اگر کودک شما تب داشت چه باید کرد؟

What to Do When Your Kid Has a Fever

تب، یکی از شایع ترین عارضه هایی هست که همه افراد به خصوص کودکان دچار آن می شوند؛ با این حال، به دلیل تفاوت جسمانی بدن کودکان و افراد بزرگسال، نحوه مراقبت از کودک تب دار تا حدی متفاوت است. در ادامه اطلاعاتی درباره اقداماتی که بهتر است حین تب کودکان انجام داد، ارائه می شود.

زمانی که کودک تب دارد چه کاری میبایست انجام دهید

دیدن این صحنه اگر پدر و مادر باشید، بسیار آشناست: دستتان را روی پیشانی فرزند بیمارتان می گذارید و احساس گرما می کنید، سپس دماسنج، شک شما را به یقین تبدیل می کند: فرزندتان تب دارد. گرچه دیدن این صحنه، بسیار نگران کننده است، اما اگر از برخی راهکارهای ساده پیروی کنید، این وضعیت برای شما، راحت تر شده و فرزند شما نیز در شرایط مناسبی قرار خواهد گرفت.

تب، راهی دفاعی در برابر عفونت است، زیرا در این هنگام، بدن کودک، دمای خود را برای از بین بردن میکروب ها افزایش می دهد. به طور کلی تب، در بیشتر موارد بی ضرر است و در عرض 3 روز، به صورت خود به خود، از بین خواهد رفت.

تب در کودکان

آنچه باید انجام دهید

استامینوفن می تواند دمای بدن کودک را کاهش دهد. اگر بزرگ تر از 2 سال باشد، معمولاً دوز آن روی برچسب ذکر شده است اما چنان چه کوچک تر باشد می بایست از پزشک بپرسید که چه مقداری دارو باید به او بدهید.

اگر فرزند شما حداقل 6 ماهه باشد، گزینه دیگر می تواند ایبوپروفن باشد.

کارهای زیادی می توان انجام داد تا کودک تب دار، احساس بهتری داشته باشد. برای مثال، یک کمپرس خنک روی سر او گذاشته و اتاق او را در دمای متوسط (نه خیلی گرم و نه خیلی سرد) نگه داشت، یا یک لایه لباس سبک به او پوشانیده و یک پتوی سبک نیز روی او قرار دهید. همچنین می توان او را با یک اسفنج و آب ولرم نیز خنک کرد.

کاهش تب کودک با داروی ایبوپروفن

مطمئن شوید که کودک مایعات زیادی می نوشد.

کاری که نباید انجام دهید

هرگز به کودک خود آسپیرین ندهید، زیرا این دارو می تواند باعث یک بیماری جدی به نام سندرم ری شود.

همچنین بدون نظر پزشک از دادن داروهای ترکیبی سرماخوردگی و آنفولانزا به کودکان خردسال نیز خودداری نمایید، زیرا این داروها نباید در کودکان زیر 4 سال استفاده شوند. در کودکان بزرگ تر نیز مشخص نیست که چقدر مؤثر و بی خطر عمل می کنند.

اگر تصمیم به استفاده از داروی سرماخوردگی دارید، با پزشک اطفال خود مشورت کنید تا مطمئن شوید کودک شما به اندازه کافی برای نوع دارویی که در نظر دارید، بزرگ است. طبق گفته FDA، به هیچ کودک زیر 2 سالی نباید هیچ نوع داروی ضد سرفه یا ضد سرماخوردگی که حاوی ضد احتقان یا آنتی هیستامین باشد داده شود و حتی در کودکان بزرگ تر از 2 سال نیز این کار را باید با احتیاط انجام داد. به یاد داشته باشید که عوارض جانبی احتمالی داروها می تواند بسیار جدی باشد.

بدون تأیید پزشک اطفال، هیچ گونه دارویی به فرزندتان ندهید.

از حمام سرد استفاده نکنید یا پوست کودکتان را با الکل مالش ندهید، زیرا هر دو می توانند تب او را بالا برده و یا باعث لرز او شوند.

عدم استفاده سرخود از دارو در کودکان مبتلا به تب

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

معمولاً نیازی نیست فرزند بیمار خود را نزد پزشک ببرید. اما گاهی تب می تواند یک علامت هشداردهنده جدی باشد. در صورت مشاهده موارد زیر در کودک حتماً باید به پزشک مراجعه نمایید:

  • دمای بدن 40 درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد.
  • زیر 3 ماه سن داشته و دمای بدنش 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر است.
  • تبی دارد که بیش از 72 ساعت طول کشیده است (یا اگر کودک شما زیر 2 سال سن دارد و تب بیش از 24 ساعت، طول کشیده).
  • تب همراه با علائم دیگر مانند سفتی گردن، گلودرد شدید، گوش درد، راش پوستی یا سردرد شدید دارد.
  • تشنج دارد.
  • بسیار بیمار و کلافه به نظر می رسد.

مراجعه به پزشک در صورت گوش درد همراه با تب

نکاتی برای اندازه گیری دمای کودک

هر چند وقت یکبار نیاز به بررسی دمای کودکتان دارید؟ این موضوع، بستگی به شرایط دارد و بهتر است که از پزشک اطفال خود بپرسید، اما معمولاً اگر کودکتان آرام می خوابد، نیازی نیست دمای بدن او را با وسواس اندازه بگیرید یا او را بیدار کنید. اما اگر کم انرژی به نظر می رسد یا اگر سابقه تشنج همراه با تب دارد می بایست دمای بدن او را بسنجید.

کدام دماسنج برای کودکان بهتر است؟

دیجیتال ها، بهترین نوع دماسنج هستند. آنها را می توان در دهان، مقعد یا زیر بازو استفاده کرد.

برای کودکان خردسال، دمای مقعد، دقیق ترین است البته اگر کودک حداقل 4 یا 5 ساله هست می توان با دماسنج دهانی نیز دمای بدن او را اندازه بگیرید. گرفتن دما از زیر بازو، کمتر قابل اعتماد است اما انجام آن آسان تر از موارد دیگر است. به خاطر داشته باشید که برای به دست آوردن یک عدد دقیق تر، به درجه به دست آمده از دمای زیر بغل، یک درجه اضافه کنید.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره