قهوه ممکن است به کند کردن روند پیری کمک کند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهند ترکیبات موجود در قهوه، از جمله پلی‌فنول‌ها، ممکن است با فعال کردن پروتئینی خاص در بدن به کاهش التهاب، محافظت در برابر استرس و آسیب سلولی و در نهایت سالم‌تر شدن روند پیری کمک کنند. پلی‌فنول‌ها ریزمغذی‌هایی طبیعی هستند که در مواد غذایی مختلفی از جمله انواع توت‌ها، انار، اسفناج، شکلات تلخ، روغن زیتون فرابکر، گردو، چای سبز و سیاه و قهوه یافت می‌شوند.

در مطالعه جدید که در مجله Nutrients منتشر شده است، پژوهشگران با استفاده از چندین مدل سلولی بررسی کردند که پلی‌فنول‌ها و سایر ترکیبات موجود در قهوه چگونه با پروتئینی به نام NR4A1 تعامل دارند. به گفته استفن سیف، نویسنده اصلی مطالعه و استاد دانشگاه تگزاس:

«NR4A1 در ابتدا به‌عنوان ژنی شناخته شد که در پاسخ به انواع استرس، از جمله استرس اکسیداتیو و استرس التهابی، فعال می‌شود.»

پژوهش‌های قبلی او نیز نشان داده بودند سطح این ژن در انسان با افزایش سن کاهش می‌یابد و موش‌هایی که NR4A1 را از دست داده بودند، طول عمر کوتاه‌تری داشتند.

پژوهشگران در مطالعه جدید دریافتند ترکیبات مختلف موجود در قهوه، از جمله پلی‌فنولی به نام اسید کافئیک، می‌توانند به NR4A1 متصل شده و آن را فعال کنند. سیف معتقد است این یافته می‌تواند توضیحی برای برخی از اثرات محافظتی قهوه در برابر پیامدهای افزایش سن ارائه دهد.

با این حال، پژوهشگران تأکید دارند که این نتایج به معنای اثبات اثر ضدپیری قهوه در انسان نیستند. دانگ ترین، پزشک متخصص داخلی که در این پژوهش مشارکت نداشته است می‌گوید:

«این مطالعه عمدتاً در محیط آزمایشگاهی و با استفاده از مدل‌های سلولی انجام شده و یک کارآزمایی بالینی نیست که نشان دهد نوشیدن قهوه می‌تواند روند پیری را کند یا از بیماری‌هایی مانند آلزایمر پیشگیری کند.»

او همچنین تأکید کرد ترکیباتی که در این مطالعه بیشترین فعالیت را نشان دادند، عمدتاً پلی‌فنول‌های گیاهی مانند اسید کافئیک، اسید کلروژنیک و اسید فرولیک بودند. با این حال، هنوز مشخص نیست مصرف یک ماده غذایی خاص بتواند مقدار کافی از این ترکیبات را در بافت‌های انسانی ایجاد کند تا اثر قابل‌توجهی بر NR4A1 داشته باشد.

به گفته ترین، در حال حاضر رژیم غذایی، مکمل یا سبک زندگی اثبات‌شده‌ای که به‌طور مشخص برای فعال کردن NR4A1 در انسان طراحی شده باشد، وجود ندارد. او توصیه می‌کند افراد به جای تمرکز بر یک ماده غذایی یا پروتئین خاص، بر داشتن رژیمی متنوع و سرشار از مواد گیاهی، ورزش منظم، خواب کافی، پرهیز از سیگار و مدیریت فشار خون، کلسترول و قند خون تمرکز کنند؛ رفتارهایی که شواهد انسانی قوی‌تری برای کمک به سالم‌تر پیر شدن دارند.

امتیازات

امتیاز شما به این مطلب چیست؟

امتیاز شما به این مطلب چیست؟

ثبت دیدگاه

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید.
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!