درمان هوشمند: جایگاه هوش مصنوعی در درمان سرطان

Personalised Medicine: Where AI Stands In Cancer Treatment

درمان هوشمند، که گاهی از آن به عنوان "درمان شخصی" نیز یاد می شود، رویکردی نوآورانه در درمان بیماری ها است که در آن از هوش مصنوعی استفاده می شود. در درمان هوشمند تفاوت های ژنتیکی، محیطی، و سبک زندگی افراد برای تنظیم برنامه درمانی در نظر گرفته می شود. امروزه درمان هوشمند توانسته است انقلابی را در بهبود نتایج درمان سرطان ایجاد کند.

درمان هوشمند چیست؟

درمان هوشمند یا درمان شخصی‌سازی شده، استفاده از اطلاعات ژنتیکی و بیومارکرها است که می تواند به تصمیم گیری دقیق تر برای تنظیم برنامه درمانی سرطان کمک کند. این می تواند به پزشک کمک کند که تصمیم بگیرد که برای هرکسی باید کدام داروها و در چه میزانی را تجویز کند.

پیش از ادامه بحث اجازه بدهید به بیان مثالی بپردازیم: فرض کنید می خواهید برای یکی از عزیزان خود لباسی تهیه کنید، طبیعتاً اگر اندازه، رنگ پوست و سلیقه او را بدانید انتخاب شما آگاهانه تر خواهد بود. همین امر در مورد درمان هر بیماری نیز صدق می کند: از بین تعداد زیادی از داروها، کدام دارو برای هر شخص اثر بهتری داشته و کدام می تواند عوارض بیشتری ایجاد کند.

درمان هوشمند چیست؟

درمان هوشمند چگونه می‌تواند به درمان سرطان من یا عزیزانم کمک کند؟

زمانی که فردی مبتلا به سرطان می شود، پزشک، برنامه درمانی و دارویی کاملاً متناسب با استانداردهای موجود را برای او تنظیم می کند. استانداردهای درمان سرطان بر اساس نتایج مطالعات بالینی تعیین می شوند. اما برای تعیین این استانداردها نکته‌ای نادیده گرفته می­ شود: خصوصیات ژنتیکی هر فرد.

شما در این دنیا تک هستید، نه تنها چهره و لبخند شما منحصر به فرد است بلکه، سلامتی شما، احتمال ابتلا به بیماری و نحوه پاسخ دهی بدن شما به درمان نیز منحصربه فرد است. تفاوت خصوصیات ژنتیکی افراد باعث می‌شود، دارویی روی یک بیمار اثری مؤثر داشته باشد و روی یک فرد دیگر با همان بیماری تاثیری نداشته باشد و یا حتی اثر منفی داشته باشد. چه قدر بهتر می شد اگر درمان و مراقبت ها کاملاً مطابق با خصوصیات شما بود؟

در درمان هوشمند که درمانی نوین محسوب می شود، خصوصیات ژنتیکی بیمار کاملاً ارزیابی شده و بازخورد رفتار سلول‎های سرطانی به هر دارو به صورت گزارش جامعی ارائه می­ شود.

درمان هوشمند چگونه می‌تواند به درمان سرطان من یا عزیزانم کمک کند؟

آزمایش‌های بیومارکر (نشانگرهای زیستی) چه هستند؟

بررسی بیومارکرها راهی برای یافتن ژن‌ها، پروتئین‌ها و نشاگرهای زیستی و سرطانی‌ای می باشد که منجر به تغییر سلول‌های سالم به سرطانی می شوند؛ نتایج این آزمایش‌ها، اطلاعاتی را درباره بیماری و الگوی خاص نشانگرهای آن ارائه می‌دهد. وجود برخی نشانگرهای زیستی برروی میزان مؤثر بودن بعضی از درمان‌های سرطان اثر می‌گذارند.

آزمایش‌های بیومارکر (نشانگرهای زیستی) چه هستند؟

از درمان هوشمند در چه مواردی می‌توان کمک گرفت؟

تمام بیماران مبتلا به  مراحل پیشرفته سرطان و یا انواع نادر آن می‌توانند از این درمان بهره‌مند شود. چرا که این روش تمام داروهایی را که می‌توانند به بیمار کمک کنند مشخص می‌کند. باید توجه داشت که انجام برخی درمان‌های دارویی مستلزم دارا بودن آمادگی و قدرت جسمی و روحی بیشتری هستند، به همین دلیل توصیه می شود که این بررسی پیش از شروع درمان انجام شود که فرد، قوی‌تر و سرحال‌تر است.

از درمان هوشمند در چه مواردی می‌توان کمک گرفت؟

درمان هوشمند می تواند به تعیین برنامه کدام بخش درمان کمک کند؟

نتیجه ارزیابی درمان هوشمند می‌تواند انکولوژیست را در انتخاب داروهای مناسب برای شیمی‌درمانی، ایمنی‌درمانی، درمان هدفمند و هورمون‌درمانی یاری دهد.

نقش هوش مصنوعی در درمان هوشمند چیست؟

در یک بانک اطلاعاتی، اطلاعات حاصل از ارزیابی بیش از چهار میلیون نمونه ژنتیکی منحصر به فرد (این عدد همچنان در حال افزایش است)، 1300 دارو، 5000 مقاله و 8500 کارآزمایی بالینی در اختیار هوش مصنوعی قرار می‌گیرد. هوش مصنوعی با پردازش این اطلاعات، نتیجه­­ ای ارائه می‌دهد که طی آن مشخص می‌کند چه دارو و کارآزمایی بالینی برای هر بیمار با خصوصیات منحصر به فرد وی متناسب است.

نقش هوش مصنوعی در درمان هوشمند چیست؟

درمان هوشمند چه مزایایی دارد؟

از آن جا که به طور معمول در بررسی علت بروز و تنظیم برنامه درمانی سرطان، عوامل محیطی و ژنتیکی نادیده گرفته می شود، بسیاری از تلاش ها برای درمان این بیماری غیرقابل پیش بینی و غیردقیق است.

درمان هوشمند بر اساس خصوصیات ژنتیکی هر فرد طراحی و تنظیم می شود، می تواند شروعی برای غلبه بر محدودیت های علم پزشکی رایج باشد.

از مزیت های این نوع درمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • درمان هوشمند، به واسطه انتخاب مناسب‌ترین دارو برای فرد بیمار می‌تواند به صرفه جویی در وقت و هزینه بیمار کمک کند.
  • مصرف داروهایی که روی بیمار اثر ندارند، تنها باعث افزایش عوارض و هزینه شده و تأثیر دیگری نخواهد داشت. درمان هوشمند می‌تواند از بروز این اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کند.
  • مشاهده شده است که درمان هوشمند می تواند میزان بقا را بین 25 تا 50 درصد افزایش دهد.
  • درمان هوشمند، درمانی کاملاً متناسب با شرایط جسمی و بیماری فرد است و بنابراین علاوه بر بهبود نتایج درمانی، به ارتقای کیفیت زندگی و بقای بیمار کمک می ‎کند.
    درمان هوشمند چه مزایایی دارد؟
ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره