مواردی ممکن است این روغن باعث کاهش اشتها یا نفخ شده، و یا واکنش های پوستی مانند قرمزی یا جوش های پوستی را ایجاد کند.

در موارد بسیار نادر، افراد ممکن است عوارض جانبی شدیدتری را در مکمل خوراکی روغن آرگان تجربه کنند. این موارد شامل گیجی، اختلالات خواب، بی حالی عمومی، هیجان بیش از حد، افسردگی و تحریک است. در صورت بروز هر یک از این علائم، بلافاصله مصرف روغن آرگان را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

مصرف روغن آرگان

روغن آرگان، چه به صورت موضعی استفاده شود و چه به صورت خوراکی، برای بیشتر افراد بی خطر است. اگر چندین هفته است که از روغن آرگان استفاده می کنید و هیچ تغییری در عارضۀ مورد نظر مشاهده نکردید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است سایر گزینه های درمانی -از جمله دارو- را برای کمک به برطرف کردن هر عارضه ای که به آن مبتلا هستید، توصیه کند.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره