کایروپرکتیک

Chiropractic

کایروپرکتیک شکلی از طب مکمل و گاهی جایگزین است که با تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات حرکتی سیستم اسکلتی عضلانی به ویژه ستون فقرات، مرتبط است. در ادامه اطلاعاتی درباره روش درمان، اثربخشی و موارد انجام کایروپرکتیک ارائه می شود.

مقدمه

کایروپرکتیک

کایروپرَکتیک یا کایروپراکتیک زیر شاخه ای از درمان های مکمل بوده که بر اصلاح ساختار بدن، به خصوص ستون فقرات تمرکز دارد. اساس درمان در کایروپرکتیک حرکات دست درمانگر است.

در واقع کایروپرکتیک عبارت است از علم شناخت مفاصل، به ویژه ستون فقرات و هنر تنظیم و تطبیق آنها در محل مناسب به منظور پیشگیری و درمان ناراحتی های ستون فقرات، بدون تجویز دارو و یا عمل جراحی با تمرکز بر ورزش قسمت های مختلف بدن.

کایروپرکتیک یا درمان دستی یک روش درمانی مربوط به تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات دستگاه اسکلتی عضلانی و تأثیر این اختلالات بر روی دستگاه عصبی و سلامت عمومی می باشد. رایج ترین کاری که در این روش انجام می شود درمان کمردرد و درد گردن با مانیپولاسیون (تنظیم و تطبیق ستون فقرات) و فراهم کردن شرایط مناسب برای فرآیند طبیعی بازسازی بدن است. متاسفانه امروزه به دلیل سبک زندگی ناسالم و رعایت نکردن نکات صحیح نشستن، کم تحرکی و استفاده بیش از حد از وسایلی همچون تلفن همراه و رایانه، اختلالات اسکلتی به خصوص مشکلات ستون فقرات شیوع بسیار بالایی پیدا کرده است.

پزشك كایروپراكتیك پس از بررسی سابقه بیماری، انجام معاینات بالینی مربوطه، ارتوپدی، اعصاب و آزمایش های پاراكلینیكی ازجمله رادیوگرافی، ام-آر-آی، ای-ام-جی و آزمایش خون، به منشاء بیماری پی برده و سپس به درمان آن می پردازد. هدف اصلی پزشك متخصص، تنظیم و تطبیق مفاصل، كاهش درد بیمار و التیام آن می باشد. اساس درمان در کایروپرکتیک حرکات دست درمانگر است اما ورزش ها و نرمش های مخصوص، تغذیه مناسب و راهنمایی هایی كه پزشك ارائه می دهد می تواند در پیشگیری و بهبود عارضه ها نقش عمده ای داشته باشد.

زمینه اصلی فعالیت کایروپرکتیک درمان کمردرد و درد های گردنی با حرکت دادن ستون مهره است.

حرکات کایروپرکتیک معمولا دردناک نیست با این حال ممکن است بعد از بعضی حرکات آن، بیمار تا چند ساعت درد خفیفی در محل داشته باشد.

اصلی ترین تکنیک درمانی استفاده شده در روش های کایروپرکتیک، حرکت و نرمش ستون فقرات می باشد. در این روش، کایروپراکتور از دست های خود برای اعمال فشار بر روی عضلات، استخوان ها و مفاصل درون و اطراف ستون فقرات استفاده می کند. کایروپرکتیک روشی غیر تهاجمی برای معاینه و معالجه بیماری ها و اختلالات بیومکانیکی مفاصل (شامل عضلات، استخوان و عصب های مربوطه، با تکیه بر ستون فقرات و سیستم اعصاب) است. این روش ممکن است شامل ماساژ، لمس بافت های نرم، نکات تغذیه ای، ورزشی و سبک زندگی و یا یک برنامه ی باز توانی باشد.

به طور کلی درمان های کایروپرکتیک معمولاً برای درد هایی که عضلات و استخوان ها و مفاصل را درگیر می کند، کاربرد دارد. مانند :

  • فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن)
  • درمان کمردرد لغزندگی دیسک های کمر
  • درمان گردن درد
  • درمان سردرد گردنی
  • درمان دردهای مفصلی مزمن
  • درمان اختلالات مفصلی ستون فقرات
  • درمان دیسک کمر
  • درمان دیسک گردن
  • درمان درد سیاتیک
  • درمان ناهنجاری های ستون فقرات مانند اسکولیوز (انحنای غیرطبیعی ستون فقرات)
  • درمان آرتروز مفاصل
  • درمان دردهای عضلانی
  • درمان آسیب های ناشی از تصادفات رانندگی یا حوادث ورزشی
  • کایروپراکتورها از طیف وسیعی از درمان های دستی استفاده می کنند. ازجمله:
  • فشار ناگهانی و شدید بر روی ستون فقرات (باهدف کاهش محدودیت در مفاصل و بهبود دامنه ی حرکتی)
  • حرکت دادن آرام مفاصل در موقعیت های مختلف (باهدف کاهش گرفتگی مفصل)
  • کشیدن و یا فشار دادن عضلات در جهت های خاص (باهدف تقویت عضلات و بهبود دامنه ی حرکتی آن ها)

درمان ناهنجاری های مربوط به ستون فقرات با کایروپروکتیک

گاهی اوقات درمانگر کایروپرکتیک از روش های فیزیوتراپی برای کاهش درد بیمار استفاده می کند. روش هایی مانند: القای سرما و گرما، ماساژ، اولتراسوند، دیاترمی، تحریک الکتریکی عضلات، تحریک الکتریکی اعصاب، کشش، اشعه مادون قرمز و غیره.

روش کایروپرکتیک

درمان کایروپرکتیک شامل سه مرحله می باشد. مرحله اول فاز فشرده درمان می باشد. در این مرحله هدف کاهش فشار ناشی از آسیب ایجاد شده در ستون فقرات و سیستم عصبی می باشد. مرحله دوم، فاز بازسازی نام دارد که تنظیم ستون فقرات در یک راستا انجام می شود. مرحله سوم، فاز سلامت نام دارد که در آن ستون فقرات تقویت می شود.

جلسات درمان کایروپرکتیک معمولاً بین 15 تا 30 دقیقه زمان می برند. به طور معمول برای حل مشکل به بیش از یک جلسه ی درمانی نیاز می باشد و دوره درمان چند هفته طول می کشد. ممکن است متخصص طب فیزیکی برای هفته ی اول درمان انجام 2 تا 3 جلسه ی کوتاه را تجویز کند. زمانی که فرد رو به بهبودی می باشد، درمان به صورت تنها هفته ای یک جلسه دنبال می شود.

روش های درمانی کایروپرکتیک یک روش مناسب جهت کاهش علائم عارضه می باشد. یکی از علل کارآمد بودن روش های درمانی کایروپرکتیک، توانایی آن ها در بازگرداندن تحرک به مفاصل "قفل شده" می باشد که ممکن است روی اعصاب فشار وارد کنند. زمانی که کایروپراکتور روش های درمان دستی را انجام می دهد، درواقع در حال متقاعد کردن عضلات اطراف مفاصل دچار گرفتگی، برای شل شدن می باشد. این کار برای بازگرداندن حرکت اندام به حالت طبیعی ضروری است.

علاوه بر آن با کمک به بازیابی عملکرد و تحرک پذیری کامل در تمامی مناطق بدن، این روش ها می توانند بر روی توانایی های کلی بدن تأثیرگذار باشند و تنها برای درمان دردهای موضعی نیستند. این روش ها می توانند با کمک به تسریع فرایند بهبودی، در سلامت عمومی فرد مؤثر باشند.

بازیابی عملکرد و بهبود ستون فقرات به کمک کایروپروکتیک

سایر فواید این روش

کمک به کاهش استرس، کمک به تسکین درد، کمک به تسریع روند بهبودی و کاهش دوران نقاهت، بدون عارضه جانبی خاصی (به شرطی که درمان توسط متخصص انجام بگیرد)، بهبود دامنه حرکتی مفاصل، کاهش گرفتگی و اسپاسم عضلات، بهبود عملکرد سیستم اسکلتی، بهبود عملکرد سیستم عصبی.

طول درمان بستگی به چندین عامل از جمله سن، ژنتیک،جنسیت، حاد و یا مزمن بودن، وجود فشارهای روحی و جسمی، درصد آسیب دیدگی به بافت مورد نظر و شرایط کاری دارد و تمام این عوامل تعیین کننده زمان بهبودی و درمان هستند.

آرامش روحی در درمان کایروپرکتیک بسیار موثر است. وقتی شخصی از لحاظ روحی در فشار است، هورمونهایی در بدن او ترشح می شود که اثر منفی بر ناحیه آسیب دیده می گذارد و باعث طولانی تر شدن دوره درمان می شود. به عنوان مثال: طول درمان در دو بیمار هم سن و مبتلا به دیسک کمر با شدت یکسان که یکی از آنها روح و روان آرام و مثبت گرایی دارد و دیگری منفی گرا و عصبی است، قطعاً یکسان نیست. در ضمن عواملی نظیر انجام کارهای سنگین و شرایط شغلی دشوار، سن بالا، کشیدن سیگار و یا سایر مشکلات پزشکی نیز می تواند در طول درمان اثر منفی داشته باشد.

در مقایسه با روش های مختلف روز پزشكی مانند فیزیوتراپی، درمان كایروپراكتیك هم از لحاظ زمان و درمان و هم از لحاظ اقتصادی و مهم تر از همه، از لحاظ میزان بهبودی، مؤثرتر عمل كرده است.

البته برخی تکنیک های کایروپرکتیک مخصوصاً روش های مرسوم برای گردن می تواند خطرآفرین باشد چراکه می تواند موجب گشاد شدن ربات های گردن و بروز عوارض متعدد شود.

همچنین برای افراد مبتلا به پوکی استخوان، تنگی کانال نخاعی، یا التهاب در ناحیه کمر و آرتروز گردن یا افرادی که از دارو های رقیق کننده خون استفاده می کنند، نباید از روش های حرکت ستون فقرات استفاده شود.

بیمارانی که دارای سابقه ابتلا به سرطان هستند، لازم است قبل از استفاده از این درمان با پزشک معالج خود صحبت نمایند.

این روش به دلیل اینکه مستقیما با ستون فقرات و اعصاب شخص در ارتباط است بسیار حساس بوده و نیازمند دقت و توجه زیاد است و یک اشتباه و سهل انگاری کوچک ممکن است موجب آسیب رسیدن به نخاع و مشکلات جبران ناپذیر دیگر شود.

انتخاب متخصص مناسب با کایروپروکتیک

پس باید در انتخاب پزشک متخصص در این امر دقت لازم را داشته باشید و به افراد بدون مجوز و سالن های ماساژ و غیره اعتماد نکنید.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره