مطالعه جدید ارتباط هورمون‌درمانی یائسگی با سلامت استخوان را تأیید کرد

کاهش سطح هورمون استروژن در دوران یائسگی می‌تواند پیامدهایی فراتر از گرگرفتگی و اختلال خواب داشته باشد؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها کاهش تدریجی تراکم استخوان و افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی است. اکنون نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهند هورمون‌درمانی یائسگی (MHT) ممکن است نقش مهمی در محافظت از استخوان‌ها داشته باشد. بر اساس این مطالعه، زنانی که از این روش درمانی استفاده می‌کردند، در مقایسه با افرادی که هورمون‌درمانی دریافت نکرده بودند، ۶۹ درصد کمتر در معرض کاهش تراکم معدنی استخوان قرار داشتند.

این پژوهش که در نشست سالانه انجمن غدد درون‌ریز آمریکا (ENDO 2026) ارائه شد، روی ۳۸۷ زن یائسه انجام شده است. پژوهشگران سوابق اسکن‌های سنجش تراکم استخوان (DEXA) این افراد را که بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ انجام شده بود، بررسی کردند. از میان شرکت‌کنندگان، ۱۲۹ نفر تحت هورمون‌درمانی قرار داشتند و ۲۵۸ نفر از این درمان استفاده نمی‌کردند. دو گروه از نظر عواملی مانند سن، سطح ویتامین D و مدت زمان سپری‌شده از یائسگی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر نداشتند.

نتایج نشان دادند تقریباً نیمی از زنان شرکت‌کننده دچار کاهش تراکم استخوان بودند، اما این مشکل در زنانی که هورمون‌درمانی دریافت نمی‌کردند، به‌مراتب شایع‌تر بود. تنها ۳۱.۸ درصد از زنان تحت درمان دچار کاهش تراکم استخوان بودند، در حالی که این رقم در گروه دیگر به ۵۶.۲ درصد می‌رسید. همچنین بررسی‌ها نشان دادند تراکم استخوان در ستون فقرات کمری و لگن یعنی دو ناحیه‌ای که بیشترین خطر شکستگی را در سالمندان دارند، در زنان تحت هورمون‌درمانی به‌طور قابل توجهی بالاتر بود.

دیگو اسپینوزا-پرالتا، متخصص غدد و نویسنده اصلی این پژوهش، درباره اهمیت نتایج می‌گوید:

«یافته‌های ما از شواهد دنیای واقعی حمایت می‌کنند که نشان می‌دهد هورمون‌درمانی یائسگی با سلامت بهتر استخوان‌ها در زنان یائسه ارتباط دارد. زنانی که این درمان را دریافت می‌کردند، نه‌تنها کمتر دچار کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان می‌شدند، بلکه تراکم استخوان در ستون فقرات و لگن آن‌ها نیز به‌طور معناداری بالاتر بود.»

البته این نخستین مطالعه‌ای نیست که از نقش محافظتی هورمون‌درمانی بر استخوان‌ها خبر می‌دهد. روتان دورا، متخصص زنان و زایمان که در این پژوهش مشارکت نداشته، می‌گوید:

«سال‌هاست می‌دانیم محافظت از استخوان‌ها یکی از مزایای هورمون‌درمانی یائسگی است و این مطالعه نیز از این باور دیرینه حمایت می‌کند.»

متخصصان تأکید می‌کنند که فواید هورمون‌درمانی تنها به سلامت استخوان محدود نمی‌شوند. این روش درمانی می‌تواند بسیاری از علائم آزاردهنده یائسگی از جمله گرگرفتگی، بی‌خوابی، اضطراب، تحریک‌پذیری، کاهش تمرکز و دردهای عضلانی را نیز کاهش دهد و کیفیت زندگی بسیاری از زنان را بهبود ببخشد.

با این حال، هورمون‌درمانی برای همه زنان گزینه مناسبی نیست. استفاده از استروژن در زنانی که رحم خود را حفظ کرده‌اند، در صورت عدم تجویز مناسب می‌تواند خطر سرطان رحم را افزایش دهد. همچنین بسته به سن، سابقه پزشکی و شرایط هر فرد، احتمال افزایش خطر سکته قلبی، سکته مغزی یا سرطان پستان نیز ممکن است وجود داشته باشد. به همین دلیل، پزشکان توصیه می‌کنند تصمیم برای شروع این درمان باید به‌صورت فردی و پس از ارزیابی دقیق مزایا و خطرات آن اتخاذ شود.

نکته مهم دیگر اینکه این پژوهش از نوع مشاهده‌ای بوده است؛ بنابراین نمی‌تواند ثابت کند که هورمون‌درمانی علت مستقیم افزایش تراکم استخوان است و تنها وجود یک ارتباط میان این دو را نشان می‌دهد. علاوه بر این، یافته‌های مطالعه هنوز در یک مجله علمی داوری‌شده منتشر نشده‌اند. با این وجود، نتایج این پژوهش شواهد بیشتری در حمایت از این دیدگاه فراهم می‌کند که هورمون‌درمانی، در زنانی که از نظر پزشکی کاندید مناسبی برای آن هستند، می‌تواند یکی از راهکارهای مؤثر برای حفظ سلامت استخوان‌ها و کاهش خطر شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان باشد.

امتیازات

امتیاز شما به این مطلب چیست؟

امتیاز شما به این مطلب چیست؟

ثبت دیدگاه

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید.
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!