پیشگیری از خفگی با مانور هایملیخ

Heimlich-Manöver (Abdominal thrusts)

فشار شکمی که به عنوان مانور هایملیخ نیز شناخته می شود، یکی از روش های کمک های اولیه است که برای از بین بردن انسداد راه هوایی فوقانی (خفگی) توسط اجسام خارجی استفاده می شود. در ادامه اطلاعاتی درباره علت و چگونگی انجام مانور هایملیخ ارائه می شود.

مانور هایملیخ چیست؟

مانور هایملیش یا مانور هایملیخ، یک درمان اضطراری برای افرادی است که دچار انسداد راه هوایی و خفگی می شوند. خفگی در حقیقت چهارمین علت اصلی مرگ ناخواسته است. این تکنیک در سنین مختلف به روش های مختلفی انجام می شود. در صورت بروز انسداد در مجاری تنفسی، اگر فرد قادر به انجام دم و بازدم و سرفه نباشد، تکنیک ساده ای وجود دارد که می توان از آن برای بیرون راندن شئ به دام افتاده از مجاری تنفسی استفاده کرد.

مغز انسان در صورت نرسیدن اكسیژن، در فاصله 6-4 دقیقه دچار مرگ می شود. هیچگاه به پشت شخص در حال خفگی نزنید، چرا كه ممكن است كار مشكل تر شود (مگر آنكه نیم تنه بالائی شخص رو به پائین باشد). تأثیر این تكنیك به این دلیل است كه در حالت قطع تنفس بیمار، هنوز مقدار قابل توجهی هوا داخل شش ها باقی مانده است و با فشردن سریع دست ها بر روی شكم مصدوم (بین قفسه سینه و ناف)، شش ها فشرده می شوند و هوای موجود در آنها به سمت نای حركت می كند و جسم خارجی را به سمت بیرون حلق می راند. مراحل انجام این مانور در افراد مختلف بسته به سن و وضعیت جسمی متفاوت است.

از بین بردن انسداد راه هوایی با مانور هایملیخ

روش انجام مانور هایملیش

در قدم اول مطمئن شوید که آیا فرد به انجام این روش نیاز دارد یا خیر. اگر شخصی به نظر می رسد دچار خفگی شده است اما هوشیار است و سرفه می کند، ممکن است بتواند به تنهایی جسم را خارج کند اما اگر فرد قادر به سرفه کردن، سخن گفتن یا نفس کشیدن نیست و یا برای درخواست کمک با حرکات فیزیکی مانند قرار دادن دستان دور گلوی خود، برای علامت دادن استفاده می کنند؛ در قدم اول با اورژانس تماس بگیرید.

برای انجام مانور هایملیش، باید دست های خود را دور کمر مصدوم حلقه کنید، یک دست خود را مشت کرده و همان دست را از ناحیه انگشت شست، درست در زیر استخوان سینه -بین ناف و قفسه سینه- قرار داده و سپس این دست را با دست دیگر بگیرید. بعد از قرارگیری دستان در محل صحیح، باید به سرعت و با فشار زیاد دستان خود را را به سمت داخل و بالا فشار دهید. این فشار شکمی را 5 بار تکرار کنید تا با فشار به دیافراگم فرد مصدوم، انسداد (معمولاً غذا) برطرف شود. در صورت لزوم این روند باید تکرار شود تا جسم خارجی با فشار هوای باقی مانده داخل ریه به بیرون پرتاب شود.

تنفاوت انجام مانور هایملیخ در بزرگسالان و کودکان

مانور هایملیش در کودکان و بزرگسالان

در افراد بزرگسال که به علت کمبود اکسیژن دچار بیهوشی شده اند فرد ناجی باید پاشنه یك دست را مقداری بالاتر از ناف قرار دهد و دستان خود را چند بار به سرعت به سمت بالا فشار دهد تا جسم خارجی به طرف بیرون هدایت شود.

در مورد كودكان، این مراحل با كمك دو انگشت میانی دست انجام می شود. شدت بالا كشیدن نباید به حدی باشد كه كودك از روی زمین بلند شود.

اگر کودک یا بزرگسال هوشیار نیست و نمی تواند بشیند یا بایستد، باید فرد را طاقباز (به پشت) بخوابانید، روی شکم فرد بنشینید و یک دست را روی دیگری قرار دهید و سپس پاشنه دست زیرین را روی دیافراگم فرد قرار دهید، درست زیر قفسه سینه و بالای ناف، بر روی دست خود تکیه دهید، به سمت داخل و بالا فشار ناگهانی وارد کنید. این کار را تا زمانی که شئ خارج شود ادامه دهید.

اما در نوزادان زیر یک سال در مرحله اول بهتر است فرد سعی کند با گرداندن انگشتان در داخل دهان نوزاد شئ خارجی را بیرون بیاورد اما شخص باید دقت کند که با انجام این حرکت شئ را بیشتر از قبل به سمت داخل هدایت نکند. در صورت عدم موفقیت، در حالتی که نوزاد را به پشت برگردانده و سر نوزاد پایین تر از سطح بدنش است، پنج بار با پاشنه دست به پشت نوزاد ضربه بزنید.

در صورتی كه با استفاده از روشهای قبلی مشكل برطرف نشد، دو انگشت میانی را، در وسط قفسه سینه نوزاد بگذارید و پنج بار به سرعت رو به پایین فشار دهید. سر نوزاد در این حالت نیز باید پایین تر از بدنش قرار بگیرد.

انجام مانور هایملیخ در کودکان

اگر تنها بودید و دچار خفگی شدید

اگر تنها هستید و دچار خفگی شدید، این مراحل را دنبال کنید:

یک دست خود را مشت کرده و روی شکم خود ( بین ناف و قفسه سینه) قرار دهید و آن را با دست دیگر خود بگیرید و همزمان آن را به سمت داخل و بالا فشار دهید. پنج مرتبه این مانور را انجام دهید.

این کار را تا زمانی که جسم دفع شود و بتوانید نفس بکشید و یا سرفه کنید، تکرار کنید.

همچنین می توانید به ناحیه ذکر شده توسط اجسام سخت مانند گوشه میز یا پیشخوان یا پشتی صندلی فشار وارد کنید.

صرف نظر از این که مانور روی چه کسی انجام می شود، شخص نجات یافته باید به پزشک مراجعه کرده تا از سلامت مجاری تنفسی و گلو خود اطمینان حاصل کند.

انجام مانور هایملیخ در صورت تنها بودن

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره