علت احساس جسم خارجی در چشم

?Something in Your Eye

معمولاً احساس کردن چیزی در چشم ها، در نتیجه وارد شدن مژه یا گرد و غبار است. با این حال، خراش، عفونت، زخم ها، خشکی چشم و سایر بیماری ها نیز می توانند احساس مشابهی ایجاد کنند. در ادامه اطلاعاتی درباره علل احتمالی احساس ناراحتی و ترشح اشک در چشم ها شود.

مقدمه

احساس وجود جسم خارجی در چشم

وقتی چیزی مانند ذرات خاک، گرد و غبار یا مژه در چشم قرارمی گیرد، چشم، برای بیرون راندن شیء اشک بیشتری ایجاد می کند. حتی چیزهایی مانند ذرات موجود در دود یا مواد شیمیایی موجود در پیاز، که برای دیدن خیلی کوچک هستند، این واکنش را تحریک می کنند. اشک چشم هنگامی که مشکل برطرف شود، بند می آید. اما مشکلات چشمی و سلامتی وجود دارند که سبب افزایش ترشح اشک و ریزش مداوم آن می شوند.

خشکی چشم

در صورت تولید ناکافی اشک به دلیل خشک شدن سریع آن یا عدم تعادل چشم در تولید آب، چربی و مخاط، این مشکل ایجاد می شود. شرایط مختلفی از جمله وزش باد زیاد تا بیماری می توانند باعث ایجاد این مشکل شوند. علت هرچه باشد، چشم ها با افزایش ترشح اشک واکنش نشان می دهند.

 احساس وجود جسم خارجی در چشم در نتیجه خشکی چشم

چشم صورتی (التهاب ملتحمه-کونژنکتیویت)

این مورد یکی از دلایل شایع چشمان پر اشک برای کودکان و بزرگسالان می باشد که می تواند هر دو چشم را صورتی یا قرمز نشان دهد و مانند وقتی که شن و ماسه در چشم وارد می شود، احساس خارش و ریزش اشک ایجاد کند. عفونت با باکتری یا ویروس از شایع ترین علت های آن می باشد. در بسیاری موارد، ابتلا به عفونت های ویروسی نیازی به درمان ندارد، اما اگر عفونت باکتریایی باشد ممکن است به قطره چشمی آنتی بیوتیک نیاز باشد.

احساس وجود جسم خارجی در چشم در نتیجه بیماری التهاب ملتحمه-کونژنکتیویت

آلرژی ها

آبریزش و خارش چشم اغلب با سرفه، آبریزش بینی و سایر علائم کلاسیک آلرژی همراه می باشد. گاهی ممکن است فرد به خودی خود دچار آلرژی چشمی باشد. داروهای آلرژی، قطره های چشمی و پیشگیری از تماس با عوامل تحریک کننده مانند گرده گل، کپک و گرد رختخواب می توانند کمک کننده باشند. گرچه سرماخوردگی می تواند باعث افزایش ترشح اشک از چشم شود اما باعث خارش نمی شود. این یکی از راه های تشخیص سرماخوردگی و آلرژی می باشد.

آلرژی ها از علل احساس وجود جسم خارجی در چشم

انسداد مجرای اشکی

به طور معمول، اشک از غدد اشکی بالای چشم جاری می شود، در سطح کره چشم پخش می شود و در مجاری گوشه تخلیه می شود. اما اگر مجاری مسدود شوند، اشک جمع شده و چشم پر آب می شود. عوامل متعددی مانند عفونت ها، آسیب ها و حتی پیری می توانند باعث ایجاد این مشکل شوند.

انسداد مجرای اشکی از دلایل احساس وجود جسم خارجی در چشم

مشکلات پلک

پلک ها مانند برف پاک کن هستند. هنگامی که پلک می زنید، آنها اشک را بر روی چشم پخش می کنند و رطوبت اضافی را از بین می برند. اما گاهی اوقات آنها کاملا درست عمل نمی کنند. ممکن است پلک ها و مژه ها به داخل تا شوند و به چشم برخورد کنند، این عارضه با عنوان انتروپیون اطلاق می شود. گاهی نیز ممکن است به سمت خارج چرخیده و هنگام پلک زدن باعث پاک شدن چشم نشوند، به این حالت اکتروپیون گفته می شود. هرکدام از این عوارض می توانند باعث افزایش ترشح اشک شوند. در صورت نیاز، جراحی می تواند یک راه حل دائمی باشد.

علت احساس وجود جسم خارجی در چشم در نتیجه مشکلات پلک

خراش روی چشم

آلودگی، شن و ماسه و لنزهای تماسی می توانند قسمت خارجی کره چشم را که قرنیه نامیده می شود، بخراشند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است چشم خراشیده شده، صدمه دیده، قرمز شده و به نور حساس شود. در حالی که این خراش ها معمولاً در طی یک یا دو روز بهبود می یابند، اما اگر شدت خراشیدگی قرنیه شدید باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. به علاوه برای جلوگیری از عفونت ممکن است به درمان نیاز باشد.

خراش قرنیه از علل احساس وجود جسم خارجی در چشم

گل مژه

این عارضه سبب افزایش ترشح اشک چشم می شود، اما همراه با سایر علائم مانند توده متورم، قرمز و دردناک شدن امتداد لبه پلک بروز می کنند. علت ایجاد گل مژه باکتری ها هستند، معمولاً گل مژه طی چند روز از بین می رود. توجه داشته باشید که گل مژه را به حال خود رها کنید و سعی نکنید مانند جوش آن را بیرون بیاورید زیرا در این صورت تنها عفونت را گسترش می دهید. قرار دادن پارچه گرم روی چشم می تواند درد را تسکین دهد.

احساس وجود جسم خارجی در چشم در نتیجه گل مژه

مشکلات مژه

تا به حال ابروی شما در زاویه عجیبی رشد کرده است؟ همین اتفاق می تواند در مورد مژه ها نیز رخ دهد. اگر مژه ها به جای رشد به سمت خارج، به سمت داخل رشد کنند، به چشم برخورد می کنند. به این امر تريكيازيس گفته مي شود و مي تواند علاوه بر عفونت، آسيب يا مشكلات ديگر را به دنبال داشته باشد. برای از بین بردن ناراحتی و ترشح بیش از حد اشک، پزشک ممکن است مژه را برداشته یا آن را در جهت درست هدایت کند.

احساس وجود جسم خارجی در چشم به دلیل عارضه تريكيازيس

بلفاریت

در این عارضه معمولاً قسمت هایی از پلک که نزدیک مژه ها می باشند، متورم می شود و ممکن است علائمی مانند سوزش، آبریزش، قرمزی، خارش یا پوسته پوسته شدن چشم به وجود آید. عواملی همچون عفونت، روزاسه و آلرژی می توانند باعث آن شوند. با وجود بهبودی خود به خودی بلفاریت، درمان ها نیز مؤثر می باشند.

بلفاریت از علل احساس وجود جسم خارجی در چشم

مشکلات غدد چربی

غدد ریز لبه پلک که غدد میبومیا نامیده می شوند، چربی هایی تولید می کنند که به سلامت چشم کمک می کنند. این غدد سبب جلوگیری از تسریع خشکی چشم و حفظ اشک مورد نیاز چشم می شوند. در صورت انسداد این غدد و تولید ناکافی چربی، چشم تحریک شده و باعث افزایش ترشح اشک می شود. قرار دادن کمپرس گرم روی چشم یکی از راه های کمک به عملکرد طبیعی غدد می باشد.

احساس وجود جسم خارجی در چشم در نتیجه عارضه میبومیا

سایر علل

بسیاری از عارضه های پزشکی مانند فلج بل، سندرم شوگرن، عفونت های مزمن سینوس، مشکلات تیروئید و آرتریت روماتوئید می توانند باعث افزایش ترشح اشک شوند؛ بنابراین در این موارد گاهی درمان هایی مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی کمک کننده می باشد. در صورت ترشح بیش از حد اشک چشم، بدون دانستن علت آن، به پزشک خود مراجعه کنید. درمان می تواند به احساس بهتر و دوباره واضح دیدن کمک کند.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره