فواید ترک سیگار و گاه شماری از وقایع پس از آن

Benefits of Quitting Smoking and a Quit Smoking Timeline

مصرف سیگار می تواند آثار نامطلوبی بر روی سلامتی داشته باشد، از جمله این آثار می توان به افزایش خطر ابتلا به بیماری های جدی همچون سرطان و بیماری قلبی اشاره نمود. اگرچه این آثار مخرب، انگیزه خوبی برای ترک کردن است، اما ترک سیگار برای برخی افراد به دلیل بروز علائم ترک، همچون عصبی شدن، سر درد و تمایل شدید به نیکوتین دشوار می باشد. فوایدی که ترک سیگار بر سلامت جسم و روح دارد، تحمل سختی های آن را آسان تر می سازد.

فواید ترک سیگار

فواید ترک سیگار

شکستن چرخه عادت

در طول یک ماه اول ترک سیگار، بسیاری از گیرنده ها در مغز به حالت عادی باز می گردند و به این ترتیب چرخه عادت به آن شکسته می شود.

شکستن چرخه عادت در یک ماه

بهبود گردش خون

در طی 2 تا 12 هفته بعد از توقف مصرف سیگار، گردش خون بهبود یافته و در نتیجه فعالیت جسمانی بسیار راحت تر شده و خطر حمله قلبی پایین می آید.

بهبود حس بویایی و چشایی

مصرف سیگار به پایانه های عصبی موجود در بینی و دهان آسیب زده و حس چشایی و بویایی را مختل می کند. تنها طی 48 ساعت بعد از ترک سیگار پایانه های عصبی شروع به رشد کرده و کیفیت حس چشایی و بویایی به طور محسوسی بهبود می یابد.

افزایش انرژی

در کنار بهبود تنفس و فعالیت جسمانی، افزایش اکسیژن در بدن باعث بالا رفتن انرژی نیز می شود.

تقویت سیستم ایمنی

ترک سیگار سبب بهبود گردش خون، افزایش سطح اکسیژن و کاهش التهاب می شود، تمام این موارد به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و بنابراین بدن را به مبارز قوی تری در برابر بیماری ها تبدیل می کند.

پاکیزگی دهان و دندان

مصرف سیگار باعث زردی دندان ها و بوی بد دهان شده، و خطر ایجاد عفونت های دهانی را بالا می برد. در طول یک هفته بعد از ترک، وضعیت دهان و دندان به طور قابل ملاحظه ای بهتر می شود.

بهبود رابطه جنسی

مصرف سیگار می تواند به رابطه جنسی آسیب زده و باعث افزایش احتمال اختلال نغوظ در مردان و اختلال جنسی در خانم ها با کاهش روان کنندگی واژن و تعداد دفعات ارگاسم شود.

بهبود رابطه جنسی پس از ترک سیگار

کاهش خطر بروز سرطان

ترک سیگار، احتمال ابتلا به سرطان (از جمله سرطان های زیر) را کاهش می دهد؛ معمولاً با گذشت چند سال از ترک سیگار اندام تحت تأثیر سیگار به وضعیت پیش از مصرف باز می گردد.

  • سرطان ریه
  • سرطان مری
  • سرطان کلیه
  • سرطان مثانه
  • سرطان پانکراس

کاهش خطر بروز سرطان ریه با ترک سیگار

عوارض ترک سیگار

عوارض ترک سیگار برای برخی افراد می تواند شدید باشد و بسیاری در این دوران، احساس فرد مبتلا به آنفولانزا را پیدا می کنند. دلیل این اتفاق آن است که مصرف سیگار بر تمام سیستم های بدن اثر می گذارد. با ترک سیگار، بدن به مرور خود را با عدم دریافت نیکوتین وفق می دهد. توجه داشته باشید این عوارض موقتی می باشند.

سردرد و تهوع

مصرف سیگار بر تمام اندام های بدن اثر می گذارد. از علائم شایع ترک نیکوتین، سردرد، تهوع، و سایر علائم جسمی و روحی می باشد.

احساس گزگز در دست ها و پاها

با افزایش گردش خون در بدن، ممکن است فرد احساس گزگز در دست ها و پاها داشته باشد.

سرفه و گلودرد

تلاش ریه ها برای پاکسازی خود از مخاط و سایر مواد زائد باقی مانده از سیگار، باعث ایجاد سرفه و گلو درد می شود.

سردرد از جمله علائم ترک سیگار

افزایش اشتها و اضافه وزن ناشی از آن

در دوران ترک سیگار، فرد انرژی بیشتری خواهد داشت که سبب افزایش اشتها می شود. برخی به دلیل عادت دست به دهان بودن ناشی از مصرف سیگار، بیشتر غذا می خورند تا غذا را جایگزین سیگار کنند، اما این کار به افزایش وزن منجر می شود.

هوس شدید نیکوتین

بدن یک فرد سیگاری به نیکوتین وابسته است؛ بنابراین در نبود آن، میل شدیدی به نیکوتین پیدا می کند. این میل شدید بین هفته دوم و چهارم به اوج خود می رسد.

تحریک پذیری، خستگی و خشم

شما در آستانه ایجاد تغییری بزرگ هستید و بدن و ذهن شما نیاز دارد تا خود را با ترک چیزی که به آن وابسته است وفق دهد. این موضوع غالبا به تحریک پذیری و خشم منجر می شود.

یبوست

نیکوتین بر روده کوچک و بزرگ اثر می گذارد؛ با ترک نیکوتین و تلاش بدن برای تطابق با ترک آن، گاهی فرد دچار یبوست خواهد شد.

اضطراب، افسردگی، بیخوابی

ریسک ابتلا به افسردگی و اضطراب به دلایل نامشخصی در افراد سیگاری بیشتر است. ممکن است فرد برای اینکه احساس بهتری داشته باشد سیگار بکشد و با ترک سیگار احساس اضطراب و افسردگی کند. همچنین بیخوابی در بین سیگاری ها شایع است.

افسردگی بیماری جدی است و بهترین کار درمان آن با کمک فرد متخصص است که ممکن است گفتگودرمانی، دارودرمانی، و یا نور درمانی را تجویز کند. برخی از درمان های مکمل که می توان در کنار درمان های تجویز شده توسط پزشک از آنها بهره جست عبارتند از:

  • اسیدهای چرب امگا 3
  • طب سوزنی
  • ماساژ درمانی
  • مدیتیشن
  • گل راعی

گل راعی از درمان های مکمل اضطراب و افسردگی پس از ترک سیگار

سخت شدن تمرکز

عوارض ناشی از ترک سیگار، تمرکز را در ابتدا برای فرد دشوار می کند.

خشکی دهان

مصرف سیگار یکی از علل شایع خشکی دهان است. استرس و اضطراب ناشی از ترک آن نیز می تواند خشکی دهان را بدتر کند.

وقایع زمانی بعد از ترک سیگار

وقایع زمانی بعد از ترک سیگار

  • 20 دقیقه بعد از ترک، ضربان قلب کاهش می یابد. سیگار فشار خون را بالا برده و ضربان قلب را افزایش می دهد. طی 20 دقیقه بعد از ترک سیگار ضربان قلب به وضعیت عادی باز می گردد.
  • 8 تا 12 ساعت بعد از ترک، سطح کربن مونواکسید خون کاهش می یابد. کربن مونوکسید همان گاز خطرناکی است که از اگزوز ماشین خارج می شود. این گاز باعث افزایش ضربان قلب و ایجاد تنگی نفس می گردد. در طول 8 تا 12 ساعت بعد از ترک، سطح کربن مونوکسید در خون کاهش یافته و اکسیژن خون افزایش می یابد.
  • 48 ساعت بعد از ترک، حس چشایی و بویایی بهبود پیدا می کند. جوانه های چشایی و بویایی که در اثر مصرف سیگار آسیب دیده اند شروع به رشد دوباره می کند.
  • 2 هفته تا 3 ماه بعد از ترک، خطر حمله قلبی کم می شود. بهبود گردش خون، کاهش فشار خون و ضربان قلب و بهبود سطح اکسیژن و عملکرد ریوی همگی خطر حمله قلبی را کاهش می دهند.
  • 1 تا 9 ماه بعد از ترک، احساس تنگی نفس و سرفه به مرور کاهش پیدا می کند. سرفه، تنگی نفس، و گرفتگی سینوس کم شده و سطح انرژی بالا می رود.
  • یک سال بعد از ترک، خطر بیماری قلبی به نصف می رسد. مصرف سیگار به طور قابل توجهی خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.
  • 5 سال بعد از ترک، خطر سکته قلبی کاهش می یابد. بسته به میزان و مدت زمان مصرف سیگار و سطح سلامتی عمومی فرد، خطر سکته قلبی طی 5 تا 15 سال بعد از ترک مشابه فردی می شود که هرگز سیگار نکشیده است.
  • 10 سال بعد از ترک، خطر سرطان ریه کاهش یافته و مشابه فردی می شود که هرگز سیگار نکشیده است. خطر مرگ ناشی از سرطان ریه مشابه فردی خواهد شد که هرگز سیگار نکشیده است. خطر ابتلا به سایر سرطان ها نیز بطور قابل توجهی کاهش می یابد.

ترک سیگار در مقایسه با ترک سیگار با ویپ

ویپ ممکن است بی ضررتر از سیگار به نظر برسد ولی دارای نیکوتین و مواد شیمیایی سمی دیگری بوده که بسیاری از آنها در سیگار معمولی نیز یافت می شوند.

حتی در برخی از ویپ هایی که ادعای فاقد نیکوتین بودن دارند نیز نیکوتین یافت می شود. همین امر ترک ویپ را به اندازه ترک سیگار برای برخی افراد دشوار می کند. اگرچه برخی شواهد بیانگر این است که مصرف ویپ می تواند به بعضی افراد در ترک سیگار کمک کند، با این حال سازمان غذا و داروی آمریکا این امر را تایید نکرده است.

ترک سیگار با ویپ

یافتن پزشکی که در ترک به شما کمک کند

پزشک می تواند در ترک سیگار به شما کمک کند. در صورتی که آمادگی ترک را دارید با یک پزشک صحبت کنید. پزشک می تواند درباره داروهایی که به ترک کمک می کنند راهنمایی هایی ارائه کرده و شما را به مراکز مجاز معرفی کند.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره