روغن هسته انگور برای آکنه و جای زخم

Grapeseed Oil for Acne Spots and Scars

روغن هسته انگور، یکی از معروف ترین روغن ها می باشد که هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی مصرف می شود. استفاده موضعی از این روغن می تواند در بهبود زخم و جوش مؤثر باشد. در ادامه اطلاعاتی درباره اثربخشی و نحوه استفاده از روغن هسته انگور روی پوست ارائه می شود.

روغن هسته انگور چیست؟

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور از دانه های آن در طی فرآیند تولید آبمیوه که از انگور باقی می مانند، به دست می آید. دانه ها به صورت سرد فشرده می شوند تا روغنی تولید کنند که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن شناخته شده است.

برخی از مردم معتقدند که از روغن انگور می توان برای درمان آکنه و شفاف سازی پوست استفاده کرد. اگرچه این روغن خواص بی نظیری دارد که آن را برای پوست مفید می کند، اما نمی تواند موثرترین گزینه درمانی برای همه لکه های ناشی از آکنه باشد.

ادامه مقاله مطالبی جهت آگاهی از نحوه عملکرد روغن هسته انگور، انواع آکنه هایی که ممکن است به کمک آن درمان شود و همچنین افزودن آن به برنامه های مراقبت از پوست خود، آورده شده است.

نحوه عملکرد

هنگامی که روغن انگور به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند به افزایش سلول های سالم پوست کمک کند.

روغن انگور حاوی ویتامین E، بتاکاروتن و اسید لینولئیک است، این مواد مغذی به روغن خاصیت آنتی اکسیدانی می دهد و به سلول های سالم کمک می کند تا سلول های آسیب دیده یا پیر را احیا کرده و جایگزین کنند.

محققان اثر ویتامین E را در کمک به رنگ پوست و بهبود لکه ها را تأیید کرده اند.

همچنین روغن طبیعی هسته انگور که حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب خاص است می تواند به ترمیم زخم کمک کند.

روغن هسته انگور حتی ممکن است به مبارزه با باکتری های ایجادکننده آکنه کمک کند.

درمان آکنه و بهبود لکه های پوستی با روغن هسته انگور

تاثیر روغن هسته انگور بر آکنه

روغن هسته انگور برای هر نوع پوست می تواند به شکل خاصی عمل کند. چگونگی تأثیر آن بر روی پوست می تواند از فردی به فرد دیگر و حتی از آکنه ای به آکنه دیگر نیز متفاوت باشد.

آکنه های فعال

روغن انگور ممکن است به پاکسازی جوش های پوستی کمک کند.

علاوه بر کاهش قرمزی و التهاب، این روغن می تواند با بازسازی سلول به بهبود پوست آسیب دیده کمک کند.

این روغن، برای جوش های زیر پوستی، مانند موارد زیر مؤثر واقع نمی شود:

  • جوش های سرسیاه
  • جوش های سر سفید
  • کیست
  • جای جوش

همچنین می توان از روغن دانه انگور برای کاهش احتمال ایجاد جای جوش استفاده کرد.

درمان جوش های سر سیاه با روغن هسته انگور

روغن هسته انگور سرشار از ویتامین E است که می تواند به بهبود زخم ها کمک کند. برخی تحقیقات نشان می دهد اگر روغن را دو بار در روز به صورت موضعی مصرف کنید، ممکن است در کمتر از دو هفته نتیجه مطلوب را مشاهده کنید.

همچنین لازم به ذکر است که اسید لینولئیک موجود در روغن انگور به تسریع بهبود زخم ها در مرحله التهابی کمک می کند که می تواند احتمال ماندگاری جای زخم را کم کند.

پیشگیری از آکنه

اگر مستعد جوش هستید یا می خواهید رنگ پوست خود را بهبود ببخشید، می توانید روغن دانه انگور را به عنوان اولین خط دفاعی برای شفاف نگه داشتن پوست در نظر بگیرید.

اگر پوست تولید چربی نامتعادلی داشته باشد -به این معنی که در بعضی مناطق چربی بیش از حد ترشح می شود و در بعضی مناطق اصلاً تولید نمی شود- اسید لینولئیک روغن انگور می تواند ظاهری یک دست و درخشان به پوست بدهد.

تحقیقات قدیمی نشان می دهد که کاهش سطح اسید لینولئیک می تواند دلیل مستقیم التهاب آکنه باشد و از لحاظ تئوری، افزایش سطح اسید لینولئیک می تواند در کاهش خطر التهاب کمک کند.

آیا استفاده از روغن هسته انگور برای انواع پوست مناسب است؟

اسید لینولئیک موجود در روغن می تواند به تعادل ترشح روغن طبیعی پوست کمک کند و استفاده از آن را برای انواع پوست بی خطر کند.

هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد این روغن می تواند بر روی رنگ پوست تأثیر منفی بگذارد.

اگر مطمئن نیستید که روغن هسته انگور با پوست شما سازگار است یا خیر، با متخصص پوست خود صحبت کنید.

نحوه استفاده از روغن انگور

نیازی نیست روغن دانه انگور را رقیق کنید. اما لازم است قبل از استفاده یک تست انجام دهید تا ببینید پوست شما چگونه به روغن واکنش نشان می دهد.

برای انجام آن:

  1. مقداری روغن به اندازه یک سکه به روی ساعد خود بمالید.
  2. منطقه را با باند بپوشانید.
  3. اگر در عرض 24 ساعت هیچ التهاب یا تحریکی را مشاهده نکردید، استفاده از آن در نواحی دیگر بدن نیز بی خطر است.
  4. اگر احساس سوزش کردید، ناحیه آسیب دیده را با آب سرد بشویید و استفاده را متوقف کنید.

هنگامی که مطمئن شدید به روغن دانه انگور حساسیت ندارید، می توانید از روغن هسته انگور خالص به عنوان یک درمان موضعی برای پوست استفاده کنید.

بسیاری از طرفداران روغن انگور استفاده از آن را به عنوان سرم شب توصیه می کنند - چیزی که می توانید در ناحیه صورت و گردن خود برای بهبود رنگ پوست در هنگام خواب استفاده کنید.

سه تا چهار قطره روغن برای پوشاندن کل صورت کافی است. روغن را کف دو دست به هم بمالید، سپس آن را به گونه ها، گردن، فک، پیشانی و ناحیه زیر چشم خود، با استفاده از حرکت کف دست به سمت بالا ماساژ دهید.

برخی از منابع معتبر نشان می دهد که رسوراترول -نوعی آنتی اکسیدان موجود در روغن انگور- می تواند به محافظت از پوست در برابر اشعه UVB کمک کند. اما این بدان معنا نیست که می توانید استفاده از ضد آفتاب ها را پشت گوش انداخت.

استفاده از روغن هسته انگور به عنوان سرم شبانه پوستی

حتما هر صبح کرم ضد آفتاب بزنید و هر دو ساعت آن را تجدید کنید.

عوارض جانبی و ایمنی

اگر از روغن هسته انگور به صورت موضعی استفاده می کنید، خطر عوارض جانبی آن بسیار کم است.

اما اگر به برخی از محصولات غذایی حساسیت دارید، ممکن است لازم باشد تا قبل از استفاده با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید.

روغن و عصاره دانه انگور می تواند یک واکنش آلرژیک با علائم زیر ایجاد کند:

  • کهیر
  • خارش پوست
  • خارش گلو
  • ریزش اشک از چشم ها

خارش پوست از عوارض جانبی روغن هسته انگور

اگر دچار عوارض مرتبط با تنفس، تورم صورت یا تپش قلب شدید، باید فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

استفاده از روغن دانه انگور به صورت خوراکی می تواند با داروهای خاصی از جمله داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل دارویی ایجاد کند.

محصولات قابل استفاده

اینکه چند بار از روغن انگور استفاده می کنید بستگی به این دارد که از کدام محصول آن استفاده می کنید. می توانید روغن انگور خالص را خریداری کنید یا می توانید محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی روغن دانه انگور و ترکیبی از مواد دیگر باشند. همیشه قبل از استفاده از یک محصول جدید برای پوست خود، تست پوستی را که در بالا توضیح داده شده است، انجام دهید.

آنتی اکسیدان های موجود در روغن انگور بسته به نحوه فرآوری روغن می توانند اثر متفاوتی داشته باشند.

استفاده از روغن هسته انگور به عنوان درمان موضعی

سخن پایانی

روغن هسته انگور به طور کلی یک درمان مکمل بی خطر و بالقوه موثر برای آکنه در نظر گرفته می شود.

نتیجه استفاده از آن، به نوع آکنه بستگی دارد.

اگر بعد از سه ماه استفاده نتیجه نگرفتید، به متخصص پوست خود مراجعه کنید. آنها ممکن است بتوانند سایر روش های درمانی یا گزینه های درمانی سنتی را که برای اهداف مراقبت از پوست شما مناسب ترند، توصیه کنند.

ثبت دیدگاه دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
ارسال
دیدگاه ها
مشاوره